Onko jääkaapin vihanneslokerot suunniteltu pilaannuttamaan vihannekset mahdollisimman nopeasti?
Nehän on hetkessä homeessa siellä. Olin vahingossa laittanut sipulipussin ylähyllylle ja jostain piilosta löysin sen tänään siivotessani jääkaappia, ja oli aivan täydellisenä siellä pysynyt. Lokerossa olisi taatusti jo mennyt homeeseen...
No ei kai tässä muuta kuin siirretään vihannekset ylätasanteelle. Mitä siellä alhaalla sitten voisi säilyttää?...
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sano, että sulla on hedelmätkin siellä jääkaapissa?
Hedelmät maistuvat paremmilta kylminä.
Siis maistuuko teistä kylmä omena muka paremmalta?
Kyllä. Yökkäysrefleksi tulee huoneenlämpöisestä omenasta. Banaaninkin käytän jääkaapissa, että ehtii viiletä. - eri
En tunne ketään, joka säilyttäisi omenoita ja banaaneja tai muitakaan hedelmiä jääkaapissa. Onko teillä jotkut jättikokoiset jääkaapit, jos sinne perunoiden ja kasvisten lisäksi myös mahtuu kaikki hedelmät ym. tavarat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liian lämpimät jääkaapit.
Sitten ne pilaantuisivat muuallakin, ei pelkästään alahyllyllä.
Alahyllyt ovat lämpimimmät, ylähyllyt kylmimmät.
Toisinpäin. Ylähylly on lämpimämpi kuin alahylly.
Jääkaapin yläosa on kylmempää kuin alaosa, koska jäähdytyselementti on yläosassa. kokeile lämpömittarilla.
Mulla on alahylly kylmempi tosin mulla on jääkaappipakastin joten pakastin on jääkaapin alapuolella. Olen kokeillut mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vihanneslokerossa voi säilyttää oluttölkkejä, on kuin tehty niille. Eivätkä homehdu.
Meillä tosin oluttölkit ei niin kauan jääkaapissa muutenkaan viihdy, että pahenemaan pääsisivät.
Vierailija kirjoitti:
Munkin logiikka sanoisi että vihanneslokeron pitäisi olla jääkaapin yläosassa eikä alaosassa.
Jääkaapin alhaalla on kylmintä, joten sinne kuuluu eläintuotteet, kala, liha, maito,...
Jääkaapin ylhäällä on lämpimintä, joten sinne kuuluu vihannekset. Ja vihanneksilla on paha tapa olla likaisia (multaisia), joten niitä ei kannata pistää jääkaapin normaalille ritilälle tai mullat tippuu alas kaikkien muiden tavaroiden päälle. Joten sitä varten on hyvä jos vihanneksille on jokin "lokero" tms joka estää multia tippumasta.
--
Mutta tämä minun logiikkani on ilmeisesti väärä, kun vihanneslokero on jääkaapeissa syystä tai toisesta alhaalla.
Ainakin mun jääkaapin käyttöohjeissa on ihan selkeästi kerrottu, että alin lokero on juureksille ja ylempi vihanneksille, lämpimämpiä kuin muu osa jääkaapista. Ja, niin kummalliselta kun se kuulostaakin, niin heti se vihanneslokeron yläpuolella oleva hylly on jääkaapin kylmin kohta, jossa kuuluu säilyttää kalat ja lihat.
Havaintoja omasta jääkaapista:
Ylin hylly on lämpimin, ja myös paras vihanneksille ymv.
Alimpina oleva vihanneslaatikot ovat todella kylmät (varsinkin takaseinästä) samoin kun niiden yläpuolella oleva hylly. Noissa säilytetään mm. limut/bisset/vissyt että ovat jääkylmiä. Vihanneslaatikoiden etualalle kootaan sekalaista, salaatinkastikkeita/jugurtteja/juustoja ymv. mitä milloinkin sattuu olemaan.
Ja on mittarit (2kpl) jääkaapissa, eli varma tieto miten MEIDÄN jääkaapissa tilanne on, en väitä että on mikään universaali totuus että kaikissa jääkaapeissa menee noin.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole... mun jääkaapin pohjasta löytyi jäätäkin! Oon just yrittänyt lämpimämmälle Masiinaa säätää mutta ei ole näköjään onnistunut...
