Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko 70- ja 80-luvuilla alle 40-vuotiaita työkyvyttömyyseläkkeellä olevia?

Vierailija
12.07.2022 |

Meillä on perheessä yksi työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, alle 30-vuotias nuori mies. Psyykkiset ja fyysiset sairaudet veivät työkyvyttömäksi. Sitten on suvussa n. 70-vuotias vanhus, joka avoimesti halveksuu tätä kyseistä nuorta. Ei tunnu laisinkaan ymmärtävän mistä on kyse, empatiakyky tällä vanhuksella olematon. Kuvittelee ikään kuin, että kaikki alle 40-vuotiaat elävät samanlaista perhe"onnea", kuin elettiin 70-luvulla. Tämä nuori viettää aikansa pelaamalla tietokoneella, muuhun kun ei kykene sairauksien kanssa. Ei siis ryyppää yms. Onko tämä empatiakyvytön vanhus vain meillä vai onko muilla tälläisiä, jotka eivät kykene mitenkään päin ymmärtämään nykymaailmaa? Vanhus ikäänkuin kuvittelee, ettei nuorilla voi olla mitään sairauksia.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- ja 80- luvulla mentiin vaan kaupungille töihin.

Vierailija
22/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntytnyt 1961 enkä kyllä muista, että kukaan olisi ollut mielenterveyssyistä eläkkeellä. Tai ainakin sellaiset olivat mielisairaaloissa. Työkyvyttömyyseläkkeellä olivat lähinnä kehitysvammaiset sekä fyysisesti vammaiset (esim pyörätuolissa olevat). Monet yhden raajankin sodissa menettäneet tekivät edes jotain työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen TK eläkkeellä. Eipä nuo samanikäiset kaveritkaan ymmärrä kun en enää töihin pysty. Onneksi pitkän uran ehdin tehdä. M48

Vierailija
24/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan niitä jo silloin. Suku oli tullut suomeen 500v sitten ja heidän elämänarvoihin ei kuulunut rehellinen työ. Ohjeistus oli ettei omilta saanut  varastaa.

Vierailija
25/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan kenenkään ei uskottu pyrkivän työkyvyttömyyseläkkeelle ilman pakottavaa syytä. Kunniakysymys. Siksi se ei ollut ongelma, vaikka eläkkeelle pääsi helposti.

Nykyään monet ihmiset eivät näe ongelmaa siinä, että pyrkivät eläkkeelle vain siksi, ettei työnteko huvita. Se kirpaisee vanhan kansan tyyppejä.

Vierailija
26/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo asui aitassa ja aamupuuron ja päivällisen sai. Siellä oli toistakymmentä vuotta ja sitten kuoli.

Vierailija
27/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntytnyt 1961 enkä kyllä muista, että kukaan olisi ollut mielenterveyssyistä eläkkeellä. Tai ainakin sellaiset olivat mielisairaaloissa. Työkyvyttömyyseläkkeellä olivat lähinnä kehitysvammaiset sekä fyysisesti vammaiset (esim pyörätuolissa olevat). Monet yhden raajankin sodissa menettäneet tekivät edes jotain työtä. 

Minä olen syntynyt v. 1960 ja mun äiti jäi tk-eläkkeelle masennuksen takia 70-luvun lopulla, alle 5-kymppisenä. Kotona oli, ei mielisairaalassa.

Vierailija
28/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset kylän juopot kuolivat tuossa ennen vuotta 2010. Kait ne jotain sossurahaa sai ja aina välistä peri jotain isohkojakin omaisuuksia ja asuivat isoissa taloissa. Ei niistä tilaa ollut pyörittämään ja pihat täynnä romua, mutta noin muuten sanoisin ettei valittamista. Monella tapaa paremmin oli asiat kuin nykysillä ongelmakasarmeihin teljetyillä hylkiöillä.

Vierailija
29/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko joutui nivelreuman takia eläkkeelle 38 vuotiaana. Tauti eteni tosi aggressiivisesti.

Vierailija
30/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Mbd riitti diagnoosina. Mun veli on 62 ja ollut eläkkeellä 27- vuotiaasta.

Vierailija
31/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin oli paljon enemmän yksinkertaisiakin töitä, joita vähän reppanampikin pääsi tekemään. 

Vierailija
32/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko joutui nivelreuman takia eläkkeelle 38 vuotiaana. Tauti eteni tosi aggressiivisesti.

Mun täti myös alle nelikymppisenä samasta syystä. Olisi nyt jo yli 90, jos eläisi.

Vierailija
33/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI niin paljon kun nyt!

Vierailija
34/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se oli asiallinen!

Ei nin paljon kun nyt.

Vierailija
35/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoli luisteli sairaseläkkeelle kolmekymppisenä 80-luvulla "selkävaivojen" takia. Todellisuudessa olisi voinut montakin työtä tehdä mutta laiskuus. Siihen aikaan toki siitä tuli sosiaalista stigmaa ettei käynyt töissä.

Vierailija
36/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon sulauduttiin vielä siihen maatilan pyörittämisessä auttamiseen, kenestä ei ollut vieraalle töihin. Ja onnekkaasti perittiin omaisuutta siihen päälle.

Ei tuohon aikaan kyllä läheskään kaikilla ollut mitään omaa maatilaa. Eikös kaupungistuminen harpannut isosti eteenpäin nimenomaan 60-luvulla?

Vierailija
37/37 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli, sukulaisellani oli skitsofrenia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi