Miten saan koiran luottamuksen takaisin?
Kyseessä 1,5v uroskoira, joka aina ollut perheessämme selkeästi ns. minun koirani.
Nyt parin kuukauden aikana sairastellut paljon, ollaan jouduttu käymään useaan otteeseen eläinlääkärissä ja olen väkisin joutunut välillä sitä lääkitsemään ja koira suunnilleen menee piiloon minua aina kun liikun kotona ja minulla jotain kädessä. Luulee tietenkin, että taas lääkitään.
Nyt alkuviikosta oli leikkauksessa ja joutuu käyttämään kauluria parin viikon ajan ja tietenkin kun arka on, niin kauluri kaulassa makaa vain jossain nurkassa.
Eilen jouduttiin taas lääkäriin ja tiputukseen runsaan veriripulin ja oksentelun takia, johtui kuulemma anestesialääkkeistä.
Sai niin vahvat kipulääkkeet suoneen kotiinlähtiessämme, että oli taju kankaalla vielä aamu neljältä. Sen jälkeen kävi pissalla, vielä ainakaan ei ole ripuloinut ja oksennellut. Nyt ei enää edes katsonut minuun päin, vaan meni suoraan nurkkaan makaamaan ja tietenkin taas tuli lisää lääkkeitä muutamaksi päiväksi.
Pelkään, että koira ei enää tämän jälkeen ikinä tule luottamaan minuun.
Ollaan päivin pidetty ilman kauluria, kun pystytään vahtimaan, ettei nuole leikkaushaavojaan. Haavapukua ei pysty käyttämään, se päällään pääsee nuolemaan leikkausaluetta.
Kommentit (29)
Voi että, aina kamalaa kun eläin sairastaa 😪 mutta kyllä mä uskoisin että kaikki palaa ennalleen, sun ja koiran välillä, kunhan se tosta paranee, tsemppiä teille🐶
Koiralla on todennäköisesti kipuja ja on muutenkin huono olo niin haluaa vain olla rauhassa. Ei luottamus ole lähtenyt mihinkään. Kaikki palaa ennalleen kun koira paranee.
Koira vetäytyy todennäköisesti siksi, että tuntee olonsa heikoksi, kipeäksi ja kaulurin vuoksi epävarmaksi. Pakkolääkitys on inhottavan tuntuista, ja koira pyrkii tietysti sitä välttämään aina, kun havaitsee mahdolliset merkit siitä, että kohta taas tulee tablettia kurkkuun. Jos et ole vielä kokeillut, kokeile piilottaa lääke esimerkiksi nakinpalan sisään, ja anna koiralle nopeassa tahdissa ensin pelkkä nakinpala, sitten lääkenakki, ja heti perään vielä yksi nakinpala. Monet koirat ottavat lääkkeet tällä tavalla kaikkein helpoiten, kaikille se ei tetenkään toimi. Kun koira toipuu, kivut hellittävät ja se pääsee eroon kaulurista, se kyllä palautunee ihan entiselleen. Kovin pehmeillä koirilla siihen voi mennä hiukan aikaa.
Tärkeintä on, että yrität itse olla stressaamatta liikaa, koska koira tarkkailee sinua ja havaitsee olotilasi. Ole rauhallinen ja luotettava, ja anna koiran toipua rauhassa. Jos se hakeutuu lähelle, anna sille turvaa. Jos se vetäytyy omiin oloihinsa, anna sen olla. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia minä olen vannonut itselleni että jos lemmikki sairastuu tai vammautuu niin pahoin eyyä joutuidi pitkään hoitojaksoon joka olisi sille tuskallinen niin päästän lemmikin pois. En kestäisi katsoa että eläin joka täysin luottaa minuun ei yhtäkkiä tajua miksi satutan sitä.
Surullinen totuus.
Minun olisi surtava sensijaan että eläin kärsii.Siis sä lopettaisit nuoren koiran, jolla on väliaikaisia, mutta täysin hoidettavia sairauksia?
Ja ihmiset peukuttaa innoissaan...
Kyllä. Laittakaa mitä toi huvi on tullut maksamaan niin syykin selviää. Ihmisten hoitaminen on halpaa kun lähdetään eläinlääkäriin. Eikä pikku hoitovirheet merkkaa kun ei tule perästä kuolemantuottamus syytteitä yms.
Nyt tämän viikon aikana mennyt lääkäriin aika tasan 2000€. Onneksi kuitenkin vakuutus ja siinä suorakorvaus, joten maksettavaa jäänyt noin 800€. Olisin kuitenkin valmis maksamaan koira hoidosta vaikka 10.000€, jos sairaus olisi hoidettavissa. Lainaa kuitenkin siinä vaiheessa joutuisin ottamaan. Ap
Minulla on myös paljon sairasteleva koira. On ollut virtsakivivaivaa ja allergiaa, joita on jouduttu lääkitsemään ja operoimaankin. Ollaan tehty lääkitsemisestä ns. kivaa eli nameilla palkittu ja koira juoksee aina innoissaan luokse, kun sanoo sanan "lääke". Samoin eläinlääkärikäynnit ollaan palkittu nameilla. Rauhalliset ja varmat otteet. Tosin minun koirani ei ole kovin herkkä eli jos sinun koirasi on todella herkkä eikä perso herkuille, niin ei ehkä toimi...
