Sähkön hinta nelinkertaistuu!!!
Sain tänään Vattenfallilta uuden sähkösopimustarjouksen, kun nykyinen sopimus loppuu kohta.
Tarjoavat kahden vuoden määräaikaista sppimusta. Verrattuna nykyisiin hintoihin kilowattituntien hinnat ovat noin nelinkertaiset!
Että kivakiva....on melkoinen korotus kun asuu sähkölämmitteisessä ok-talossa.
Kommentit (134)
He ketkä ovat jättäneet nykyisten sähkön hintojen vuoksi määräaikaisen sopimuksen tekemättä ja siirtyneet vaihtuvahintaiseen sähköön ovat tehneet ison virheen. Ei mistään saa enää niitä alle 5snt/kWh sopimuksia, nyt joku 11-13 senttiä alkaa jo olla hyvä diili.
Meillä uusi sopimus on noin 12,5 senttiä kWh ja ihan OK kun ei ole sähkölämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nelinkertaistu kyllä yhtään mikään. Mikä helkutin sähköhintapelle näitä avauksia tekee??
Kyllä ne nelinkertaistuu. Sen voi todeta kun käy sähköyhtiöiden sivuilla katsomassa tarjouksia.
4,5-5,5snt tasolla olevat sopimukset muuttuvat sinne 20snt kieppeille. Tarkoittaa keskiverto taloudelle joka lämmittää sähköllä noin 2500€ lisälaskua vuositasolla.
Se ei ole leikin asia ollenkaan. Kivijaloista alkaa liikkeet kaatua kun ihmisillä ei ole varaa muuhun kuin ruokaan ja energiaan, jokaisella ei niihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on varaa maksaa kun lopettavat kaikkein saastuttavimman matkustelemisen ja kaiken muunkin saastuttavan harrastuksen vähentäen kulutustaan ja ahnehtimistaan.
Ihan julkiset kulkevat tuosta vierestä niin kotona olevilla pitää olla kaikilla oma auto kun niillä on liikaa rahaa niin ettei paskalle taivu.
Kun anarkia alkaa tämmöiset länkyttäjät hirtetään ensimmäisinä 😊
Sitä ei tule vaan luovut saastuttamisesta maksamalla perustarpeista niin paljon ettei saastuttamiseen enää jää varaa :D
Valitettavasti perustarpeet osuu tänä päivänä usein tuohon saastuttavaan kategoriaan, kuten esimerkiksi peseytyminen lämpimällä vedellä. Voihan toki niistäkin tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskussa on 85% siirtomaksuja. Miksi tähän ei voida tehdä lakimuutosta, että näin ei saa olla?
Ei enää,nyt se itse sähkö maksaa enemmän kuin siirto.
Varmaan myös siirto kallistuu, koska uusi arvokkaampi sähkö vaatii paremmassa kunnossa olevan Siirtoverkon?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan vaihtaa lämmitys johonkin muuhun.
Mihin ihmeeseen sen enää voi muuttaa? Lämmitysöljy kallistuu, kaukolämpö kallistuu, turvetta ei saa käyttää eikä kai puutakaan...
Vierailija kirjoitti:
He ketkä ovat jättäneet nykyisten sähkön hintojen vuoksi määräaikaisen sopimuksen tekemättä ja siirtyneet vaihtuvahintaiseen sähköön ovat tehneet ison virheen. Ei mistään saa enää niitä alle 5snt/kWh sopimuksia, nyt joku 11-13 senttiä alkaa jo olla hyvä diili.
Meillä uusi sopimus on noin 12,5 senttiä kWh ja ihan OK kun ei ole sähkölämmitystä.
Itse olen tuollaisella vaihtuvahintaisella sähköllä taloani lämmittävä, ja tein sodan alkamisen jälkeen tarjolle tulleen hintakiinnityksen 11c/kWh. Seuraava oli noin 3kk päästä karvan päälle 8c/kWh. Tässä ketjuissa esiteltyihin määräaikaisiin sopimuksiin verrattuna mielestäni edelleen ihan kelpo diili.
Vierailija kirjoitti:
Siirry kaukolämpöön tai öljylämmitykseen.
:O
Itse otin viime syksynä 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen 7,75snt/kwh hintaan ja pidin jo tuota ryöstönä mutta verrattuna nykyisiin hintoihin on kohtuullinen. Saa nähdä minkälaiset hinnat vuoden päästä on, jos on jotain 20 tai 30 senttiä tai yli luulisi kansan jo nousseeen barrikadeille tai sitten tyydytään vain valittamaan hinnoista täällä av:lla.
