Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haavan liimaus

Vierailija
09.07.2022 |

Hei, millaisia haavoja liimataan? Itsellä on n. 1.5cm pitkä muttei kovin syvä haava, reunat osittain repaleiset ja vuotaa toki aina kun kävelee kun jalkapohjassa. En vain kehtaa noin pienen kanssa mennä pyytämään liimausta.. kotikonsteja? Tapahtumasta n.3h (lasinsirut)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisko laastari ok.no huh huh

Vierailija
2/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikkasin etusormen niveleen kuukausi sitten mattopuukolla syvän haavan. Putsasin sen, hain apteekista joustavaa laastaria. Puhdistin ja vaihdoin parin päivän välein. Meni hienosti umpeen, vaikka hieman kyllä nivelenkohta kiristää. En kehdannut mokoman vuoksi lähteä häiritsemään päivystystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Micropor -kirurgista teippiä haavan puhdistuksen jälkeen pitämään haavan kiinni. Olen kokeillut myös Hansaplast- suihkeliimaa, mutta ei ollut oikein minun makuuni.

Tavallinen halpa pikaliima (akrylosyanaatti) käy myös haavojen liimaamiseen, kirvelee tosin.

En käytä hansikkaita, joten haavoja ja naarmuja tulee helposti vaikka peltihommissa. Micropor on minulla aina mukana.

Vierailija
4/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä teipillä kiinni ja suojaa hyvin. Itseltäni olen onnistuneesti teipannut kunnon haavat kämmenestä ja sormesta. Lapsen leuka liimattiin kun siihen ei oikeen tiukasti voi teipata.

Vierailija
5/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvojen jakaminen tällaisilla palstoilla on kiellettyä. Syyllistytte puoskarointiin eli lääkärin ammatin harjoittamiseen ilman asianmukaista laillistusta. Mikäli olette Valviran rekisterissä niin siinä tapauksessa SV-numero mukaan viestiin. Silloin pysyy vastuuasiat hallinnassa.

Vierailija
6/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaan voi mennä helposti bakteereita. Suihkuta tai laita desinfiointiainetta esim käsidesi.

Suojaa laastarilla. Kannattaa hoitaa alkuvaiheessa hyvin, niin ei tulehdu myöhemmin.

Vierailija
7/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvojen jakaminen tällaisilla palstoilla on kiellettyä. Syyllistytte puoskarointiin eli lääkärin ammatin harjoittamiseen ilman asianmukaista laillistusta. Mikäli olette Valviran rekisterissä niin siinä tapauksessa SV-numero mukaan viestiin. Silloin pysyy vastuuasiat hallinnassa.

Lähdetäänpäs päivystykseen jonottamaan pikkuvaivan takia...not.

Vierailija
8/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan onko lasia jäänyt ihoon sisälle? Voi johtaa kompartementaaliseen syvään infektioon ja gangreenaan ja pahimmassa tapauksessa jalan myöhempään amputaatioon. Myöskin tetanusrokotteen voimassaolo jää usein tarkistamatta. En kyllä itse neuvoisi asiassa vAn luottaisin enemmän ammattilaiseen. Better safe than sorry.

Vierailija
9/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalan pienetkin haavat voivat herkästi tulehtua. Lasinsirun tekemä haava on usein vielä reunoiltaan repaleinen eikä välttämättä mene ilman liimaa tai ompeleita kiinni. Siksi ensiavut ja muut ovat olemassa,että sieltä saa apua. Ei sinne ole naurettavaa mennä, jos laittavat vain laastarin, ainakin ammattilainen on arvioinut tilanteen. Eli AP, rohkeasti näytille, eivät sinulle siellä naura 😊

Vierailija
10/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt ainakin sinne päivystykseen. Eniten olisin huolissani siitä, onko sinne jalkapohjaan jäänyt joku siru sisään.

Minulla on liimattu kiinni ihonäytepalan reikä. Lääkäri totesi, että tämä on kätevämpi liimata kuin laittaa yksi tikki, mikä olisi ollut toinen vaihtoehto. Ei se reikä ole halkaisijaltaan montaa milliä.

Vierailija
11/11 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellekään kommentoijalla tuskin on tarvittavaa pätevyyttä kertoa, että voi hoitaa kotona, laastaria päälle vaan. Jalan haavat ovat viheliäisiä paranemaan, kun jalka luonnollisesti on käytössä ja niihin kohdistuu painetta. Laastari ei välttämättä pidä, eikä teippikään. Tulehdusriski kasvaa, jos haava ei umpeudu tai siihen pääsee bakteereja, joille jalat valitettavasti ovat aina alttiina. Siksi aina suosittelen että kannattaa pienetkin asiat käydä näyttämässä jotta niihin saa oikeaa hoitoa ja oikeat hoito-ohjeet. Jokainen tietysti voi haavansa myös hoitaa kotona mutta älkää lähtekö neuvomaan muita tekemään niin, varsinkaan kun tässä tapauksessa ei ole edes kuvaa nähtävillä saatika tiedossa, onko aapeellä esim. Joku paranemiseen vaikuttava sairaus (diabetes jne).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän