Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain kutsun saattohoitoon

Vierailija
12.07.2022 |

Kärsin haimasyövästä joka on edennyt aivoihin saakka ja nyt tuli postista tällainen kutsu.

Olen elänyt oikeastaan ihan ok elämän, mutta surettaa ja pelottaa kuolla jo vähän alle 50-vuotiaana.

Pelottaa kuolla. Mutta ei mulla oikeastaan ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin saattohoito, sillä en halua kokea tuskallista kuolemaa. Olen taas koko päivän uskotellut itselleni että kuolema on osa elämää ja ei se satu (välttämättä).

Viimeisen vuoden ajan olen suunnitellut sukulaisten kanssa hautajaisia. Puolisoa minulla ei siis koskaan ole ollut.

Tuntuu vieläkin että olisin unessa tai jossakin. Mutta ei. Se kutsu on edelleen siellä yöpöydän päällä allekirjoitettomana. Kun minä allekirjoitan sen, se taitaa olla elämäni suurin ja hyvin mahdollisesti viimeinen päätökseni.

Oli pakko purkaa tämä tunne jonnekkin. Eli anonyymille palstalle. En käy täällä kovin usein mutta nyt oli pakko. En oikein tykkää esim Suomi24:stä koska se on jotenkin niin sekava sivusto.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän keksinyt koko jutun...

Vierailija
22/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sanoa, mutta saattohoito ei ole synonyymi kivuttomalle lopulle.

Tämä on totta. Olen pahoillani sairastumisestasi ja tilanteestasi, ap. Yritä saada joku olemaan vierelläsi koko ajan yötä päivää (vaikka vuorottelevat läheiset). Hoitajat käyvät ennakkoon suunnitellun aikataulun mukaan paikalla, mutta kivut eivät välttämättä tätä aikataulua noudata. On hyvä jos joku on vierellä koko ajan soittamassa kelloa lisäkipulääkkeen pyytämistä varten. Kipulääkettä annetaan kitsastelematta kyllä, mutta jos hoitaja ei ole näkemässä sitä kipua (etkä itse välttämättä ole niin tajuissasi että voit sitä pyytää), niin silloin voi joutua kärsimään turhaan ylimääräisestä kivusta.

Saattohoidin itse isoäitini ja olin hänen rinnallaan viisi vuorokautta ja kyllä piti soittaa kelloa monen monta kertaa että kivut saatiin kuriin.

En kirjoita tätä lannistaakseni tai pelotellakseni, vaan päinvastoin siksi että saisit armolliset viimeiset hetket ja tällä tiedolla pystyisit siihen paremmin varautumaan.  Voimi ja rakkautta sinulle ja läheisillesi näihin hetkiin, ap <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etköhän keksinyt koko jutun...

Siis miten oikeasti edes kehtaat sanoa noin?

Vierailija
24/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Jos jaksat, lue Anita Moorjanin kirja, Kuolema antoi minulle elämän. Anita sairastui syöpään, oli jo terminaalivaiheessa, kunnes palasi takaisin. Kaikki on mahdollista

Haimasyöpä on  paha. Minun tuttava maksoi 1.5 miljoonaa kruunua Saksaan että auttaisivat .Ei voittanut syöpää. 

Täällähän on pidetty syöpää suurinpiirtein flunssaan verrattavana ja väitetty että ALS ja Alzheimer ovat muka pahempia sairauksia kuin syöpä. Eivät ole vaan syöpä, varsinkin haimasyöpä on sairauksista pahimipia. 

Riippuu todella paljon syövästä. Jotkut hoituu pois ihan helposti, toiset vie kuukaudessa hautaan. Ja kyllähän ALS on todella kamala sairaus.

Yksikään syöpä ei hoidu pois"ihan helposti" vaan vaatii rankkoja pitkäaikaisia hoitoja, tunnen useita syövän sairastaneita ja syövän uusiutumisriski on myös suuri, melanoomassa kymmenen kertainen.

Vierailija
25/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
26/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon palveleva chat ja puhelin on myös hyviä purkamispaikkoja. 

Vierailija
27/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kyllä usko aloitusta.

Satua.......

Vierailija
28/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä usko aloitusta.

Satua.......

Mene muualle mielipiteinesi, ei ketään kiinnosta mitä uskot ja mitä et

Vierailija
29/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurja tilanne. En vaan ite sattumoisin koe kuolemaan niin kamalaksi ja negatiiviseksi, sillä rankemmalta tää elämä itsessään vaikuttaa.

Et ehkä ole joutunut oikeasti noin silmätysten kuoleman kanssa kuten ap on?

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
30/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juksaa, ei kukaan koskaan kuole.

Vierailija
31/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Jos jaksat, lue Anita Moorjanin kirja, Kuolema antoi minulle elämän. Anita sairastui syöpään, oli jo terminaalivaiheessa, kunnes palasi takaisin. Kaikki on mahdollista

Haimasyöpä on  paha. Minun tuttava maksoi 1.5 miljoonaa kruunua Saksaan että auttaisivat .Ei voittanut syöpää. 

