Onko leskeneläke tärkeä tai hyvä? Olisiko tärkeää päästä naimisiin ennenkuin täyttää 50v?
Aika moni tutuista tuntuu menneen uusiin naimisiin just vähän ennen kuin täyttävät 50v. ...
Itsellä on mieskaveri, mutta ei esim. olosuhteiden vuoksi voida just nyt asua yhdessä eikä ehkä vielä useaan vuoteen (jos suhde kestää sinne asti), osin siksi että hän ei ole kauhean valmis muutoksiin, ja minä taas en voi lasten takia just nyt muuttaa muualle.
Eli vaikuttaa vähän nihkeältä päästä naimisiin ennen 50v.
Toisaalta tuntuisi TODELLA ärsyttävältä muuttaa yhteen ja mennä naimisiin sitten jonkun verran sen jälkeen kun täyttänyt 50v. Vaikken nyt rahan perässä tosiaan ole, itse elätän itseni ihan täysin (tienaan ihan ok), niin silti.... jo ajatuksena olisi toki fiksua suunnitella elämää näin pidemmällekin.
Ja olen kuitenkin aina haaveillut / uskonut, että menen vielä uusiin naimisiin.... se on mun elämänarvoissa niin syvällä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Eikös avoliittolaiset saa nykyisin leskeneläkettä? Vai mites nää muuttui?
Ainoastaan silloin jos on alaikäisiä lapsia. Lisäksi varmaan on muitakin ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös avoliittolaiset saa nykyisin leskeneläkettä? Vai mites nää muuttui?
Jos on yhteisiä lapsia, ei muuten.
Onko tuossa jotain syntymävuosi-rajoitetta?
siinä kannattaa huomioida myös se seikka, että se avioliitto saattaa purkautua ennen kuin kukaan pääsee leskeksi asti ja tsägällä maksat hyvät tasinkot tyypille. Toisen/kolmannen jne kierroksen liitot kun ovat monesti lyhyempiä kun ensimmäisen. Eli en suosittele naimisiin menoa leskeneläkkeen toivossa, muuten saa toki mennä jos kokee sen naimisissa olon jotenkin merkittäväksi tekijäksi. Itse kertalleen naimisissa olleena ja eronneena en näe siinä paperissa enää gloriaa. En sulje pois etten ikinä kenenkään kanssa enää avioituisi, mutta kovin kevyesti siihen en lähtisi. Avioero voi olla aika pitkä koettelemus, siinä ei selviää vain pakkaamalla kamat varsinkin jos toinen päättää laittaa shown pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni koko leskeneläke on ihan kummallinen asia, nykyaikana.
Ei se mikään kummallinen asia ole vaan järkeenkäypä juttu. Jos esimerkiksi suurituloinen puoliso on maksanut itselleen eläkettä etukäteen voidakseen törsätä eläkkeellä ollessaan samaan malliin kuin työaikana ja sitten hän sattuu kuolemaan eikä ehdi itse nauttia ollenkaan eläkesäästöstään. Eikö ole kohtuullista, että leskelle maksetaan edes osa tästä kertyneestä varallisuudesta. Vai pitäisikö kaikki rahat jättää vakuutusyhtiölle tai antaa jollekin toiselle, pääasia ettei leskelle. Ei muuta kuin säästämään, niin saa sitten jälkeen elävä leskeneläkettä, isoa tai pientä.
Vierailija kirjoitti:
Lesleneläke maksetaan suunnilleen seuraavalla kaavalla: (vainajan työeläke - lesken oma työeläke) / 2 + 375 euroa. Ja tämä on siis kuukaudessa. Jos tästä kaavasta tulee nolla tai pienempi luku, ei saa leskeneläkettä. Jos on vainajalta jäi alaikäisiä lapsia, leskeneläke maksetaan eri tavalla.
Leskeneläke voi siis olla mitä tahansa nollasta tuhansiin euroihin kuukaudessa vainajan ja lesken tulojen mukaan.
Eli tän mukaan sitä tulee vähintään 375 euroa kuussa. Ihan älyttömän suuri raha vaan siksi että on ollut naimisissa. Pienituloiset naimattomat naiset kärsii taas tässäkin.
Leskeneläkettä saa myös, jos menee uudelleen naimisiin kunhan on yli 50, kun menee naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesleneläke maksetaan suunnilleen seuraavalla kaavalla: (vainajan työeläke - lesken oma työeläke) / 2 + 375 euroa. Ja tämä on siis kuukaudessa. Jos tästä kaavasta tulee nolla tai pienempi luku, ei saa leskeneläkettä. Jos on vainajalta jäi alaikäisiä lapsia, leskeneläke maksetaan eri tavalla.
Leskeneläke voi siis olla mitä tahansa nollasta tuhansiin euroihin kuukaudessa vainajan ja lesken tulojen mukaan.
Eli tän mukaan sitä tulee vähintään 375 euroa kuussa.
Ei tule välttämättä. 375 euroa kuussa tulee silloin, jos vainajan ja lesken eläkkeet ovat suunnilleen yhtä suuret. Jos esim. lesken oma työeläke on 800 euroa suurempi kuin vainajan työeläke, ei leskeneläkettä tule lainkaan, jos ei ole alaikäisiä lapsia.
Jos on yhteisiä lapsia, ei muuten.