Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jääkaapin vihanneslokerot suunniteltu pilaannuttamaan vihannekset mahdollisimman nopeasti?

Vierailija
09.07.2022 |

Nehän on hetkessä homeessa siellä. Olin vahingossa laittanut sipulipussin ylähyllylle ja jostain piilosta löysin sen tänään siivotessani jääkaappia, ja oli aivan täydellisenä siellä pysynyt. Lokerossa olisi taatusti jo mennyt homeeseen... No ei kai tässä muuta kuin siirretään vihannekset ylätasanteelle. Mitä siellä alhaalla sitten voisi säilyttää?...

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on liian lämpimät jääkaapit.

Jaa? Kuinka kylmää siellä pitäisi olla, jos vesipullotkin jäätyvät kahdessa päivässä?

Vierailija
82/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sipulia säilytetä jääkaapissa!

No tämä! Ja meillä ei kyllä mikään ala pilaantua niissä laatikoissa, perunat ja porkkanat kyllä itää nopeasti. Siksi ostan pieniä pusseja, jotka tulee syötyä alle viikossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa kunnon kaappi. Bosch säilyttää kaikki vihannekset ja juurekset huippukunnossa vaikka viikkoja. Jos lähden viikoksi reissuun, ostan esim salaattiruukun ym vihannekset ja hedelmät valmiiksi kaappiin, ja ne säilyvät moitteettomasti vielä palattuanikin.

No eikö säilytä. Perunat itää alle viikossa, muut kyllä säilyy hyvin. 

Vierailija
84/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut. Säilytän keskellä ne mitä itse käytän. Alhaalla on niitä mitä puoliso syö eli omenat ja appelsiinit.

Mitä?

Omenat ja appelsiinit jääkaapissa?

Vierailija
85/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan perunoiden kanssa samassa lokerossa ollut vaikka omppuja tai appelsiineja, jotka erittää etyleeniä? Etyleeni saa mm. perunat ja porkkanat vanhenemaan aiemmin.

No ei tietenkään ole! Hedelmät pidetään huoneen lämmössä. Samoin tomaatit, sipulit ja kananmunat.

Vierailija
86/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitä jäätä näköjään yläseinämässäkin. Pistin nyt viilennyksen minimille. Ennen jääkaappi oli liian lämmin.

Eli viilennyt täysille että maksimi kylmää.

Vierailija
87/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli. Minun käytössäni jääkaappi on paras vihanneksille. Siinä on jokin jääkaapin ilman kosteuden säätösysteemi, jota olen käyttänyt.

Salaatti säilyy helposti viikon. Samoin kurkku.

Tomaatti mieluiten huoneenlämmössä muuten vetistyy. Citrushedelmät myös jääkaappiin. Banaani mustuu nopeasti jääkaapissa.

Parasta ostaa sellaisia määriä pilaantuvia tuotteita, että tulee käytettyä nopsahkosti.

Itseltäni ei mene biojätteisiin mitään pilaantumisen vuoksi.

T: Yksiössään turjottava Sinkku.

Mitä banaani tekee jääkaapissa? En oo koskaan kuullut.

Vierailija
88/88 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin logiikka sanoisi että vihanneslokeron pitäisi olla jääkaapin yläosassa eikä alaosassa.

Jääkaapin alhaalla on kylmintä, joten sinne kuuluu eläintuotteet, kala, liha, maito,...

Jääkaapin ylhäällä on lämpimintä, joten sinne kuuluu vihannekset. Ja vihanneksilla on paha tapa olla likaisia (multaisia), joten niitä ei kannata pistää jääkaapin normaalille ritilälle tai mullat tippuu alas kaikkien muiden tavaroiden päälle. Joten sitä varten on hyvä jos vihanneksille on jokin "lokero" tms joka estää multia tippumasta.

--

Mutta tämä minun logiikkani on ilmeisesti väärä, kun vihanneslokero on jääkaapeissa syystä tai toisesta alhaalla.

Ainakin meidän jääkaapissa on ihan valmistajan ohjeet missä mitäkin kannattaa säilyttää. Kylmin kohta on suunnilleen jääkaapin keskivaiheilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän