YLE: Hedman Partners alkaa lähettämään suomalaisille 450 - 3 000 euron laskuja. Laskun maksamisesta kieltäytyminen voi maksaa 40 000 euroa. Aiotko maksaa, jos saat laskun?
https://yle.fi/uutiset/3-12529258
Aika moni maksaa aiheettoman laskun, koska vastassa on lakifirma. Aika hyvä bisnes.
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo mitään aiheettomia laskuja ole, vaan lähetetään vain niille, jotka ovat ladanneet tai jakaneet tekijänoikeussuojattua matskua. Jos ei ole näin tehnyt, ei tarvitse maksaakaan.
WLAN-verkon salasana on hyvin helppoa hakkeroida. IP-osoite ei todellakaan yksilöi käyttäjää.
Wanhoissa salausmenetelmissä oli haavoittuvuus, mutta nykyiset verkon salaukset ovat turvallisia. IP-osoitteen yksilöivyyttä voit testata oikeudessa, mutta vink vink mieti miten reitittimet osaavat ohjata liikenteen yksilöllisesti juuri sinulle jos kerran mitään yksilöivää tietoa ei missään ole.
Vink vink, sama IP-osoite annetaan usein monelle käyttäjälle. Liikenne ohjataan NAT:n läpi TCPIP port arvon perusteella. Näitä NAT reitityksiä syntyy ja kuolee jatkuvasti. Pitää olla melko hyvät logit että pystyy oikeasti sanomaan mihin data on reititetty. Tämä ei oikeasti ole ollenkaan niin helppo homma, ja virheitä ihan varmasti sattuu.
Ja kyllähän siinä tietysti joku yksilöinti on operaattorilla tiedossa, mutta operattori ei todellakaan tiedä kuka sitä nettiyhteyttä oikeasti käyttää.
Hakkereilla on myös bottiverkkoja, siis kaapattuja yksityisten reitittimiä, printtereitä, valvontakameroita etc, joita he pystyvät käyttämään mielin määrin rikollisiin tarkoituksiin.
Jos IP-osoitteen perusteella pelkästään aletaan jakelemaan tuomioita niin kukaan ei ole turvassa.
Eikö noilla ole velvollisuus todistaa, että lasku on aiheellinen? Mä en ole ladannut mitään enkä edes osaa käyttää mitään torrentteja, mutta mulla on niin paska tuuri että ihan varmaan lähettävät mulle tuollaisen aiheettoman laskun. Meneekö se sitten perintään vai mitä sille tapahtuu, jos ei maksa?
Tämä jos mikä on laillista mafiameininkiä. Esittävät ilman loppuun asti tarkistettua tietoa uhkauskirjeitä joista kieltäytyminen johtaa mafiamaisen varmasti siihen, että henkilökohtainen talous palaa poroksi.
En maksaisi jos tulisi, mutta en käytä vertaisverkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske minua. En ole ladannut enkä jakanut piraattielokuvia ja langaton verkkoni on suojattu. Ei mulla edes ole mitään bit torrentteja koneellaani, koska en harrasta piraattia.
Mikä on toi bit torrent?
Näiden piraattilatauksien käyttämä protokolla, ilman sitä et lataa etkä jaa piraattia.
Ok. Eli jokin juttu joka pitää ensin asentaa koneelle?
Vinkki: älkää antako langattoman verkon avaimia kodissanne vieraileville ja pitäkää se piilossa myös remonttimieheltä. Varmistakaa, että teillä on operaattoriltanne uusin reititin ja reitittimen oletussalasana on vaihdettu johonkin riittävän vaikeaan.
En joudu, jos kortti on minulla ja joku on jostain vohkinut ne korttinumerot ja käyttää niitä.
Jos itse hukkaan korttini, niin olen vastuussa siihen asti, kun olen ilmoittanut sen kadonneeksi.
Juuri sitä tarkoitin, että kortin omistaminen perustaa tuollaisen huolellisuusvelvollisuuden. Pelkästään sillä perusteella ei vapaudu vastuusta, että korttia on käyttänyt toinen.
Turha ainakaan tällaisille persaukisille lähettää laskuja.
Vieläkö tuo ahdistava lypsäminen saa alkaa uudestaan ja jatkua?
Laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske minua. En ole ladannut enkä jakanut piraattielokuvia ja langaton verkkoni on suojattu. Ei mulla edes ole mitään bit torrentteja koneellaani, koska en harrasta piraattia.
Mikä on toi bit torrent?
Näiden piraattilatauksien käyttämä protokolla, ilman sitä et lataa etkä jaa piraattia.
Pitää, pitää.
Jos tietää olevansa syytön niin vastasyyte Hedmanille laittomasta uhkauksesta, kunnianloukkauksesta ja kiristyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: älkää antako langattoman verkon avaimia kodissanne vieraileville ja pitäkää se piilossa myös remonttimieheltä. Varmistakaa, että teillä on operaattoriltanne uusin reititin ja reitittimen oletussalasana on vaihdettu johonkin riittävän vaikeaan.
