Oman huoneen oven kiinnpitokielto, reppuratsia, puolen minuutin pikasuihku.. mitä outoja ja järjettömiä tapoja/sääntöjä sinun lapsuuskodissasi oli?
Meillä ehdottomasti se että isomman hädän jälkeen ei saanut käyttää vessanpaperia vaan takamus piti pestä, ok ihan järkevää sinänsä mutta entäs se kuivaaminen? Oli karmeaa vetää pikkuhousut ja farkut märän takamuksen päälle! Ja paperilla ei tosiaan saanut kuivata. Äidillä tuntui olevan joku kuudes aisti asian suhteen tai sitten vessassa oli kameravalvonta.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli jotenkin hämmentävät kotiolot. Toisaalta sain 14vuotiasta lähtien polttaa avoimesti pihalla, toisaalta minun piti arkisinkin olla kotona jo kello kuusi mikä oli yläastetta käyvälle noloa.
Kuulostaa kyllä lievästi ilmaistuna erikoiselle! "Hyvä tyttäreni, olet kotona. Mennäänpäs tupakalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-aika klo 17, mutta se oli hyvä asia. Teininä ärsytti, kun piti joka viikonloppu lähteä mökille.
Miten pakottavat? Et vain lähde.
Jos ei ole esim. omaa rahaa, niin milläs syöt?
Meillä se mökille lähtö tarkoitti kuukautta eri paikkakunnalla. Vasta 17-vuotiaana sain jäädä kotiin kun oli kesätyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-aika klo 17, mutta se oli hyvä asia. Teininä ärsytti, kun piti joka viikonloppu lähteä mökille.
Meillä se mökille lähtö tarkoitti kuukautta eri paikkakunnalla. Vasta 17-vuotiaana sain jäädä kotiin kun oli kesätyö.
Niin itsekästä porsia toinen ihminen valtansa alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli jotenkin hämmentävät kotiolot. Toisaalta sain 14vuotiasta lähtien polttaa avoimesti pihalla, toisaalta minun piti arkisinkin olla kotona jo kello kuusi mikä oli yläastetta käyvälle noloa.
Kuulostaa kyllä lievästi ilmaistuna erikoiselle! "Hyvä tyttäreni, olet kotona. Mennäänpäs tupakalle".
Minäkin sain polttaa 15v vaikka vanhempani ei polttaneet. Siitä kyllä aina sanottiin että ''taas haiset tupakalta'' ja ''taasko menet tupakalle''? Myös nuuskata annettiin kun aloin urheilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain polttaa 15v vaikka vanhempani ei polttaneet. Siitä kyllä aina sanottiin että ''taas haiset tupakalta'' ja ''taasko menet tupakalle''? Myös nuuskata annettiin kun aloin urheilemaan.
No ilmeisesti sinusta ja vanhemmistasi siitä tupakasta jotain hyötyä on, vaikken mitään keksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni nukkui äitinsä vieressä vielä 13 vuotiaana.
Mun kuopuskin varmaan nukkuu. Täyttää syksyllä 9 ja tulee joka yö viereen.
Minulla nukkui molemmat, tyttö ja poika, kolmestaan elimme, äiti olen. Minusta se oli ihanaa, nukuin keskellä ja muksut hiippaili yöllä, jos heräsivät, viereeni nukkumaan. Minulla oli parisänky. Kuten on nytkin, vaikka ihan yksin elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti sinusta ja vanhemmistasi siitä tupakasta jotain hyötyä on, vaikken mitään keksikään.
Näen nuuskan samanlaisena nautintoaineena kuin kahvi. En itse välitä päihtymisen tunteesta ja täten käytä alkoholia. Tupakointi oli yleistä silloin mun nuoruudessa mopopiireissä.
Saippualla piti pestä suu jos käytti vanhempia loukkaavaa puhetapaa.
Joku mainitsi hämmentävät koti-olot. Meillä myös! Asuin siis kaksin äitini kanssa, isä ei ollut kuvioissa
- Sain syödä karkkia joka päivä
- Sain juoda kahvia 6vuotiaasta lähtien
- Sain aloittaa meikkaamisen 10vuotiaana
- Sain aloittaa tupakoinnin 12vuotiaana kun heitin äidille vitsinä että tuo mullekin tupakkatoppa ja toi
MUTTA
- En saanut ikinä syödä lämmintä ruokaa vatsan täydeltä vaan äiti otti lautasen pois ja sanoi että lihon
- Sain käydä suihkussa vain kahdesti viikossa ja äiti otti munakellolla aikaa
- Kukaan kaveri ei koskaan saanut tulla meille yöksi enkä minä saanut mennä yöksi kenenkään luokse
- Jos minulla oli kavereita kylässä meidän piti istua äidin seurana olohuoneessa
Lopputuloksena olin yksinäinen, ylimeikattu, hieltä haiseva läs ki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se mökille lähtö tarkoitti kuukautta eri paikkakunnalla. Vasta 17-vuotiaana sain jäädä kotiin kun oli kesätyö.Niin itsekästä porsia toinen ihminen valtansa alle.
Kyllä se kuule on ihan vastuuta ja huolenpitoa ettei keskenkasvuista jätetä yksin selviytymään.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 7-8-vuotiaana piti olla käynyt suihkussa arki-iltaisin aina Salkkareiden loppumiseen mennessä. Muuten meillä ei ollu mitään kauheen tiukkoja sääntöjä. Hyväkäytöksinen mustakin on kasvanut.
Vessapaperi säästämiseksi laadittiin joskus kans sääntö, että pissalla käydessä sai käyttää yhen paperipalan ja kakalla käydessä kaksi. Noudatan tätä sääntöä vieläkin yksin asuessani.:-DM28
Mahdoitte haista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut suihkua vaan pelkkä sauna, joka lämmitettiin lauantaina ja sinne piti mennä silloin kun käskettiin. Muuta peseytymispaikkaa ei ollut.
Meillä sama. Teininä kävin sitten peseytymässä kylmällä vedellä joka toinen päivä kun ei millään voinut olla viikkoa pesemättä.
Ovea ei saanut pitää kiinni ja yhdessä vaiheessa johti siihen, että isä otti ovet pois paikoiltaan. Talo täynnä esiteini-teini -ikäisiä, joten ei ollut mukavaa kenestäkään.
Tämäkin ketju taas todistaa, että monet vanhemmat ovat olleet sadisteja tai muulla tavoin vakavasti häiriintyneitä. Eipä tarvitse ihmetellä mielenterveysongelmien yleistymistä.
Voin rehellisesti sanoa, että nykyiset vanhemmat ovat paljon parempia kuin aiempien sukupolvien vanhemmat.
Joka iltainen suihku. Pesutilat olivat kellarissa ja siellä oli kylmä. Jossain vaiheessa opin kastamaan vähän hiuksia veden alla ja pitämään suihkua päällä muutaman minuutin, läpi meni.
Meillä TODELLA tarkat siivousohjeet. Jos esim. kylpyhuoneen siivoukseen meni alle 60 min (äiti kellotti), ei voinut olla siisti. Ja lattialistat piti pyyhkiä kontaten, kyykistellen ei kuulemma tullut kyllin puhdasta. Ikkunat pestiin joka toinen kuukausi (parilliset kuukaudet) oli sää mikä hyvänsä - talvella pesuveteen lisättiin Lasolia.
Äh, tiesin vain että pillukarvoista puhuminen järkyttää äitiä enemmän kuin jos olisin sanonut että ajan kainaloita :D Halusin järkyttää niin että lopettaa sen ovella riehumisen ja toimi.