Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merkonomit! Mitä opintoja kannattaa valita, millaisia palkkaeroja alalla?

Vierailija
09.07.2022 |

Olen aloittamassa opinnot sillä kroppa ei enää kestä fyysistä työtä. Olen matemaattisesti jokseenkin lahjakas, mutta en erityisemmin pidä numeroista. Olen saanut sellaisen käsityksen, että talous puolella olisi paremmin töitä tarjolla ja parempi palkka, mutta onko tämä nykytilanne ja onko palkkaero isokin?

Eli siis, millaisiin töihin merkonomeja kaivataan ja mitkä kurssit ovat erityisen hyödyllisiä?

Kiitos todella paljon kaikille jotka jaksavat vastata, käsittämättömän ympäripyöreitä vastauksia tuli koulutuslaitoksen taholta, enkä niiden perusteella kyllä osaa valintojani tehdä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut alaa, mutta en ainakaan aspaa taikka markkinointia suosittele. Parempi olisi jos opiskelisit suoraan tradenomiksi. 

Vierailija
2/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mieluummin hakea suoraan opiskelemaan tradenomiksi sillä merkonomit eivät enää nykyään työllisty kuin kaupan kassalle jos ei ole pitkä työhistoria. Taloushallinto on paras suuntautumisvaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tradenomiksi opiskelemista mietin itsekin, sisään pääsisin lukion todistuksella. Opintoihin menevä aika kuitenkin mietityttää. Mielelläni kuulen siis vinkkejä myös tradenomiopintoihin liittyen.

-ap

Vierailija
4/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Tradenomiksi opiskelemista mietin itsekin, sisään pääsisin lukion todistuksella. Opintoihin menevä aika kuitenkin mietityttää. Mielelläni kuulen siis vinkkejä myös tradenomiopintoihin liittyen.

-ap

Ehdottomasti kannattaa mieluummin opiskella tradenomiksi mikäli mahdollista. Itse olen IT-tradenomi ja sain melkein kaikki tarvittavat pakolliset opinnot (paitsi opparin, osan työharjoitteluista, sekä yhden pakollisen kurssin) suoritettua kahden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Tämän jälkeen olin töissä/työharjoitteluissa ja tein samalla sivussa opinnäytetyön sekä tuon yhden pakollisen kurssin, ei ollut mielestäni erityisen raskasta. Veikkaan että liiketalouden tradenomiksi on mahdollista opiskella melko samanlaisella kaavalla. 

- 1

Vierailija
5/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ehdottomasti kannattaa mieluummin opiskella tradenomiksi mikäli mahdollista. Itse olen IT-tradenomi ja sain melkein kaikki tarvittavat pakolliset opinnot (paitsi opparin, osan työharjoitteluista, sekä yhden pakollisen kurssin) suoritettua kahden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Tämän jälkeen olin töissä/työharjoitteluissa ja tein samalla sivussa opinnäytetyön sekä tuon yhden pakollisen kurssin, ei ollut mielestäni erityisen raskasta. Veikkaan että liiketalouden tradenomiksi on mahdollista opiskella melko samanlaisella kaavalla. 

- 1

Tuo nopeutettu tahti toki poistaisi aikatauluongelmat. Onkohan samanlaista vapautta nopeuttaa opintoja tarjolla kaikissa amkeissa vai onnistuukohan vain tietyissä?

-ap

Vierailija
6/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallintoon kannattaa suuntautua ellet toivo uraa myyjänä.

Suosittelen myös lämpimästi amk-opintoja ennemmin kuin merkonomiksi opintoja.

Opiskelen itse tradenomiksi toista vuotta ja opintojen pitäisi olla valmiita kahdessa vuodessa.

Olen myös opiskellut merkonomiksi, joten voin kokemuksesta kertoa, että se ei kannata. Taloushallintoon voi merkonomikin suuntautua, mutta paremmat lähtökohdat saat AMK:sta.

Eräs tuttava opiskeli merkonomiksi puolessa vuodessa suorittaen äidinkielet yms. , joten se kertookin asiasta jo kaiken tarpeellisen.

Vierailija
7/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi suositella edes liiketalouden tradenomin koulutusta kenellekään. Olen itse työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä.

Vierailija
8/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi suositella edes liiketalouden tradenomin koulutusta kenellekään. Olen itse työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä.

Tilastoista näkee kyllä että tradenomilla on erittäin hyvät mahdollisuudet työllistyä. Toki tähänkin voi vaikuttaa moni asia kuten vaikka asuinpaikka ja miten selviytyi opinnoista...

