Onko teidän mielestä ok, mummu kysyy lasta/teiniä kylään suoraan?
Ei siis kysy vanhemmalta ensin esim mökkireissuun.
Ei asuta lähekkäin.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mummo on kysynyt jo kaksivuotiaasta ja siitä lähtien joka kesä. Nyt lapsi 6 vuotta. Vanhemmilta mummo ei edes vaivaudu kysymään. Lapsi on vastannut itse ettei halua tulla, mutta silti kysyy joka kerta kun nähdään.
Silloin se onkin ihan ok antaa kysyä kun voi olla varma että lapsi ymmärtää kieltäytyä.
No meillä lapsi taitaa ehdottaa isovanhemmille suoraan, että voisi tulla kylään mökille, ja se on minusta ihan ok sekin.
Vanhemmilta kysytään aina ensin. Pysyy ne rajatkin paremmin kun on selkeä marssijärjestys.
On todellakin ok kysyä ensin suoraan ja sitten vanhemmilta. Niinhän kaverienkin kanssa sovitaan yökylät. Mikä ongelma, sekö että mummo on anoppi?
Tottakai voi kysyä suoraan ja kysyykin. Meillä on silti tapana keskustella asiasta perheen kesken sen jälkeen.
Pitääkö teinin kaverienkin soittaa sulle ja kysyä lastasi yökylään?
Vierailija kirjoitti:
Perheen ulkopuolinen aikuinen ei ole lapsen alaikäinen kaveri.
Ihan yhtä lailla asiatonta olis jos se kaverin äiti alkaisi sopia tuollaista suoraan lapseni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä lailla asiatonta olis jos se kaverin äiti alkaisi sopia tuollaista suoraan lapseni kanssa.
Lapsen oma mummo ei ole vieras aikuinen. Läheisempi on kuin kaverit. Ja tämä on minusta aika häiriintynyt asenne. Itse olen joutunut appivanhempien alkoholismin takia pitämään (tai mies on tietenkin pitänyt) hyvin tiukkaa linjaa, mutta silti minusta suora viestittely lapsen ja mummon välillä on ihan ok. Ja minä osaan sanoa ei, jos joku ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen oma mummo ei ole vieras aikuinen. Läheisempi on kuin kaverit. Ja tämä on minusta aika häiriintynyt asenne. Itse olen joutunut appivanhempien alkoholismin takia pitämään (tai mies on tietenkin pitänyt) hyvin tiukkaa linjaa, mutta silti minusta suora viestittely lapsen ja mummon välillä on ihan ok. Ja minä osaan sanoa ei, jos joku ei käy.
Hän on perheen ulkopuolinen aikuinen. Sellaiswt ei sovi meillä lasten kanssa suoraan yhtään mitään.
Kaverien äitejä näen paljon enemmän eikä hekään sovi, eivät edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teiniltä voi kysyä suoraan. Miksi vanhemman pitäisi kontrolloida välissä?
Koska joutuu maksamaan matkat ja neuvotteleen teinin kanssa joka tapauksessa. Ap
Lentokoneellako se teini sinne matkustaa vai miksi matkakulut on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on perheen ulkopuolinen aikuinen. Sellaiswt ei sovi meillä lasten kanssa suoraan yhtään mitään.
Kaverien äitejä näen paljon enemmän eikä hekään sovi, eivät edes yritä.
Okei. Minä luulin olevani kamala miniä, kun olen vähän etäinen enkä mikään mummon bestis. Mutta minähän taidan olla ihan siedettävä miniä, kun minusta on ihan selvä, että teini saa sopia mitä haluaa mummon kanssa, kunhan isompiin menoihin kysyy luvan meiltä.
Teinillä on jo omiakin menoja kavereitten kanssa, joten on ihan hyvä, että mummu kysyy suoraan teiniltä. Jos mummu kysyisi vanhemmilta, niin saattaisi hyvinkin käydä niin, että vanhemmat torppaisivat teinin sopiman menon kavereiden kanssa ja käskisivät mennä mummun kanssa mökille. Teinillä ja mummulla voi olla vaikka miten läheiset välit, mutta tuossa iässä kaverit ovat jo niin tärkeitä, että yhteiset suunnitelmat menevät usein mökkireissun ohi. Voisi käydä kuten minulle tuossa iässä: aloin unohtua yhä useammin kavereiden suunnitelmista. Jos ihmettelin, miksi eivät pyytäneet mukaan, oli vastaus, että kun sä et ole koskaan kotona, niin ei tule enää kysytyksi. Oli surullista huomata, miten kaverit katosivat yksi toisensa jälkeen.
On ok, JOS mummo ymmärtää, että teinin pitää kysyä lupa vanhemmilta myös, ja JOS mummo ymmärtää, että vanhemmilla voi olla joku syy kieltää.
Sen sijaan ei ole ok, jos mummo edellyttää vanhempien muuttavan suunnitelmiaan, koska hän on sopinut teinin kanssa suoraan kyläilystä.
