Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh ja kaksi poikaa. Kaksion jakaminen kun lapset eivät voi olla samassa huoneessa?

Vierailija
11.07.2022 |

13-vuotias on nepsy ja murrosikäinen. Luonteenlaatunsa ja omantilantarpeensa takia en voi laittaa heitä samaan huoneeseen. Toisaalta 13-vuotias ei pysy öisin huoneessaan, vaan tulee viereeni nukkumaan. Päivisin hän tekee keskittyneenä musiikkia ja pelaa pleikkaa. Pikkuveljellä (10v.) ei ole silloin mitään asiaa huoneeseen, ja isompi on käytännössä ominut itselleen pöytätietokoneen ja pleikan televisioineen.

Pikkuveljellä ei ole paikkaa asunnossa missään. Isoveli häätää hänet pois vierestäni kun tulee itse nukkumaan. Isoveljen huoneeseen ei voi nukahtaa, koska veli pelaa/tekee musiikkia siellä myöhään. Itse en pysty nukkumaan olohuoneessa enää, koska paikkani sotketaan ja hajotetaan. Olin eristänyt verhoilla ja verhotangoilla itselleni nurkkauksen olohuoneeseen. Lapset hyppivät ja pomppivat sängyssä, ja peitot + patjat ovat valuneet illalla lattialle. Samoin verhotangot on riehuessa revitty alas, ne ovat myös menneet rikki samalla. Kielloista huolimatta on mahdottomuus hillitä nepsyä joka riehaannuttaa myös pikkuveljen. Oma nurkkaus ei siis toimi. Myös nuo pelit ja vehkeet ovat sellaiset että minulla ei ole varaa hommata molemmille omia. Isompaan asuntoon ei ole myöskään varaa.

Suljenko itseni tuohon yhteen huoneeseen? Oven saisi lukkoon ja sänkyni saisi olla rauhassa töissä ollessani. Onko ideoita huonejakoon/tilajakoon?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta nepsylle sleeppod -äänieristetty soikean munan muotoinen nukkumapaikka

tai sitten kaksion isoimmasta huoneesta teet lapsille makuuhuoneet: väliin väliaikaiset seinät. Sinä otat omaksi makuuhuoneeksi sitten sen pienimmän huoneen

Vierailija
42/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kärsii kun perheenpää on se 13-vuotias eikä vanhempi.

Olen kasvanut tuollaisessa perheessä, pikkusiskona.

Ja kyllä se oli ihan vanhemmuuden puutetta ja laiskuutta, koko touhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitko raskauden aikana?

Vierailija
44/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiapua nepsylle eli perheneuvolasta ym. tukea tiukemmalle kasvatukselle ja rajojen pitämiselle. Nepsy ei itse osaa asettaa rajoja vaan ne pitää asettaa ulkopuolelta riittävän jämäkästi. Se on lapsen omaksi parhaaksi. On toki muka helpompi antaa hänelle periksi kaikessa ja hyssytellä ja lahjoa ja lupailla hänet hiljaiseksi mutta silloin hän ei itse opi säätelemään omaa käytöstään eikä tule pärjäämään opiskelussa tai työelämässä. Haluatko, että hän päätyy päihteisiin ja vankilaan vai oppii säännöt ja kåytöstavat ja pääsee ehkä vielä joskus ammattiin ja työhön.

Jommallekummalle lapselle tukiperhe, että nuorempi saa edes joskus huomiota ja aikaa ja oikeuksia. Isompi kämppä tarvitaan ehdottomasti. Molemmille lapsille omat huoneet ja äiti olkkarin alkoviin tms. Äidin/isän tilaan ei lapsilla ole asiaa. Jos nepsy on levoton yöllä, sinä menet pojan huoneeseen patjalle väliaikaisesti, hän ei tule enää sinun sänkyysi. Yölevottomuuteen auttaa parhaiten säännöllinen rytmi, riittävä liikunta ja fyysinen aktiivisuus ja pelien ja kännykän rajoittaminen illalla. Esim klo 20 jälkeen kaikki tekniikka pois. Ja kyllä, vanhempi ottaa laitteet tai katkaisee nettiyhteyden. Puhelin pois illaksi ja yöksi. Yhteinen iltapala, lukemista ja musiikin kuuntelua, hierontaa, venyttelyä, joogaa illalla. Hiljaisuus klo 22.

Vierailija
45/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tilajako ei nyt taida olla varsinainen ongelma. Hanki apua jos et itse saa lapsiisi mitään tolkkua.

On hankittu apua, mutta ei kenelläkään ole taikasauvaa jolla taikoisi nepsyn normaaliksi tai edes siedettäväksi. Isompi asunto ei oikein auta. Nepsy menee minne tahtoo vaikka seinien läpi.

Ap

Sinulla on taikasauva. Sitä kutsutaan vanhemmuudeksi ja rajojen asettamiseksi. Ei muuta kuin hommiin. 

Okei! Kerro hyviä kasvatusvinkkejä väkivaltaisen ja raivoavan murrosikäisen nepsyn kasvattamiseen. Saisinpa muutaman hyvän täsmäneuvon.

Ap

Millaisia ohjeita olet saanut perheneuvolasta?

Ei olla perheneuvolan asiakkaita. Lapsi käy neuropsykan polilla seurannassa ja se sisältää lähinnä juttelua lapsen kanssa. Perhetyö käy pari kertaa viikossa juttelemassa. Ei lapsi silloin raivoa, jaksaa hyvin olla vieraiden edessä kunnolla. Olen saanut ohjeeksi sanoittaa tapahtumia etukäteen ja palkita hyvästä käytöksestä. Huonosta käytöksestä tulee seurauksia, esim. kone pois. Nämä tämmöiset neuvot vain ei toimi. Lapsi ei toimi kuin normaali lapsi. Hän hajottaa asunnon ja lyö jos häntä rajoittaa.

Ap

Vierailija
46/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat samaan tai sinä ja isompi samaan. Pelaaminen pois, kunnes osataan käyttäytyä, sitten pelivuorot.

Vierailija
47/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdykkeet menisi samana iltana tauolle jos tuollaista alkaisi tapahtua omassa kämpässä. Tukkapöllöä myös.

Vierailija
48/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tilajako ei nyt taida olla varsinainen ongelma. Hanki apua jos et itse saa lapsiisi mitään tolkkua.

On hankittu apua, mutta ei kenelläkään ole taikasauvaa jolla taikoisi nepsyn normaaliksi tai edes siedettäväksi. Isompi asunto ei oikein auta. Nepsy menee minne tahtoo vaikka seinien läpi.

Ap

Sinulla on taikasauva. Sitä kutsutaan vanhemmuudeksi ja rajojen asettamiseksi. Ei muuta kuin hommiin. 

Okei! Kerro hyviä kasvatusvinkkejä väkivaltaisen ja raivoavan murrosikäisen nepsyn kasvattamiseen. Saisinpa muutaman hyvän täsmäneuvon.

Ap

täsmäneuvo: kasvata kurrittomat kakarasi. noistahan kärsii jo naapuritkin

Vierailija
49/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa lääkitystä nepsylle, vaikka on diagnoosi? 

Teette yhdessä koko perhe sopimukset, miten teillä asutaan ja pidätte niistä kiinni. 

Tuosta, kun lapset tulee viereen, sanoisin, että hommaa iso parisänky, siihen mahtuu helposti jopa neljä ihmistä nukkumaan. Minulla myös jo isot lapset tahtovat tulla yleensä viereen nukkumaan ja viimeistään, jos heräävät omasta sängystään yöllä, tulevat viereen.

Vierailija
50/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luuhasin kavereiden kanssa kaiket päivät tuon ikäisenä, hyvä että nälkä ajoi välillä kotona käymään. Vai onko niin nepsy, ettei sitä kestä ikäsensätkään katsella? Kuulostaa painajaiselta.

Vierailija
51/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei neuvolasta saa mitään kasvatusohjeita. Neuvola on välikäsi, josta saadaan lähetteitä tutkimuksiin, mutta välttämättä niitäkään ei saa. Neuvolan perusidea on lapsen pituuden ja painon mittaus ja rokotukset, ei edes terveydenhoito.

