Onko 131 älykkyysosamäärä 9-vuotiaalla suuri
Lapsella tuommoista lukemaa näytti kun teki mensan nettitestin
Kommentit (10)
No onhan se! Tavallisella pulliaisella on noin 90-100. Tuolla mennään jo mensaan! Onnea lapsella ja tue lahjakkuutta kaikin tavoin.
Onko tuo se testi, minkä kuka vaan pääsee tekemään?
Sääliksi käy. Älykkäällä lapsella voi olla ongelmaa tunnepuolella. Keskiverto olisi riittänyt.
Onko siis virallinen vai se mainostuloilla rahoitettu joka antaa kaikille 130 että ihmiset tekisivät sitä?
On kyllä epätavallisen korkea tulos lapselle! Mulla tulos 148, en kyllä mitenkään erikoisen älykäs ole, logiikkatesteissä ja matematiikassa olen hyvä. Sosiaalisissa taidoissa aika huono.
Eihän tuo vielä ole täällä mitään. Palstalla kaikilla ÄO vähintään 150
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo se testi, minkä kuka vaan pääsee tekemään?
On. lapsen kaverikin teki mutta tulos 103
Jos oikein muistan, niin tein ilman ajanottoa, niin nopeasti kuin pystyin, josta missasin kaksi ratkaisumallia, jotka käsitti kolme tehtävää, joiden ratkaisumallia voi olla vähän hankalampi keksiä, jos ei ole aikaisemmin tehnyt vastaavia, ja 9-vuotiaana ne on sitäkin helpompi missata, kun ne ei noudata mitään normaalia järkeä arkielämästä. Neljä vikaa oli ylivaikeita, etten niistä tainnut saada mitään tai aika loppui tavalla tai toisella, ja taisin skipata kaksi niistä, mutten muista enää tarkkaan. Lukema 131, jota se ei olisi ollut ajanotolla.
Ajanotolla muista Mensan ja muista vastaavista tulee ehkä joku 126 tyypillisimmin (useimmiten rykelmä ton ympäriltä), joka vastannee noin 116 ÄO:ta. Olen tehnyt lapsillekin suunnatun testin, joka on helpompi, josta tuli jotain päälle ÄO 160.
Suomessa on vaikeata saada mitään ÄO-lukemaa, kun pitäisi mennä psykologille ja tehdä monipuolinen testi, siis joku WAIS-IV alkajaisiksi, ja pari muuta vastaavaa, kun ne antaa jopa merkittävästi erilaisia lukemia.
Noi online-jutut, kun kalibroitu jotenkin, on kuviotestejä, kun voi saada huomattavastikin eri tuloksen visuaalisista, matikoista, logiikoista, sanoista, muisteista, nopeuksista ym.
Monipuolisempia online testejä on, ja vaativampia siten ja muutoin, jotka ovat parempia testejä, kun noi muut on niinku keskinkertaisia testejä.
Tuttuus ja harjoittelu vaikuttaa paljonkin lukemaan, testin vaikeudesta riippuen, esim. kuvioissa kun vaikeampaa, voi olla vaikea ensin, mutta kun on tuttu sellaisten kanssa, niin se vaikea voi mennä paljon paremmin, kun taas noi muut jää sitten yleisimmin ilmoitettujen kieppeille, joissa hämmästyttävää kyllä, on myös tyyppejä, jotka ei ota aikaa ollenkaan ja ilmoittaa ne niinku vakavissaan, vaikka sitten voi manitakin, ettei ottanut aikaa.
Koko pointti on siinä ajanotossa, kun ei ne tehtävät yleensä ole niin vaikeita, ettei useimmat saisi jotain top 5% tai parempaa lukemaa.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy. Älykkäällä lapsella voi olla ongelmaa tunnepuolella. Keskiverto olisi riittänyt.
Keskiverrolla ja tyhmälläkin voi olla ongelmia tunnepuolella.
Tavikselle ihan ok. Minä sain 4-vuotiaana noubellin.