Vierailija kirjoitti:
Teinillä on jo omiakin menoja kavereitten kanssa, joten on ihan hyvä, että mummu kysyy suoraan teiniltä. Jos mummu kysyisi vanhemmilta, niin saattaisi hyvinkin käydä niin, että vanhemmat torppaisivat teinin sopiman menon kavereiden kanssa ja käskisivät mennä mummun kanssa mökille. Teinillä ja mummulla voi olla vaikka miten läheiset välit, mutta tuossa iässä kaverit ovat jo niin tärkeitä, että yhteiset suunnitelmat menevät usein mökkireissun ohi. Voisi käydä kuten minulle tuossa iässä: aloin unohtua yhä useammin kavereiden suunnitelmista. Jos ihmettelin, miksi eivät pyytäneet mukaan, oli vastaus, että kun sä et ole koskaan kotona, niin ei tule enää kysytyksi. Oli surullista huomata, miten kaverit katosivat yksi toisensa jälkeen.
Juuri näin minäkin ajattelen. Isovanhempi haluaa ensin tietää, haluaako nuori edes tulla, ja vasta sen jälkeen neuvottelee tarvittaessa tämän vanhempien kanssa käytännön asioista. Mitä järkeä on kysyä ensin vanhemmilta, kun tuskin nämäkään tietävät kysymättä, onko nuori halukas lähtemään tai onko tällä muita suunnitelmia.
Itse asiassa nuorta kohtaan on kunnioittavampaa lähestyä häntä suoraan asioissa, jotka koskevat ennen kaikkea häntä itseään. Perheen aikuiset voivat sitten sen jälkeen sumplia aikataulut, kyydit ym.
Mummi: Moi! Sopiiko jos otan teidän Juliuksen mökille kaveriksi ensi viikonloppuna?
Aikuinen poika, Juliuksen isä: Joo, sopii.
Mummi: Hienoa! Lähden heti kauppaan ostamaan riittävästi ruokaa.
Isä: Lupasin mummille, että lähdet ensi viikonloppuna mökille.
Julius: What? Meillä oli kavereiden kanssa jo sovittuna meno.
Isä: No, ehdin jo luvata mummille.
Julius: ?!
Niin kauan kun asuu vanhempiensa katon alla, sovitaan kaikki sukuloinnit, kyläilyt mökeille, ym. pitempiaikaiset tai viralliset vierailut vain ja ainoastaan isän JA äidin kautta. Jos mummo tai joku muu haluaa tavata, kysyköön nokkimisjärjestyksen mukaisesti ensin perheen päältä ja jos ei ole paikalla, sitten äidiltä. Mitään jonojen ohi ei suvaita. Se helpottaa kummasti kaikkien elämää.
Onhan se kamalaa ja ahdistavaa jos hallitsija ohitetaan ja alamaiset alkaa tekee itsenäisiä päätöksiä
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun asuu vanhempiensa katon alla, sovitaan kaikki sukuloinnit, kyläilyt mökeille, ym. pitempiaikaiset tai viralliset vierailut vain ja ainoastaan isän JA äidin kautta. Jos mummo tai joku muu haluaa tavata, kysyköön nokkimisjärjestyksen mukaisesti ensin perheen päältä ja jos ei ole paikalla, sitten äidiltä. Mitään jonojen ohi ei suvaita. Se helpottaa kummasti kaikkien elämää.
Vai että ihan perheen päältä? Ja sitten äidiltä jos perhee pää ei ole paikalla?
Entä jos äiti on perheen pää?
Vierailija kirjoitti:
Apua mikä tyranni!
Meilläkin on mielestäni ollut ihan tiukat säännöt, esim ei yökykäilyjä kouluviikon aikana ja jos teinit halusi lähteä kavereiden kanssa jonnekin niin piti kysyä meiltä lupa JA antaa meille kaverin vanhemman puhnro (josta usein tarkistetiin, että tuo vanhempi myös oli 'kartalla' jne).
Mielestäni on IHANAA jos mummo jaksaa viettää teinin kanssa aikaa. Ja kiva, jos hän on ymmärtänyt, ettå teini on ihminen, jolta voi kysyä itse, haluaisiko hän kyläilemään. Sen jälkeen toki meillä olisi ollut ihan selvä, että teini ottaisi meidän kanssa asian puheeksi "juteltiin mummon kanssa että voitais mennä risteilylle ensi viikonloppuna, jos teille sopii" ja me annettaisiin lupa (ja oltaisiin supertyytyväisiä kun olisi yllättäen tiedossa lapsivapaa).
Ja toisaalta, jos mummo kysyisi meiltä, sanoisimme Ok, mutta täytyy varmistaa Tiinalta onko hänellä jo jotain menoa (jotta hänellä olisi myös takaovi sanoa meille, että ei todellakaan halua mennä mummolaan/hänellä on partioretki/seuraava viikko on koeviikko whatever ).
Jos on kyseessä normaalista ihmisestä, sellainen 15 + voi sopi omia menoja. Mun lasten mummun ollessa kyseessä voi mun lapset sopia kyläilyjä kun ovat täysikäisiä. Ja ei, eivät mene mummolaan tai mummon mökille mun vahtivuorolla. On sen verran haastavasta tyypistä kyse,että ei tule kuuloonkaan. Valitettavasti näin.
Silloin se onkin ihan ok antaa kysyä kun voi olla varma että lapsi ymmärtää kieltäytyä.