Pistorasia kotelo heiluu. Pitääkö se itse korjata vai soitanko huoltomiehen?
Kommentit (11)
Soita huoltoon, ei pidä itse korjata.
Kokeile nyt ensin kiristää jos siinä näkyy ruuveja, mutta älä missään nimessä avaa itse jos et tiedä mitä teet.
Ne sähköt ovat taloyhtiön vastuulla. Huoltomies, joka tarvittaessa soittaa sähkömiehen, jos vaikka olis epäily, että liitoksetkin ovat löystyneet.
Maallikko ei saisi mennä tekemään näitä asennuksia. Mutta, onko kotelon heiluminen niin vakava asia?
Minusta olisi, mutta mulla työhuoneessa on juuri tällainen kotelo, mikä on kaikenlisäksi käytössä. Olen ilmoittanut siitä useamman kerran ja parisen kertaa on tullut saman lafkan sähkäri sitä katsomaan ja jotain mutisemaan.
Kahdessa vuodessa ei ole tapahtunut mitään, joten oletan, ettei se toisaalta vaarallinen ole.
Pelkästä heilumisesta ei voi päätellä, se pitää tarkistaa paikan päällä tai valokuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile nyt ensin kiristää jos siinä näkyy ruuveja, mutta älä missään nimessä avaa itse jos et tiedä mitä teet.
Näkyy siinä keskellä johon sopisi talttapää meisseli..
Asukkaan ei pidä itse puuttua asunnon sähköihin.
Ne kuuluvat taloyhtiön vastuulle.
Joillakuilla huoltoyhtiöillä on oma sähkömies, että ei ole edes mikään iso vaiva, että tulee tarkistamaan ja korjaamaan tilanteen.
Jos menet itse korjailemaan, niin sitten vastuu siirtyy sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Maallikko ei saisi mennä tekemään näitä asennuksia. Mutta, onko kotelon heiluminen niin vakava asia?
Minusta olisi, mutta mulla työhuoneessa on juuri tällainen kotelo, mikä on kaikenlisäksi käytössä. Olen ilmoittanut siitä useamman kerran ja parisen kertaa on tullut saman lafkan sähkäri sitä katsomaan ja jotain mutisemaan.
Kahdessa vuodessa ei ole tapahtunut mitään, joten oletan, ettei se toisaalta vaarallinen ole.
No se riippuu siitä, että mikä on heilumisen syy.
Jos kyse upporasiaan kalustetetusta pistorasiasta ja itse kojerasia on kiinnitetty niin, että se pääsee vähän liikkumaan, niin ei haitaa ellei kojerasia irtoa kokonaan.
Jos taas upporasia on kunnolla kiinni, mutta kalusteen kiinnitysruuvit ovat löystyneet, niin hyvä olisi kiristää ruuvit. Sähkäri paikalle, koska vaatii peitelevyjen irrotuksen ja sähköiskun vaara. Mutta jos osaa, niin voi ton tehdä, mutta hyvä tiedostaa, että näpeille voi saada
Jos upporasiakalusteen peitelevyn ruuvi löystynyt, niin ruuvin voi kiristää kuka vaan jolla ruuvimeisseli pysyy kädessä.
Jos kyseessä on pintarasia, jonka seinään kiinnitysruuvit ovat löystyneet, niin sähkäri paikalle, sillä kiinnitys vaatii jännitteisten osien paljastamisen. Tai ainakin pitää tietää mitä tekee (sähköiskun vaara)
Jos pintarasian peitelevyn ruuvit löystyneet, niin kiristyksen voi tehdä kuka vaan.
Jos rasia tai kalusteet tulee uusia, niin sähkärin homma.
Heiluva rasian johdot katkeavat ennen pitkää (ellei kyse tuosta eka tapauksesta), joten kannattaa korjata ajoissa. Peitelevyt taas voi irrota kokonaan, ellei ruuveja kiristä ja sitten on sähköiset osat ehkä näkyvillä, Etenkin lapset, tumpelot tai uhkarohkeat aikuiset ja lemmikit vaarassa.
Sama pätee valokatkaisimille.
t. eri lafkan sähkäri
Heiluuko viisaudenhammas myös?