Oli miten oli. Minun käytössäni jääkaappi on paras vihanneksille. Siinä on jokin jääkaapin ilman kosteuden säätösysteemi, jota olen käyttänyt.
Salaatti säilyy helposti viikon. Samoin kurkku.
Tomaatti mieluiten huoneenlämmössä muuten vetistyy. Citrushedelmät myös jääkaappiin. Banaani mustuu nopeasti jääkaapissa.
Parasta ostaa sellaisia määriä pilaantuvia tuotteita, että tulee käytettyä nopsahkosti.
Itseltäni ei mene biojätteisiin mitään pilaantumisen vuoksi.
T: Yksiössään turjottava Sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätä on kyllä yleensä juuri siellä jääkaapin alaosassa.
ap,n kannattaa kaivaa iso maa kuoppa muuttaa sinne pernoittensa ja muiden vihannestensa kera tekniset laitteet näyttävät käyvän yli ymmärryksen. jää viileä laitteissa eivät punasen lapunkaan tuotteet saa uutta elämää.tai saavat ne itävät YRITÄ YMMÄRTÄÄ SE.
On sitä jäätä näköjään yläseinämässäkin. Pistin nyt viilennyksen minimille. Ennen jääkaappi oli liian lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Yökkäysrefleksi tulee huoneenlämpöisestä omenasta. Banaaninkin käytän jääkaapissa, että ehtii viiletä. - eri
En tunne ketään, joka säilyttäisi omenoita ja banaaneja tai muitakaan hedelmiä jääkaapissa. Onko teillä jotkut jättikokoiset jääkaapit, jos sinne perunoiden ja kasvisten lisäksi myös mahtuu kaikki hedelmät ym. tavarat?
Ihan tuommoinen puolikas jääkappi, missä on alhaalla pakastin. Sinkku ei tarvitse 100 kg ruokaa.
JÄÄKAAPISSAKO IKUISUUDEN kirjoitti:
ap,n kannattaa kaivaa iso maa kuoppa muuttaa sinne pernoittensa ja muiden vihannestensa kera tekniset laitteet näyttävät käyvän yli ymmärryksen. jää viileä laitteissa eivät punasen lapunkaan tuotteet saa uutta elämää.tai saavat ne itävät YRITÄ YMMÄRTÄÄ SE.
Ihan miten vaan mutta siellä alhaalla ne vihannekset pilaantuvat nopeasti ja tästä oli jo monta samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tunne ketään, joka pitäisi hedelmiä huoneenlämmössä. Normaalikokoiseen jääkaappiin mahtuvat kyllä järjestämällä ihan hyvin yhden tai kahden ihmisen kasvikset ja muut ruoat. Mutta itse asun kerrostalossa, jossa on kylmäkellari, pidän juureksia siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tunne ketään, joka pitäisi hedelmiä huoneenlämmössä. Normaalikokoiseen jääkaappiin mahtuvat kyllä järjestämällä ihan hyvin yhden tai kahden ihmisen kasvikset ja muut ruoat. Mutta itse asun kerrostalossa, jossa on kylmäkellari, pidän juureksia siellä.
Aika jännä, että näin erilaiset tottumukset. Hedelmät jääkaapissa on kyllä ihan uusi juttu itselle, sitä vesimelonia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on alahyllyt kylmemmät kuin ylähyllyt. Eron tuntee ihan kädellä mutta mittarikin sen osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin. Ylähylly on lämpimämpi kuin alahylly.
Jääkaapin yläosa on kylmempää kuin alaosa, koska jäähdytyselementti on yläosassa. kokeile lämpömittarilla.
Mutta se kylmentynyt ilma tippuu alas pohjalle. Samoin varmaan kosteus.
Hankkikaa kunnon kaappi. Bosch säilyttää kaikki vihannekset ja juurekset huippukunnossa vaikka viikkoja. Jos lähden viikoksi reissuun, ostan esim salaattiruukun ym vihannekset ja hedelmät valmiiksi kaappiin, ja ne säilyvät moitteettomasti vielä palattuanikin.