Saako hyttysiä tappaa?
Miten se on; voiko joku muka olla tappamatta hyttystä kun se tulee korvan juureen inisemään, tai istahtaa käsivarrelle? Voiko olla tuntematta ärtymystä ja vihaa? Varsinkin kun yrittää nukkua.
Olen pläjäyttänyt surua tuntematta.
Vähän on tullut parannusta; jos tänne sisälle majaani eksyy mehiläinen, niin annan sen surista, ja etsiä tiensä ulos. Myöskään kärpäsiä en tapa.
Paarmat ovat inhoja, olen listinyt niitä surutta.
Perhosia ei saisi tappaa; eikä koppakuoriaisia.
Liittyykö tappaminen mitenkään ateismiin?
Minusta on alkanut tuntua että olen SEKÄ uskovainen että ateisti; - riippuu mistä kulmasta asiaa halutaan tarkastella.
William Blake oli ärhäkkä sielu; ja väitti että "toisen estäminen on toisen murhaamista". Tarkoitti henkistä väkivaltaa?
Kumpi on pahempi; henkinen vai fyysinen väkivalta? Minusta tuntuu että väkivalta on aina väkivaltaa; ja ihminen sitä täynnä.
Kommentit (30)
Ota se mielummin käteen ja vie takaisin ulos. Älä tapa.
Ei saa, pitäisi osata ajatella ravintopyramidia muultakin kuin omalta osaltaan.
Mä tykkään kärpäsistä. Ne on niin ihania kun tulee iholle jalkojen tai käsien päälle kävelemään. Tuntuu niin ihanalta sipsutukselta. Saan hellyyttä
Hyttyset saisivat kuolla sukupuuttoon. Samoin ampiaiset, olen niiden pistoille allerginen, hengenlähtö oli lähellä pari kesää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman iholle pyrkivän hyttysen tappamisella ei liene merkittävää vaikutusta hyttyskantaan?
Jos on kunnolliset verkot, ei tule hyttysiä sisälle. Ulkona niitä voi juosta pakoon ja ei mene hyttysalueille, jos voi välttää. Ei mene puskaan tai illalla rantaan. Alkukesästä niitä voi olla kyllä joka paikassa. Hyttynen ei voi taipumukselle mitään, on kuin "ohjelmoitu vampyyri", ei kai viha edistä siinä mitään - mutta ärsyttää kun "vampyyri" yrittää lähenellä. Poikasilleen etsii ateriaa, tosin varmaan tiedostamatta kauheasti. Lisäksi kunnon voide saisi olla jos pistää, sitä ei aina ole kotona. Hyttyssumutteen kanssa tuli viimeksi ongelmia, ei tehonnut hyvin ja myrkytti melkein itsensä /vaatteensa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyttyset saisivat kuolla sukupuuttoon. Samoin ampiaiset, olen niiden pistoille allerginen, hengenlähtö oli lähellä pari kesää sitten.
Oma on syysi jos menet niitä häiritsemään. Anna niiden olla niin ei ne tee sulle mitään. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman iholle pyrkivän hyttysen tappamisella ei liene merkittävää vaikutusta hyttyskantaan?
Mutta jos jokainen tai suurin osa ajattelee no että mitä väliä jos nyt muutaman hyttysen tässä tapan. Kyllä varmaan yhteismäärä on suuri kuitenkin jos monet tappaa niitä..
Käytän tätä tänä kesänä, selvästi vaikuttaa:
https://www.ruohonjuuri.fi/collections/extrawize/products/extrawize-hyo…
En tapa tarkoituksella. Joskus saatan hätkähtää niin, että automaattisesti kädellä pyyhkäisen pois niin, että hytylle käy huonosti :(
Ampiaisille laitan loppukesästä baarin pystyyn pihan toiselle puolelle, niin ne ei kiusaa jos olemme ulkona. Sokerivettä ihan. Vaikka ampiaiset onkin lihansyöjiä, niin mielellään käyvät perhosten ja mehiläisten kanssa drinkillä :)
Jokaisen läiskäyksen myötä yhdellä sielulla on taas vähemmän mahdollisuuksia päästä vapautumaan karmasta.
Intiassa ei saa tappaa hyttysiä. Muslimeita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kärpäsistä. Ne on niin ihania kun tulee iholle jalkojen tai käsien päälle kävelemään. Tuntuu niin ihanalta sipsutukselta. Saan hellyyttä
Sama täällä. Saatan jopa häätää nukkuvan kissan sylistäni, jos pitää nousta, mutta kärpäsen kosketus saa mut transsiin 😂
Hyttynen ja banaanikärpänen ovat ainoita, mitkä liiskaan. Muut kiikutan pihalle. Ulkona en tapa mitään -edes hyttysiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jokainen tai suurin osa ajattelee no että mitä väliä jos nyt muutaman hyttysen tässä tapan. Kyllä varmaan yhteismäärä on suuri kuitenkin jos monet tappaa niitä..
Suomessa on kesäisin keskimäärin 21 biljoonaa hyttystä. Tuossa on neljä miljoonaa jokaiselle.
Koulussa juuri tästä kysymyksestä keskusteltiin filosofian tunnilla huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen läiskäyksen myötä yhdellä sielulla on taas vähemmän mahdollisuuksia päästä vapautumaan karmasta.
Ei ihmisen henki ja sielu siirry mihinkään eläimeen eikä hyttyseen. Meillä on vain yski ainoa elämä.
Inhoa itsekin hyttysiä, koska minulle tulee hirvittävä reaktio niiden pistosta. Huidon ja läiskin niitä surutta. Kyllä niitä jää vielä lintujen ruuakaiskin, vaikka tappaisinkin muutaman.
Minäkin avaan ikkuna kaikille muille sisälle eksyneille ötököille, enkä tapa amppareita enkä mehiläisiä. Kesä on kivaa aikaa. Hyttyset, mäkäräiset ja paarmat eivät ole kivoja.
Tapan pelkästään naarashyttysiä. Vain naarashyttyset pistävät.
"Olen pläjäyttänyt surua tuntematta. (hyttysiä)
Vähän on tullut parannusta; jos tänne sisälle majaani eksyy mehiläinen, niin annan sen surista, ja etsiä tiensä ulos. Myöskään kärpäsiä en tapa.
Paarmat ovat inhoja, olen listinyt niitä surutta.
Perhosia ei saisi tappaa; eikä koppakuoriaisia. "
Ok, eli siis valikoit oman mieltymyksesi mukaan ne elolliset jotka voi tappaa ihan huoletta? Entäpä inhottava naapurin akka? Haulikko jo ladattuna? ;)