Vierailija kirjoitti:
Koira vetäytyy todennäköisesti siksi, että tuntee olonsa heikoksi, kipeäksi ja kaulurin vuoksi epävarmaksi. Pakkolääkitys on inhottavan tuntuista, ja koira pyrkii tietysti sitä välttämään aina, kun havaitsee mahdolliset merkit siitä, että kohta taas tulee tablettia kurkkuun. Jos et ole vielä kokeillut, kokeile piilottaa lääke esimerkiksi nakinpalan sisään, ja anna koiralle nopeassa tahdissa ensin pelkkä nakinpala, sitten lääkenakki, ja heti perään vielä yksi nakinpala. Monet koirat ottavat lääkkeet tällä tavalla kaikkein helpoiten, kaikille se ei tetenkään toimi. Kun koira toipuu, kivut hellittävät ja se pääsee eroon kaulurista, se kyllä palautunee ihan entiselleen. Kovin pehmeillä koirilla siihen voi mennä hiukan aikaa.
Tärkeintä on, että yrität itse olla stressaamatta liikaa, koska koira tarkkailee sinua ja havaitsee olotilasi. Ole rauhallinen ja luotettava, ja anna koiran toipua rauhassa. Jos se hakeutuu lähelle, anna sille turvaa. Jos se vetäytyy omiin oloihinsa, anna sen olla. Tsemppiä!
Kiitos sinulle ihanasta vastautksesta. Ap
Täällä on ollut muutama ihan hyväkin viesti.
Omille koirilleni olen ollut aina se tärkein perheenjäsen - koska minä olen se, joka ruokkii, joka vie öisin ripulissa ulos, joka hoitaa punkit pois jne. En ehkä ole hauskin ja mukavin, mutta minun luokseni tullaan, jos on jokin hätä (pallo jumissa sohvan alla, kissa kirjahyllyssä jne). Hoitotoimenpiteet teen ilman suurta hössötystä, olipa se dreeniputken poisto tai suun huuhtelu hammashoidon jälkeen. Lääkkeet annan pääasiassa veteen liotettuna ja ruiskulla, ja tätä harjoitellaan säännöllisesti matolääkityksellä. Joskus ihan vaan laitan vettä ruiskuun ja kaikki lemmikit saavat sitten sellaisen ruiskullisen (ettei pääse unohtumaan rutiini). Näytän ruiskun ja sanon, että nyt otetaan lääke, ja sen jälkeen sitten annan sen lääkkeen. Eivät ne tuosta nauti eivätkä tykkää, mutta niin vaan tuo villikissanankin meille tullut antaa mun ruutalla lääkitä itsensä. Ja tärkeää on se, että kaikille annetaan ruutta samalla kertaa, eli jos on vain yksi, jota lääkitään, niin muut saavat sitten ruutallisen vettä... Joo.
Kerron aina etukäteen, mitä aion tehdä. "Nyt laitetaan silmätipat" ja jos toimenpide vaatii apulaisen, niin apulainen on jo siinä vaiheessa paikalla, enkä ala vasta silloin huutelemaan, että ehtiikö joku tulla pitelemään Misseä.
Kun toimenpide on tehty, kiitän nätisti ja kehun ja annan eläimen olla sen jälkeen rauhassa. Etenkin leikkausten jälkeen eläin on usien hieman kivulias, niin kaikenlaiset leikittämiset ja reippaat rapsutukset ovat ehdottomasti ei. Jos eläin hakeutuu viereeni, niin silloin silittelen rauhallisesti ja juttelen mukavia, ja sellaisessa tilanteessa EN tee mitään hoitotoimenpiteitä. Eli eläin voi luottaa siihen, että jos se tulee itse oma-aloitteisesti luokseni, niin mitään ikävää ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, koiru on lääketokkurassa ja/tai kipiä. Mahdollisesti se pissareissukin oli fyysinen ponnistus. Koiru ei nyt jaksa seurustella vaan keskittyy lepäämään. Jos koiru haluaa vetäytyä omaan koriinsa lepäämään niin anna sen tehdä niin. Palaat asiaan kun koira voi paremmin ja sitten koiruuskin jaksanee sun kanssa seurustella.
Samaa mieltä.
Koira on kipeä, ja kipeä eläin haluaa olla rauhassa. Rauhaa sille nyt pitää suoda ja antaa.
Se että hän vetäytyy eikä jaksa seurustella on täysin luonnollista rankkojen hoitojen jälkeen. Anna sen kerätä voimansa takaisin.
Hyvä perushoito, katso että juo ja syökin jotain, seuraa vointia. Et sinä hänen luottamustaan ole menettänyt, älä sitä pelkää. Koira on viimeiseen asti lojaali ja uskollinen, toisin kuin ihminen. Se ei nyt vain jaksa ja tarvitsee kaikki voimansa ja energiansa paranemiseen.
Rakastat varmasti valtavasti koiraasi, se vaistoaa sen kyllä. Takuulla saat terveen iloisen koirasi takaisin kunhan hän saa ensin toipua.
Ei se koira sinua pelkää vaan sitä lääkitsemistä. Älä sekoita näitä kahta asiaa toisiinsa. Lisäksi koirasi on täysin toipilas ja koirat usein voivat hakeutua silloin yksin. Johtuu siitä, että laumassa ei sovi näyttää heikkoutta. Silittele ja pidä hyvänä äläkä vaadi liikoja eli älä odota mitään kirmailuja ja innostuksen osoitusta silloin kun toinen voi huonosti. Anna toisen olla toipilas äläkä stressaa itseäsi tai koiraasi siitä, ettei se voi tällä hetkellä hyvin. Ja yritä hoitaa lääkitseminen mahdollisimman nopeasti ja huomaamattomasti.