Jep, ja tarkistakaa tunnin välein että reitittimessä on uusin softa.
" Eihän nuo mitään aiheettomia laskuja ole, vaan lähetetään vain niille, jotka ovat ladanneet tai jakaneet tekijänoikeussuojattua matskua. Jos ei ole näin tehnyt, ei tarvitse maksaakaan.[/quote]
Naapurin seitsemänkymppinen rouva sain kyseisiä kirjeitä (ei todellakaan lataa mitään), onneksi on kuitenkin sen verran neuvokas ihminen, että otti asiasta selvää eikä maksanut mitään."
Vetää sanattomaksi se, että tällaisen toiminnan annetaan (taas) jatkua aivan vapaasti Suomessa.
" Ei koske minua. En ole ladannut enkä jakanut piraattielokuvia ja langaton verkkoni on suojattu. Ei mulla edes ole mitään bit torrentteja koneellaani, koska en harrasta piraattia.[/quote]
Mikä on toi bit torrent?[/quote]
Näiden piraattilatauksien käyttämä protokolla, ilman sitä et lataa etkä jaa piraattia.[/quote]
---
"Pitää, pitää."
--
Kirjoittaisiko joku tähän selkokielellä mitä ei saa ladata koneelle,
ettei kaikenmaailman xxxxx turhaan kokeile onneaan ja ahdistele täysin viattomia ihmisiä tonnien laskulla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo mitään aiheettomia laskuja ole, vaan lähetetään vain niille, jotka ovat ladanneet tai jakaneet tekijänoikeussuojattua matskua. Jos ei ole näin tehnyt, ei tarvitse maksaakaan.
WLAN-verkon salasana on hyvin helppoa hakkeroida. IP-osoite ei todellakaan yksilöi käyttäjää.
Wanhoissa salausmenetelmissä oli haavoittuvuus, mutta nykyiset verkon salaukset ovat turvallisia. IP-osoitteen yksilöivyyttä voit testata oikeudessa, mutta vink vink mieti miten reitittimet osaavat ohjata liikenteen yksilöllisesti juuri sinulle jos kerran mitään yksilöivää tietoa ei missään ole.
Vink vink, sama IP-osoite annetaan usein monelle käyttäjälle. Liikenne ohjataan NAT:n läpi TCPIP port arvon perusteella. Näitä NAT reitityksiä syntyy ja kuolee jatkuvasti. Pitää olla melko hyvät logit että pystyy oikeasti sanomaan mihin data on reititetty. Tämä ei oikeasti ole ollenkaan niin helppo homma, ja virheitä ihan varmasti sattuu.
Ja kyllähän siinä tietysti joku yksilöinti on operaattorilla tiedossa, mutta operattori ei todellakaan tiedä kuka sitä nettiyhteyttä oikeasti käyttää.
Hakkereilla on myös bottiverkkoja, siis kaapattuja yksityisten reitittimiä, printtereitä, valvontakameroita etc, joita he pystyvät käyttämään mielin määrin rikollisiin tarkoituksiin.
Jos IP-osoitteen perusteella pelkästään aletaan jakelemaan tuomioita niin kukaan ei ole turvassa.
Ei kukaan ole väittänyt että Hedman partners jakaisi haasteita pelkän ip-osoitteen perusteella, vaan tietysti porttinumero kera. Olen itsekin toimittanut poliisille lokitietoja ja tietenkin yksilöivä lokitus löytyy ja säilytetään. Lakikin sen vaatii. Mutta, kun kutsu käy niin käy perustelemassa kantasi oikeudessa.
Sain myös joitain vuosia sitten muutaman Hedmanin kiristyskirjeen. Mitään en ollut ladannut tai jakanut, joten laitoin kirjeet suoraan paperinkeräykseen.
Kannattaa hommata VPN. Saa kysellä IP osoitteita ihan rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Sain myös joitain vuosia sitten muutaman Hedmanin kiristyskirjeen. Mitään en ollut ladannut tai jakanut, joten laitoin kirjeet suoraan paperinkeräykseen.
Ne kannattaa kuitenkin kiistää jonka jälkeen todistustaakka velasta on velkojalla.
Onko tu romanisukunimi tuo Hedman?
Vierailija kirjoitti:
No joo. Harvalla kai käy sellaisia vieraita jotka alkaisivat heti ladata piraattia isännän verkossa. Ja nykyisin kaikilla on mobiilidata puhelimessaan eikä kukaan edes kysele tai anna satunnaisille vieraille verkon tunnuksia.
Reitittimen käyttöönotto-ohjeet tähdentävät aina sitä että oletussalasana pitää vaihtaa ja useat jopa pakottavat siihen.
Teen petoksen yrityksestä rikosilmoituksen jos tänne lähettävät. Ja haistatan paskat.