Onko lemmikin hankkiminen itsekästä?
Tuossa oli keskustelua onko lapsen hankkiminen itsekästä niin mietin mitä ajattelette lemmikin hankkimisesta? Vähän sekin resursseja ja esimerkiksi koirat ja kissat syövät lihaa, mikä osaltaan pahentaa nälänhätää. Toisaalta lemmikistä voi olla valtavasti iloa omistajilleen ja se opettaa vastuun ottamista. Toisaalta sitten taas emme voi koskaan tarjota lemmikille sitä samaa, mitä sen lajikumppanit emmekä tiedä onko se oikeasti onnellinen... Näkökulmia?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Parasta oli kun pääsi eroon koirasta ,elämä on niin helppoa!
Miten koira päätyi sinulle alun perin?
Tietenkin lemmikin ottaminen on itsekästä. Luulisi kaikkien ymmärtävän. Mutta selkeästi tuntuu olevan vaikeuksia tätä ymmärtää esim. perusvegaanilla, jolla on rescue-koira, jostain idän koiratehtaasta, jota kuljetetaan tuhansia kilometrejä, kustannuksista välittämättä ja sitten sille raukalle vielä kaiken huipuksi syötetään vegaaniruokaa, koska vegaani on niin vieraantunut luonnosta, että pystyy selittämään itselleen, että koirakin sitä oikeasti haluaa.
Lapsen tekeminen taas on ihan perusbiologinen tarve. Se on ja ei ole itsekästä. Se on luonnollista. Ennen koiran omistaminenkin oli luonnollista. Koiralla oli tärkeitä tehtäviä, esim. metsästys- tai lammaskoirana. Se oli yhteisönsä arvostettu jäsen. Samoin kissat ja hevoset. Nyt ne elävät kerrostalokopeissa ja ovat yksin päivät. Lomat menevät kätevästi koirahoitolassa. Mikä tuossa kuviossa ei ole itsekästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parantaa tutkitusti terveyttä ja vähentää allergioita. Koiran kanssa tulee liikuttua.
Aivan sama kenen mielestä on itsekästä.
Just näin eli minä, minä ja minä. Toisaalta hienoa että sen edes myöntää eikä selittele.
Onko terveyden edistäminen sitten kovin itsekästä, kun sairas ihminenhän vie yhteiskunnalta resursseja
Ei, jos itse maksat laadukkaan ruuan, lääkärikulut, hoidon, trimmaukset ym, ym, etkä ala ruikuttamaan kuinka kallista lemmikin pito on, niin kuin monet tekee muutaman vuoden päästä. Totakin ruikutusta on kuultu ihan tarpeeksi.
Koirat on parasta mitä maailmassa on. Pian saan neljännen koiran elämääni🧡 parasta ikinä😇 koskaan en ole ollut niin onnellinen kuin koiraa hoitaessani.
Lemmikithän otetaan omaksi iloksi ja omiin tarpeisiin yleensä.