Jos omalla YouTube kanavalla on 50 000 tilaajaa, voiko siitä saada riittävän toimeentulon?
Niin ettei ole mitään muita tulonlähteitä? Onko kannattavaa irtisanoutua päivätyötä?
Kommentit (26)
Se, että on YT-näkyvyyttä, on vain suosituskirje mahdollisten yhteistyökumppaneiden löytämiseksi. Et elä niillä mainostuloilla, mutta siitä on hyvä ponnistaa moniin muihin hankkeisiin.
Tonnin verran voi tienata, jos videoita katsellaan hyvin. Kannattaa olla kaikki muutkin somet, insta, Twich, tiktok jne.
Ei kannata liittyä mihinkään yhteisöihin, vaikka ne lupaavat yhteistöitä, samat saa ilmankin ja noissa on älyttömät palkkiot ja pitkät sopimukset.
Videoita pitäisi tulla aika usein että pääsee säännöllisiin tuloihin, lisäksi tietysti pitä olla sellaista sisältöä että se jaksaa kiinnostaa ihmisiä. Videon filmaamiseen kuluu tietysti aikaa mutta sitä kuluu myös editoimiseen. Jos paiskii töitä joka päivä niin vain ehkä joka toiselta päivältä saa ulos videon josta on mahdollista saada tuloja. Kannattaisi yrittää saada ainakin 50 000 katselukertaa että toiminnasta alkaa kertymään jotain tuloja.
Jos tekee 22 työpäivää /kk ja videoilla on keskimäärin 50 000 katselukertaa, saa niistä tuloja n. 1650 e kuukaudessa. Tässä siis olettamuksena että 1000 katselukerrasta saa sen sen 3e youtube-mainostuloja.
Vierailija kirjoitti:
3e/1000 katselukertaa
https://yle.fi/uutiset/3-11050971
Kanavan voi kaupallistaa vasta kun tilaajia on vähintään 1000 ja katseluaikaa 4000 tuntia / 1v.
Kannattaa siis aloittaa harrastuspohjalta ensin kunnes saa kaupallistettua oman kanavan.
Kannattaa siis aloittaa harrastuspohjalta ensin kunnes saa kaupallistettua oman kanavan.
Joiltakin poistettu kanava tai videoita, jos sanoo jotain kiellettyjä lauseita tai joku ilmoittaa. Positiivinen sisältö parempi kuin nega. Voit irtisanoutua, mutta voi varautua kaikkeen ja rakentaa toista kevyttä bisnestä jossain kohtaa varalle, jos haluaa. Helpommin sanottu kuin tehty, koska byrokratia on hankala ja missä systeemissä haluaa olla mukana. Ei kannata mennä tubettajien joukkoon suomessa, vaan tehdä itsenäisesti.
Minusta tuntuu että monet kanavat ovat jotain "räkä poskella" aloitettuja sekoiluja jotka ovatkin yllättäen saaneet paljon katselukertoja ja älyttömän paljon tuloja.
Kaupallisessa yhteistyössä
Ei ole mitään PASKEMPIA videoita olemassa, kuin nämä MAINOKSET
Subeilla et tienaa euroakaan. Vaikka olisi miljoona subaajaa. Views ja watch time tuovat sinulle rahaa ad revenuen muodossa. Siihen päälle donatiot, jos streamaat. N21
Yhteistyöt tuovat ne suurimmat rahat. Yhdestä yhteistyöstä voit saada 3-4 tonnia tai enemmänkin. Riippuen siitä kuinka pitkä yhteistyö on ja kuinka paljon materiaalia siihen tarvitsee kuvata.
Nykyään kuitenkin Instagramissa tehdään parempaa tiliä, joten kannattaa yrittää siellä saada paljon seuraajia. Sen takia monet ovat YouTubesta siirtyneet Instagramiin. Rahaa helpommalla.
Kahta tube kanavaa olen kokeillut tehdä, ensimmäistä vuodesta 2013 lähtien ja toista 2020 alkaen, mutta ei ole kumpikaan lähteneet vetämään, tilaajamäärä on jäänyt alle 400 ja katsonta-aikaa n. 1000 tuntia / vuosi, eikä näy millään etenevän tästä mihinkään, vaikka olen kokeillut kaikki temput minkä mainostetaan johtavan kanavan kasvuun. Ei ole toiminut minun kohdalla mikään.
Tilaajamäärä on aika turha mittari. Sen voi vaikka ostaa. Se kuinka monta katsojaa per video on, määrittelee sen potentiaalin. Yhdellä viraalivideolla voit saada massiivisen määrän tilaajia, mutta kun videoiden taso ei jatkukaan samana, niin katsomismäärät romahtavat.
Eräskin tubeäijä onnistui parille videolle hankkimaan useamman miljoonan katselukerrat, mutta loppupelissä hänen videoillaan on keskimäärin alle 10000 katsojaa.
Eli jos et kykene tuottamaan kiinnostavia videoita monta kertaa kuukaudessa, niin parempi pitäytyä siinä päivätyössä ja pitää tubet harrastuksena.
Anteeksi tyhmyyteni mutta siis maksaako Youtube videoiden tekijöille!?
Päinvastoin, olen aina luullut että videoiden lataaminen palveluun olisi maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tyhmyyteni mutta siis maksaako Youtube videoiden tekijöille!?
Päinvastoin, olen aina luullut että videoiden lataaminen palveluun olisi maksullista.
YouTube, tai oikeastaan Google, maksaa ad revenuesta sinulle 40 prosenttia ja ottaa itse 60 prosenttia. Donatioista YouTube ottaa myös tietyn prosentin. N21
Entä jos Youtubekin lähtisi euroopasta kuten Instagram ja Facebook?
Nostetaan.
Tubettajat tienaa hirveitä summia varsinkin pelivideon tekijät.
Suomalaiset jonnet katsoo NIIN TOHKEISSAAN.
Olen nähnyt näitä tasaisia yli 200k katsottuja videoita
Eli jos olet kiinnostava ihminen ja osaat pelata niin kuvaa ihmeessä selostettuna mitä shaibaa tahansa kuule peli video JA TIENAAT ENEMMÄN KUN MISSÄÄN PERKELEEN RAKSALLA TAI TERVEYSALALLA
Missään tapauksessa ei päivätyötä kannata jättää ennenkuin on päässyt youtuben maksuohjelmaan mukaan. Ja senkin jälkeen kannattaa oikeasti laskea millaisiin tuloihin olisi mahdollisuudet.
Sanovat, että ei ne kanavan mainostulot niinkään, mutta kaikenlaiset yhteistyökuviot firmojen kanssa tuo sen toimeentulon.