Missä kokoaikaisissa ammateissa on kk-palkka alle 1800€?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Kympin tuntipalkalla kuukausibrutto olisi 1500€.
Tuosta ennakonpidätys ja työmatkakustannukset pois, ei paljon juhlita...
Toki työmatkoista saa vähennystä, mutta ei täysimääräisenä, laskennallisen työmatkakulun saa vähentää VEROTETTAVASTA TULOSTA, ei verosta.
Alle 2000 brutto palkalla ei juuri kannata töissä käydä, ainakaan jos työmatkaa tulee yhtään enemmän omalla autolla, jolloin matkakuluihin palaa helposti 200-500/kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on alle 1800€ kannattaa mennä verolaitoksen sivuille rukkaamaan omaa prosenttia.
Miten se veroprosentti sinun mielestäsi vaikuttaa bruttopalkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjänä tienasin kokopäivätyöllä 500€/kk. Tein sitä tasan sen yhden kuukauden.
Eikö tuo ole reilusti minimipalkan alle?
Provikkatyössä ei tunneta käsitettä minimipalkka ellei työnantaja nouda jotain tessiä. Tessin noudattaminen on vapaaehtoista.
Aika reilua...?
On se. Jokainen kun voi ihan itse valita, meneekö tessittömään provikkatyöhön vai ei.
Sama Suomennettuna:. Jokainen ei halua elää täysin yhteiskunnan elättämänä loisena, vaan elättää itsensä pienemmällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
No ammatti on valintakysymys.
Mutta jonkun nuokin hommat on hoidettava. Yleensä ovat vielä muutenkin ikäviä hommia, joten minusta olisi ihan reilua, että niistä maksettaisiin niin, että palkalla elättää itsensä ja perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjänä tienasin kokopäivätyöllä 500€/kk. Tein sitä tasan sen yhden kuukauden.
Provikkatyössä ei tunneta käsitettä minimipalkka ellei työnantaja nouda jotain tessiä. Tessin noudattaminen on vapaaehtoista.
Aika reilua...?
On se. Jokainen kun voi ihan itse valita, meneekö tessittömään provikkatyöhön vai ei.
Sama Suomennettuna:. Jokainen ei halua elää täysin yhteiskunnan elättämänä loisena, vaan elättää itsensä pienemmällä palkalla.
Meinaatko tosissasi, että 500€/kk palkalla pystyy itsensä elättämään ilman tuki? :D
Elintarviketyöntekijä, tuntipalkka 10,68e.
Teen täydet tunnit mutta surkeaksihan tuo palkka jää. Työnkuvassa ei kyllä muuten ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki
2000-2300 lienee lähempänä.
Ei liene.
t. ex-kokki
No itse sain 2200€ ja ihan henkilöstöravintolassa olin töissä ja tästä aikaa 5 vuotta kun pistin pillit pussiin ja rupesin opiskelemaan muuta alaa.
Kaikki fyysisesti kovimmat työt. Laiskat rellottelloo tili pulleana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki
Riippuu varmaan paikkakunnasta ja työpaikasta. Ruokapalvelutyöntekijänä (päivätyö arkena, ei viikonloppuja ja iltoja) saan 1800 euroa. Kokin tehtävistä samaisessa paikassa saa 1900.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika reilua...?
Suomeksi: Jokainen joka tekee tuossa ketjussa mainittua riistotyöt reippaasti alle minimipalkalla tarvitsee yhteiskunnan tukia elättääkseen itsensä. Ellei ole joku miljoonaperijä, joka ihan harrastuksen vuoksi käy lehtiä kauppaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tee mitään tuollaisella palkalla???
Kyllä tekee. Kun sain perhepäivähoitajan työstä kaikilla kokemuslisillä 1500 - 1600 euroa käteen, tuntuu palkka nyt ihan mahtavan hyvältä verrattuna alle 1000 euron eläkkeeseen. Olisin jatkanut työtä eläkeikään asti, jos en olisi sairastunut. Mutta eihän noin pieni palkka kunnon eläkettä kerryttänyt eikä se ollut työn raskauteen ja vastuullisuuteen nähden millään lailla kohtuullinen ansio.
Sinulla taisi olla aika vähän lapsia hoidossa?
Eräältä tutulta kuulin, että tienasi 4 lapsen kanssa noin 2500/kk bruttona.
