Miten vastaatte tällaisiin kysymyksiin?
En viitsi kertoa tarkemmin mistä omassa tapauksessani on kyse, koska kaikki takertuisivat silloin epäoleellisuuksiin ja keskustelu jumittuisi siihen. Mutta muillakin on varmaan samankaltaisia kokemuksia ja ymmärtävät, millaista tilannetta tarkoitan.
Yksi henkilö tapaa kysellä minulta, että eivät kai hänen tekemisensä vain haittaa minua. En haluaisi valehdella ja sanoa, että eivät ne haittaa. Mutta jos sanon rehellisesti, että kyllä ne haittaavat, niin hän suuttuu ja alkaa uhkailla. Kyseessä on sellainen ihminen, joka oikeasti pystyisi asemassaan aiheuttamaan minulle vaikeuksia. Olen koettanut olla vastaamatta mitään näihin kysymyksiin, mutta hän suuttuu siitäkin, jos en vastaa tai jos sanon jotain "en kommentoi" tyylistä. Valitettavasti minä en ole Jeesus tai Jeanne d'Arc, joka osaisi kiertää ansan keksimällä jonkin ovelan vastauksen.
Miten minun pitäisi ensi kerralla vastata hänelle?
Kommentit (30)
Vastaisin että "itse asiassa nyt kun suoraan kysyt niin haittaa".
Ja sitten reagoisin tilanteeseen sen vaatimalla tavalla, eli muuttaisin elämääni niin ettei hän siihen enää kuulu.
No miten ap olet tähän mennessä sitten vastannut niihin kysymyksiin ja mitä siitä on seurannut?
Jos sun nimi alkaa R kirjaimella asut varsinais-suomessa niin teet kaikille palveluksen kun jäät eläkkeelle vaikkapa persoonallisuushäiriöösi vedoten.
Sairautesi on pätevä syy irtisanoutumiseen työstä jossa aiheutat muille ongelmia
Vastaa mahdollisimman lyhyesti, että kyllä haittaa ja lähde pois tilanteesta. Älä jää keskustelemaan tai kuuntelemaan vänkäystä, koska toinen osapuoli laskee sen varaan, että et aseta rajoja. Ja seuraavan kerran kun kysymys tulee, vastaa johdonmukaisesti samalla tavalla.
Jos et pysty lähtemään pois tilanteesta, niin sitten vastaa siten, mikä pitää sinut fyysisesti ja henkisesti turvassa siihen saakka, että pääset pakenemaan.
Vierailija kirjoitti:
No miten ap olet tähän mennessä sitten vastannut niihin kysymyksiin ja mitä siitä on seurannut?
Olen yrittänyt olla vastaamatta, mutta kun hän on vaatinut vastausta, olen sitten vastannut jotain epämääräistä, ja sitten hän on suuttunut ja alkanut uhkailla.
Ap
Minä sanoisin, että itse en tekisi noin, mutta sinä saat toimia tavallasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on seksuaalinen ahdistelu niin voit tehdä rikosilmoituksen
Tästä ei onneksi ole kyse. Olemme samaa sukupuolta ja hän on hetero ja lisäksi vielä uskovainen.
Ap
Onko kyse vankilasta, jos olet pakosta jo 5 vuotta ollut tämän henkilön kanssa?
Pyydä täsmentämään kysymystä, aina vain lisää ja lisää, jos kerran aiheesta on pakko keskustella.
Ei kai sellainen toiminta, joka häiritsee jotain toista ihmistä, ole aina rikollista?