Vierailija
9/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastoista näkee kyllä että tradenomilla on erittäin hyvät mahdollisuudet työllistyä. Toki tähänkin voi vaikuttaa moni asia kuten vaikka asuinpaikka ja miten selviytyi opinnoista...

Opiskelin tradenomiksi Espoossa ja sain opinnäytetyöstä 5 eli siis parhaan arvosanan. Keskiarvoa en muista, mutta eipä sitä kukaan ole koskaan kysynytkään.

Vierailija
10/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset suoraan tradeksi tai yliopistoon markkinointipuolelle, niin sinne. Uusille merkonomeille ei ole enää töitä. Vanhalla opistotasolla + työkokemuksella pääsee merkonomikin vielä töihin.

Jos joutuu aloittamaan perustutkinnosta, niin sitten merkonomi palkanlaskennalla ja kirjanpidolla ja siihen tradenomi päälle.

Merkonomina älä ota mitään sihteerityyppisiä juttuja, markkinointia jne. Ei ole paikkoja ja niihin vähäisiin, joita on palkataan korkeakoulutettuja. Nykypäivän merkonomi on täysnolla työnantajien silmissä. Paitsi jos hallitset talouspuolen, heitä tarvitaan.

Vierailija
11/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

- 1

Tuo nopeutettu tahti toki poistaisi aikatauluongelmat. Onkohan samanlaista vapautta nopeuttaa opintoja tarjolla kaikissa amkeissa vai onnistuukohan vain tietyissä?

-ap

Luulisi olevan ihan mahdollista useimmissa amkeissa, pakolliset opinnot tuntuvat useimmiten painottuvan 1. ja 2. vuoden opintojen puolelle. Jos sinulla on jokin tietty amk mielessä niin kannattaa kurkata netissä sen liiketalouspuolen opetussuunnitelmia. 

Vierailija
12/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on soppari tradenomien palkkaamisesta. Oletko hakenut käräjäsihteerit, ulosottoviraston sihteerit jne?

Vierailija
13/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on soppari tradenomien palkkaamisesta. Oletko hakenut käräjäsihteerit, ulosottoviraston sihteerit jne?

En ole tuollaisia hakenut. Olen hakenut lähinnä mm. Prismaan, Citymarkettiin, Stockmannille,Linnanmäelle,, Kelaan, vesilaitokselle johonkin toimistohommaan, oppilaitokseen assistentiksi, pikaruokapaikkoihin. En edes muista, mihin kaikkiin paikkoihin olenkaan hakenut.

Vierailija
14/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuollaisia hakenut. Olen hakenut lähinnä mm. Prismaan, Citymarkettiin, Stockmannille,Linnanmäelle,, Kelaan, vesilaitokselle johonkin toimistohommaan, oppilaitokseen assistentiksi, pikaruokapaikkoihin. En edes muista, mihin kaikkiin paikkoihin olenkaan hakenut.

Okei. Pakko epäillä, että vika on jossakin muualla kuin tutkintonimikkeessä.

Vierailija
15/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Tradenomiliiton jäsentutkimusken mukaan 91 % tradenomeista on työ- tai virkasuhteessa. Vuonna 2020 vastaajista 6 % oli työttömänä tai lomautettuna. Yrittäjinä toimi 2 % tutkimukseemme vastanneista.

Vierailija
16/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ihmeessä käräjäsihteerin, ulosottolaitoksen ja maanmittauslaitoksen paikkoihin ainakin. Siellä järjestään on valinnat tradenomia. Tuo etusija on oikeasti olemassa ja tieto löytyy ihan netistä. Myös työvoimatoimiston tädin paikkaa kannattaa hakea.

Vierailija
17/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista. Vaikuttaa siltä että taidan unohtaa tuon merkonomikoulutuksen ja järjestellä asiat niin, että pääsen tammikuussa aloittamaan tradenomiopinnot. Ehkä näitä juttuja olisikin voinut päätellä jo siitä epämääräisestä vastauksesta minkä sain koulun taholta, taitaa tosiaan olla vikavalinta koko merkonomitutkinto. 

-ap

Vierailija
18/18 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ihmeessä käräjäsihteerin, ulosottolaitoksen ja maanmittauslaitoksen paikkoihin ainakin. Siellä järjestään on valinnat tradenomia. Tuo etusija on oikeasti olemassa ja tieto löytyy ihan netistä. Myös työvoimatoimiston tädin paikkaa kannattaa hakea.

Tradenomille myös poliisin lupapalvelut.