Vierailija
52/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei olla perheneuvolan asiakkaita. Lapsi käy neuropsykan polilla seurannassa ja se sisältää lähinnä juttelua lapsen kanssa. Perhetyö käy pari kertaa viikossa juttelemassa. Ei lapsi silloin raivoa, jaksaa hyvin olla vieraiden edessä kunnolla. Olen saanut ohjeeksi sanoittaa tapahtumia etukäteen ja palkita hyvästä käytöksestä. Huonosta käytöksestä tulee seurauksia, esim. kone pois. Nämä tämmöiset neuvot vain ei toimi. Lapsi ei toimi kuin normaali lapsi. Hän hajottaa asunnon ja lyö jos häntä rajoittaa.

Ap

Ei ne toimikaan jos et noudata niitä johdonmukaisesti. Aiemmista viesteistäsi paistaa kuva että annat heti periksi kun lapsi aloittaa riehumisen. Silloin hän oppii että siten saa aina tahtonsa läpi.

Vierailija
53/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei neuvolasta saa mitään kasvatusohjeita. Neuvola on välikäsi, josta saadaan lähetteitä tutkimuksiin, mutta välttämättä niitäkään ei saa. Neuvolan perusidea on lapsen pituuden ja painon mittaus ja rokotukset, ei edes terveydenhoito.

Neuvola ja perheneuvola on kaksi eri asiaa.

Perheneuvola on just se paikka josta saa kasvatusohjeita ja tutkimuksia.

Eri

Vierailija
54/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä nepsy-järjestöihin ja kysele sieltä apua ja yritä saada kaikki apu minkä vaan jaksat hakea vaikkapa lastensuojelusta. Pyydä myös lastensuojelusta apua tuohon asumisongelmaan.

Vierailija
55/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet itse lastensuojeluilmoituksen, vanhemman aika päästä tuulettumaan vähän muihin kuvioihin välillä.

Vierailija
56/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä parikymmentä vuotta sitten ei ollut mitään nepsyjä vaan haastavillekin lapsille pidettiin kuri.

No olihan :D Ei neuropsykologiset häiriöt ole mikään uusi juttu :D Minun veljelläni oli jo 1980-luvulla tarkkaavaisuushäiriö. 

Jep. Nyt kun aikuisena katsoo taakse päin omaa luokkaa 80/90-luvulta, tunnistan sieltä melkoisen varmasti pari ylivilkasta tyyppiä, yhden FAS-lapsen sekä vaikeasta lukihäiriöstä kärsivän.

Vierailija
57/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Toimii! Kaivat nyt vaan ne munat esiin (ei kirjaimellisesti, jos olet mies) ja rupeat pistämään lasta aisoihin. SINÄ olet aikuinen ja SINÄ päätät mitä teillä tehdään ja mitä ei. Kyllä lapsi uskoo, kun huomaa, että aikuinen on tosissaan eikä pelkää tai nöyristele lasta. 

Vierailija
58/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ihan klassinen ohje:

Jätä huono käytös täysin huomiotta.

Vierailija
59/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo siitä seuraa, kun erityisherkkä runotyttö lisääntyy. mies on häipynyt jo ajat sitten, jota en ihmettele ja mamma ei saa mitään järjestystä lapsiin

Vierailija
60/93 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parikymmentä vuotta sitten ei ollut mitään nepsyjä vaan haastavillekin lapsille pidettiin kuri.

Aivan oikein pidettin kuri.Kaksiossa lapset jakoivat huoneen.teidän tapaus seinä välin eli hyllykkö jakamaan huone.Lähikasvattaja soffalle nukuu!Tai jaettu huonen lähikasvattaja levoton lapsi sama huonen.Soffalle lapsista se kiltimpi puoli.Lisäksi 2h. Saat työssä käyvänä asumistuen. lisäksi jos lasten tausta totta. Sos,virasto lastensuojelu puoli autta isomman asunnon hankinassa.Turha selittää ettei!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän