Sanoja, joita käytettiin 80- ja 90-luvuilla, mutta joita "kukaan" ei enää käytä
Tähän pinoon...
telefax
realisointikeskus
roskapankki
Kommentit (1390)
Hikari, hikke
Pussikalja
Joppari (pyörän tarakka)
Hevari
Leuhkis
Juppikukkula /juppikaari
Permis /pehmis
Hymy pyllyyn (!!!)
Onnikka
Lennätin
Taivaskanavat (sky channel, superchannel )
Muhoksella muutkin kummat,
sarvipäitä sammakotkin . . .
Vierailija kirjoitti:
Hikari, hikke
Pussikalja
Joppari (pyörän tarakka)
Hevari
Leuhkis
Juppikukkula /juppikaari
Permis /pehmis
Hymy pyllyyn (!!!)
Onnikka
Lennätin
Taivaskanavat (sky channel, superchannel )
Poika tuli juuri pari päivää sitten koulusta ja sanoi, että luokalla jotkut haukkuivat häntä hikeksi. Ihan Helsinkiläinen ala-aste. :)
kel onni on, hän onnen kätkeköön -sanonta
Olen Itä-Suomesta kotoisin, mutta muutin pk-seudulle opiskelemaan ja jäinkin töihin 27 vuotta sitten. Kotiseudulla tulee käytyä kerran kesässä. Murre on muuttunut aivan valtavasti. 80-luvulla saatettiin sanoa, että lähen käymään pihassa. Tarkoitti kotona. Kun olin nuori 90-luvun alkupuolella, puhuttiin kartsasta, kun mentiin kaupungille. Lähetäänkö ajamaan pi**urallia kartsalle. Serkun lapset ei edes tunnistaneet näitä sanoja, kun yritin osoittaa osaavani murretta.
Hinttihelmet, ne valkeat, markkinoilta :)
Vierailija kirjoitti:
Muistan vaan, että kaikki oli ihan "sika kivaa" (tosi).
Jotain asiaa oli ihan "sikana" (paljon).
V*ttu sanaa käytettiin vähemmän, koska olin tuolloin ysärin alussa ala-asteella.
Mä uusopin tän "sikana"-termin lapseltani, joka toi sen päiväkodista :D
Mut oma korteni kekoon: äksän käyttö. Äiti kirjoittaa edelleen yx kax jne. Tulex, oox. Ihana äiti on, ei pahalla
- C-kasetti, kasettinauhuri
- videokasetti, videonauhuri
- korppu, lerppu
- kuvaputki
- kirjoituskone
- keskustietokone
minä- sinä-hän- ovat kirjakieltä ja mä ja sä ovat puhekieltä.
Eläimistä puhuttaessa käytetään nykyään ylikorostettua kolmatta persoonapronominia (HÄN) ja ihmisistä käytetään ensimmäistä persoonapronominia (SE)
Merkitsee ehkä ihmisen pettymisen ihmisiin ja niinpä eläimistä on tullut ihmistä tärkeämpiä otuksia.
Vierailija kirjoitti:
- C-kasetti, kasettinauhuri
- videokasetti, videonauhuri
- korppu, lerppu
- kuvaputki
- kirjoituskone
- keskustietokone
Keski-iän ylittäneillä miehillä on usein lerppu, eli erektiohäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vaan, että kaikki oli ihan "sika kivaa" (tosi).
Jotain asiaa oli ihan "sikana" (paljon).
V*ttu sanaa käytettiin vähemmän, koska olin tuolloin ysärin alussa ala-asteella.Mä uusopin tän "sikana"-termin lapseltani, joka toi sen päiväkodista :D
Mut oma korteni kekoon: äksän käyttö. Äiti kirjoittaa edelleen yx kax jne. Tulex, oox. Ihana äiti on, ei pahalla
Eix toi äxällä kirjoittaminen ollut aika lailla sen milleniumajan juttu, tai ainakin omissa yläkouluajan päiväkirjoissa tuolta 00-luvun alkupuolelta on käytetty sitä hyvin ahkerasti :) liittyy varmaan kännyköiden ja tekstarien yleistymiseen, piti lyhentää kaikki mahdolliset sanat kun se kirjoittaminen oli niin hankalaa kännykän näppäimistöllä ja piti saada mahtumaan 160 merkkiin viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
solarium
kotiviini
lama
Mitähän nämä sitten nykyään ovat nimeltään?
Ihosyöpä
Pontikka
Hintojen nousu
Rölli-peikolla oli silloin metsässä hirmuinen jölli. Nyt ei ole Rölliäkään.
Tsekkoslovakia