Täällähän on pidetty syöpää suurinpiirtein flunssaan verrattavana ja väitetty että ALS ja Alzheimer ovat muka pahempia sairauksia kuin syöpä. Eivät ole vaan syöpä, varsinkin haimasyöpä on sairauksista pahimipia. 

Riippuu todella paljon syövästä. Jotkut hoituu pois ihan helposti, toiset vie kuukaudessa hautaan. Ja kyllähän ALS on todella kamala sairaus.

Yksikään syöpä ei hoidu pois"ihan helposti" vaan vaatii rankkoja pitkäaikaisia hoitoja, tunnen useita syövän sairastaneita ja syövän uusiutumisriski on myös suuri, melanoomassa kymmenen kertainen.

Eivätkä vaadi kaikki. Jotkut syövät hoituvat esim. pelkästään yhdellä leikkauksella.

Vierailija
32/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että viitsitkin.

Vierailija
33/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankkaa. Sinun tilanteessasi yrittäisin saada käsiini lsd:tä ja paljon kivunlievityslääkkeitä ja matkustaisin lempipaikkaani.

Cannabista ?

Vierailija
34/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuolemaa tarvitse pelätä, se on kuin suloiseen uneen vaipumista. Elämän loppuminen tietenkin surettaa, mutta sen parhaan osan elämästäsi olet jo elänyt.

Ei se häntä lohduta. Oman veljeni saattohoito mielessä. Elämäniloinen, positiivinen ihminen tietoisena että tähän se päättyy!

Vierailija
35/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku masista poteva kehtaa tulla tänne inisemään että ei olisi paha kohtalo kuolla. Jos joutuisitte oikeasti kuoleman porteille niin alkais se elämäkin taas maistumaan ja tuntumaan hyvältä.

Vierailija
36/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan, mutta saattohoitoon mennään, kun on 2-7 päivää elämää jäljellä, ja silloin on oikeasti aika sekaisin syövän vereen tuottamista myrkyistä jo. AP kirjoitus on ihan liian selkeä siihen tilanteeseen.

Huono provo vakavasta aiheesta.

Mutta, jos pääsee oikeaan saattohoitoon (villa glims yms.) niin ei ole mitään pelättävää. Kuolee hyvän kuoleman. Ei ole kipuja. Sen sijaan "saattohoito" tavallisella osastolla voi tarkoittaa, että huutaa täysin epätoivoisesti sanoinkuvaamattomissa syöpäkivuissa päiviä tai viikkoja, eikä anneta asiallista kivunhoitoa, ettei tule riippuvaiseksi lääkkeistä. Oikeasti.

Vierailija
37/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sanoa, mutta saattohoito ei ole synonyymi kivuttomalle lopulle.

Tämä on totta. Olen pahoillani sairastumisestasi ja tilanteestasi, ap. Yritä saada joku olemaan vierelläsi koko ajan yötä päivää (vaikka vuorottelevat läheiset). Hoitajat käyvät ennakkoon suunnitellun aikataulun mukaan paikalla, mutta kivut eivät välttämättä tätä aikataulua noudata. On hyvä jos joku on vierellä koko ajan soittamassa kelloa lisäkipulääkkeen pyytämistä varten. Kipulääkettä annetaan kitsastelematta kyllä, mutta jos hoitaja ei ole näkemässä sitä kipua (etkä itse välttämättä ole niin tajuissasi että voit sitä pyytää), niin silloin voi joutua kärsimään turhaan ylimääräisestä kivusta.

Saattohoidin itse isoäitini ja olin hänen rinnallaan viisi vuorokautta ja kyllä piti soittaa kelloa monen monta kertaa että kivut saatiin kuriin.

En kirjoita tätä lannistaakseni tai pelotellakseni, vaan päinvastoin siksi että saisit armolliset viimeiset hetket ja tällä tiedolla pystyisit siihen paremmin varautumaan.  Voimi ja rakkautta sinulle ja läheisillesi näihin hetkiin, ap <3

Minä myös olin veljeni kanssa yötä päivää. Hän pelkäsi niin kovasti! Viimeiset sanat; Vie minut täältä pois!

Vierailija
38/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä hoituu. Sain basiloomaan, sen ihosyövän, johon ei oikein onnistu kuolemaan. Yksi pieni leikkaus ja se siitä. Käytännössä yhdentekevää uusiiko. Mutta, ymmärrätänen ideasi. Valtaosa syövistä on todella hirveitä ja rankkoja.

Ap:lle kaikkea hyvää. Voisinpa auttaa sinua.

Vierailija
39/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabista ja lsd:tä kannattaa kokeilla.

Voimia, rauhallista ja kivutonta kuolemaa.

Vierailija
40/56 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi varman kuoleman aiheuttava ALS ei muka ole?