Neljä lasta koko ajan, brutto 2020 kokemuslisineen ja henkilökohtaisen lisän kanssa. Muutama vuosi sitten kaikki olivat vielä alle 2-vuotiaita eikä mitään lisiä tullut silloin, vaikka oli työläs ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki
Ei liene.
t. ex-kokki
No itse sain 2200€ ja ihan henkilöstöravintolassa olin töissä ja tästä aikaa 5 vuotta kun pistin pillit pussiin ja rupesin opiskelemaan muuta alaa.
Se, että sinä sait, ei tarkoita, että kaikki saavat. Kokin töitä on hyvin monenlaisissa paikoissa ja hyvin monenlaisilla palkoilla. Onhan se "hieman" eri asia olla joku Savoyn kokki kuin Kuortin ABC:n kokki.
Yksityinen pph saanee nykyään tuon 2500. Mutta mutta hänen pitää maksaa siitä kaikki lakisääteiset maksut itse. Joten ei jääne käteen sen enempää kuin täyttä ryhmää pitävällä kunnallisellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tee mitään tuollaisella palkalla???
Kyllä tekee. Kun sain perhepäivähoitajan työstä kaikilla kokemuslisillä 1500 - 1600 euroa käteen, tuntuu palkka nyt ihan mahtavan hyvältä verrattuna alle 1000 euron eläkkeeseen. Olisin jatkanut työtä eläkeikään asti, jos en olisi sairastunut. Mutta eihän noin pieni palkka kunnon eläkettä kerryttänyt eikä se ollut työn raskauteen ja vastuullisuuteen nähden millään lailla kohtuullinen ansio.
Sinulla taisi olla aika vähän lapsia hoidossa?
Eräältä tutulta kuulin, että tienasi 4 lapsen kanssa noin 2500/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoapulainen. Palkka 1873 e/kk. Työtunnit 37,5 h/viikko. Vero% vain 11, mutta eläke-, työttömyysturva jne maksut vähentävät verojen kanssa yhteensä miltei 22% palkasta. Eipä tilipäivänä juuri naurata.
Itse tein samoja hommia liki kaksi vuotta ja palkka riitti nuukalle sinkkumiehelle ja työ oli suht kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vartijalla nyt ainakin.
Niin millä viikkotuntimäärällä palkka jää muka alle 1800 brutto?
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoapulainen. Palkka 1873 e/kk. Työtunnit 37,5 h/viikko. Vero% vain 11, mutta eläke-, työttömyysturva jne maksut vähentävät verojen kanssa yhteensä miltei 22% palkasta. Eipä tilipäivänä juuri naurata.
Oikeasti noin paljon niin kevyestä ja yksinkertaisesta työstä? Taidanpa kysellä, miten tuollaisiin hommiin pääsisi. Olisi jo korkea aika vaihtaa raskas hoitoalan työ johonkin leppoisampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijalla nyt ainakin.
Niin millä viikkotuntimäärällä palkka jää muka alle 1800 brutto?
Kokoaikatyöstä tässä ketjussa puhutaan. Kokoaikatyön viikkotuntimäärä on yli 30. Vai olikohan se raja 35, en tarkkaan muista.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki
Ei liene.
t. ex-kokki
Se, että sinä sait, ei tarkoita, että kaikki saavat. Kokin töitä on hyvin monenlaisissa paikoissa ja hyvin monenlaisilla palkoilla. Onhan se "hieman" eri asia olla joku Savoyn kokki kuin Kuortin ABC:n kokki.
Ei kukaan ole niin hullu että rupeaa noin kehnoilla palkoilla tekemään raskasta kokin hommaa oli se 1900€ tai 2200€ surkeita palkkoja molemmat,ei ihme että kova pula ammattitaitoisista kokeista jos moisella nälkäpalkalla joutuu keittiössä vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijällä on ykkösellä alkava palkka.
Mistähän tämän keksit? Sosiaalityöntekijöiden palkat on nykyään lähes kaikkialla yli 3000 euroa, joissakin paikoissa jo himpan yli 4000 euron. t. Sossu
Sinun kannattaa mennään googlen sivuille ja selvittää, mitä tarkoittaa bruttopalkka. Annan vihjeen: siihen ei vaikuta mitenkään vaikka laittaisit veroprosentiksesi 100.