Onneksi tein talvella 3v sopimuksen n. 5,5c hinnalla. Tilasin silloin öljyäkin ja kohta vaihtuu öljy ilmavesipumppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa minulla Kela maksaa.
Onko jonkin yläraja mihin asti Kela korvaa? Pitäisi olla..
Ei ole määritelty euromääräistä rajaa. Eihän se minun vika ole, jos sähkön hinta nousee.
Jokin raja pitää laatia, ettei bisnestä tekevät sähköyhtiöt nosta hintaa vedoten kriiseihin ilman todellista pohjaa.
Yhteiskunnan verorahoista on kumminkin kyse. Ymmärrätkö sinä sen? Oletko koskaan ollut palkkatöissä?Määräaikaisiin sopimuksiin on hinnoiteltu sisään riski, joka siirtyy maksusta sähköyhtiön kannettavaksi. Sähkön saatavuuteen liittyvä riski siis. Ei sähkö maailmasta kesken lopu, mutta mitä lähempänä ollaan, sitä enemmän sähköyhtiöt siitä joutuvat itse maksamaan. Eikä ne sitä mielellään tappiolla eteenpäin myy.
Jos esimerkiksi Oskarshamnin ydinvoimala päättää mennä suunnittelemattomasti seis juuri silloin kun kaikissa pohjoismaissa on -40 asteen pakkaset, voidaan käydä jo sähkön loppumisen suhteen todella lähellä. Tällöin on kaksi vaihtoehtoa: Joko pistetään turha kulutus hintoja nostamalla minimiin tai sitten katkaistaan sähköt alueellisesti kaikilta tietyksi ajaksi, ettei kokonaiskulutus kasva liikaa. Valitsisin itse ensimmäisen.
Pörssisähköllä maksaa aina sen "oikean" hinnan minkä sähköyhtiökin, ja jos on valmis itse kantamaan tuon riskin, ja siten euron kWh-hinnoista em. tilanteessa ja toisaalta mahdollisuuden alle 1c/kWh hinnoista kun riski ei ole todennäköinen, niin eipähän tarvitse valittaa, että hinta on koko ajan sähköyhtiön mielestä turvallisella tasolla.
Meillä on edelleen pörssisähkö ja ainakin tällä hetkellä näyttää ihan hyvältä.
Edellisen sähkölaskun spot-hinnan keskiarvo oli 10 snt. Eihän se mikään halpa ole, mutta ihan kohtuullinen jos vertaa uusien sopimusten hintoihin.
Omat riskinsä pörssisähkössä tietysti on, mutta en silti halua kiinteähintaista sopimusta. Nyt pystyn vaikuttamaan sähkön hintaan ajoittamalla sähköä enemmän kuluttavat toiminnot halvimpiin aikoihin.
Kun tiskikoneessa ja pesukoneessa on ajastin, voi niitä helposti käyttää silloin kun hinnat ovat alhaalla.
Tulevana yönä hinta näyttää olevan pienimmillään 0,05 snt. Se on oikein hyvä hetki pestä pyykkiä. Onneksi asutaan ok-talossa. Kerrostalossa yösähkön hyödyntäminen olisi vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin viime syksynä 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen 7,75snt/kwh hintaan ja pidin jo tuota ryöstönä mutta verrattuna nykyisiin hintoihin on kohtuullinen. Saa nähdä minkälaiset hinnat vuoden päästä on, jos on jotain 20 tai 30 senttiä tai yli luulisi kansan jo nousseeen barrikadeille tai sitten tyydytään vain valittamaan hinnoista täällä av:lla.
Lucky you!
Upeeta. Tuun nauramaan Thaimaassa tammikuussa kun tehtaat menee kiinni ja normi viher vassari ei voi käydä edes saunassa. Sitä saa mitä kannatitte.
Vierailija kirjoitti:
No siitä voi kiittää Sanna Marinia.
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Ne on jo yli 20snt/kwh. Käykää vaikka katsomassa!
Missä miekkarit?
Vierailija kirjoitti:
Elämme mielenkiintoisia aikoja.. eikä niin positiivisessa mielessä valitettavasti 😟🤢
Pakko myöntää, että elämässä on nykyään ihan uudenlaista jännitystä. Eikä tosiaan hyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskussa on 85% siirtomaksuja. Miksi tähän ei voida tehdä lakimuutosta, että näin ei saa olla?
Ei enää,nyt se itse sähkö maksaa enemmän kuin siirto.
Varmaan myös siirto kallistuu, koska uusi arvokkaampi sähkö vaatii paremmassa kunnossa olevan Siirtoverkon?
Juurihan sitä verkkoa paranneltiin,sen jälkeen siirto halpeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole määritelty euromääräistä rajaa. Eihän se minun vika ole, jos sähkön hinta nousee.
Jokin raja pitää laatia, ettei bisnestä tekevät sähköyhtiöt nosta hintaa vedoten kriiseihin ilman todellista pohjaa.
Yhteiskunnan verorahoista on kumminkin kyse. Ymmärrätkö sinä sen? Oletko koskaan ollut palkkatöissä?
Olen samaa mieltä. Ei voi mennä niin että keskituloiset säästävät sähköä, mutta tulottomat Kelan asiakkaat eivät. Ei voi elää luksuselämää toisten rahoilla.
Itse olen saanut tiedotteen, että elokuusta lähtien sähköni maksaa 40 % enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan verorahoista on kumminkin kyse. Ymmärrätkö sinä sen? Oletko koskaan ollut palkkatöissä?Määräaikaisiin sopimuksiin on hinnoiteltu sisään riski, joka siirtyy maksusta sähköyhtiön kannettavaksi. Sähkön saatavuuteen liittyvä riski siis. Ei sähkö maailmasta kesken lopu, mutta mitä lähempänä ollaan, sitä enemmän sähköyhtiöt siitä joutuvat itse maksamaan. Eikä ne sitä mielellään tappiolla eteenpäin myy.
Jos esimerkiksi Oskarshamnin ydinvoimala päättää mennä suunnittelemattomasti seis juuri silloin kun kaikissa pohjoismaissa on -40 asteen pakkaset, voidaan käydä jo sähkön loppumisen suhteen todella lähellä. Tällöin on kaksi vaihtoehtoa: Joko pistetään turha kulutus hintoja nostamalla minimiin tai sitten katkaistaan sähköt alueellisesti kaikilta tietyksi ajaksi, ettei kokonaiskulutus kasva liikaa. Valitsisin itse ensimmäisen.
Pörssisähköllä maksaa aina sen "oikean" hinnan minkä sähköyhtiökin, ja jos on valmis itse kantamaan tuon riskin, ja siten euron kWh-hinnoista em. tilanteessa ja toisaalta mahdollisuuden alle 1c/kWh hinnoista kun riski ei ole todennäköinen, niin eipähän tarvitse valittaa, että hinta on koko ajan sähköyhtiön mielestä turvallisella tasolla.
Meillä on edelleen pörssisähkö ja ainakin tällä hetkellä näyttää ihan hyvältä.
Edellisen sähkölaskun spot-hinnan keskiarvo oli 10 snt. Eihän se mikään halpa ole, mutta ihan kohtuullinen jos vertaa uusien sopimusten hintoihin.
Omat riskinsä pörssisähkössä tietysti on, mutta en silti halua kiinteähintaista sopimusta. Nyt pystyn vaikuttamaan sähkön hintaan ajoittamalla sähköä enemmän kuluttavat toiminnot halvimpiin aikoihin.
Kun tiskikoneessa ja pesukoneessa on ajastin, voi niitä helposti käyttää silloin kun hinnat ovat alhaalla.
Tulevana yönä hinta näyttää olevan pienimmillään 0,05 snt. Se on oikein hyvä hetki pestä pyykkiä. Onneksi asutaan ok-talossa. Kerrostalossa yösähkön hyödyntäminen olisi vaikeampaa.
Mitä tarkoitat? Nykyään kerrostalossa saa tehdä yöllä ihan samoja normaaliin elämään kuuluvia askareita kuin päivälläkin. Naapureista ei tarvi välittää; senkun saunot yöllä, pyykkäät, imuroit tiskaat jne.
Tosin okt:ssa taitaa sähköä kulua periaatteessa enemmän, kun on usein enemmän neliöitä.
Itse en jaksaisi vahdata noita kellonaikoja, milloin mitäkin kannattaisi tehdä. En ole niin organisaatiokykyinen ja -haluinen, että suunnittelisin päivällä, miten pyykki- ja tiskikone täyttyvät, niin että pesun voi ajastaa yöhön.
Mietin vaan, kuinka moni mies rupeaisi tuommoiseen aikataulurumbaan... Voi käydä niin, että siellä se kone surraa tyhjänä, kun unohtui täyttää. Tai jopa pyörittää uudelleen puhtaat pyykit/tiskit, jotka unlhtui tyhjentää.
Sitä ei tule vaan luovut saastuttamisesta maksamalla perustarpeista niin paljon ettei saastuttamiseen enää jää varaa :D