Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet käsitellyt mielessäsi vanhempasi edessä olevan kuoleman?

Vierailija
10.07.2022 |

Miten?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin. Olivat hirveät väkivaltavanhemmat. Olen jo surrut viimeiset vuosikymmenet sitä että mulla ei ole ollutkaan koskaan oikeita rakastavia vanhempia. Joten kun ne kupsahtaa, ei tunnu missään. Korkeintaan joku helpotuksen huokaus tulee.

Vierailija
2/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä missä järjestyksessä täältä lähdetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat kuolleet jo vuosia sitten.

Vierailija
4/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan pakko ajatella, että kuolema kuuluu elämään. Omat vanhempani ovat jo yli 80-vuotiaita, joten tässä vaiheessa olen vain kiitollinen, et ovat saaneet elää melko terveinä näinkin pitkään. Kyllähän se varmasti koville ottaa kun lopullinen luopuminen tulee, mutta pakko se on vain hyväksyä, että kukaan ei täällä ole ikuisesti.

Vierailija
5/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suht iäkkäät vanhemmat, joten asiaa on tullut pohdittua vuosien ajan. Tuntuu, että olen aika hyvin valmistautunut. Kamalaa sanoa, mutta jopa toivoisin, että pääsisivät pois nopeasti kun aika tulee, eikä tulisi esim. muistisairautta. Joku raju korona voisi olla ihan hyvä tapa lähteä.

Vierailija
6/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kuolema edessä jossain vaiheessa. Järjestystä ei tiedetä. Vanhempien hoito kannattaa miettiä, että saavan tarvittavan avun ja hoivan kun sitä tarvitsevat. Todennäköisesti eivät kuitenkaan kuole yhtä aikaa joten kaikki suru ei tule kerralla.

Vierailija
7/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani on jo melkein 80 vuotiaita. Olen jo 20 vuotta ollut valmis heidän kuolemaansa, perintöä odotellessa. Kuolema on hieno asia kun se tapahtuu yli 60 vuotiaille.

Vierailija
8/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani on jo melkein 80 vuotiaita. Olen jo 20 vuotta ollut valmis heidän kuolemaansa, perintöä odotellessa. Kuolema on hieno asia kun se tapahtuu yli 60 vuotiaille.

Joku taatusti ajattelee, että olisi hienoa jos sinä kuolisit jo tänään. Eikö olekin kiva ajatus?

Vierailija
9/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku taatusti ajattelee, että olisi hienoa jos sinä kuolisit jo tänään. Eikö olekin kiva ajatus?

Ei se minussa herätä mitään ajatuksia, kun kuolemaani toivotaan. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä.

Vierailija
10/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun otit puheeksi, pitääkin varata skumppapullo sille päivälle.

Vierailija
11/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ihmees... Mitäs jos kertoisin että useimmiten ensin lähtee vanhemmat ja sen jälkeen jälkeläiset?

Ymmärtääkö puupää nyt tarkoitetaan?

Vierailija
12/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä se. Vaikuttaa siltä, että he joutuvat käsittelemään minun lähtöni. Ja sen ajatteleminen on ihan yhtä raskasta.

Vierailija
13/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tä? Ollaan pian 70-vuotiaita ja mitä parhain aika meneillään. Ei enää työelämän paineita, välit hyvät lapsiin ja lapsenlapsiin. Aina liikuttu ja eletty suht terveellisesti.

Moni voi olla vielä 80-vuotiaana skarppi.

Vierailija
14/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käsitellyt. Pelkkä ajatuskin siitä ahdistaa ihan liikaa.

Vierailija
15/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on jo kuollut. Mummoni menetti kaikki lapsensa ennen omaa kuolemaansa. Ei sitä järjestystä tiedä kukaan. Mummoni eli paljon yli 90-vuotiaaksi, mutta isäni ei edes 60-vuotiaaksi. 

Vierailija
16/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole pahemmin pohtinut, koska ei se tule pahemmin koskettamaankaan. Vanhempani eivät olleet ns. huonoja, ihan eri aaltopituudella vain kun minä. Nykyään käy moikkaamassa 2-3 kertaa vuodessa ja siinä se. Joskus kyllä olen vähän haaveillut että äitini kuolisi ensin ja ehtisin vielä tutustua isääni ennen hänen loppuaan, ottamalla hänet meille asumaan. Käytännössä se vaan tuskin ikinä onnistuu. Suurimpana esteenä oma mieheni. Toisena esteenä se, että en jaksa olla mikään sairaanhoitaja ja passaaja. Pitäisi saada joku au pair tai kotiapulainen avuksi. Vähän niin kun silloin kun lapset oli pieniä.

Vierailija
17/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä mitenkään. Molemmat ovat vähän yli 70 v. ja isällä todettiin juuri Alzheimer. 

Vierailija
18/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema tulee aina yllättäin ja arkisemmin kuin on kuvitellut. Usein jää jokin hommassa kaivelemaan niin kuin että miksen käynyt useammin, miksi en kysynyt suoraan sitä ja sitä, oliko se saattohoito nyt ihan asiallista jne.

Vain elokuvissa istutaan siistin sängyn reunalla ja jätetään jäähyväisiä kyynel silmässä niin että kaikki tulee sanottua.

Vierailija
19/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen voi mitenkään valmistautua. Molemmat vanhempani kuolivat vuonna 2018, toinen alkuvuodesta, toinen loppuvuodesta. Kaipaus on syvä!

Vierailija
20/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pystynyt käsittelemään asiaa ollenkaan. Molemmat vanhempani ovat vielä elossa, ovat 69v ja 66v. Varsinkin isäni kuolema tulee romahduttamaan minut. Olen isäni kanssa paljon läheisempi kuin äitini vaikka olen nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi