Murteela
Heipsistä.
Kirjoittelimme eräällä keskustelupalstalla mukavalla porukalla, kukin omalla murteellaan, mutta sitten sivusto vaati, että kirjoittajien pitää rekisteröityä eikä kaikki olleet siihen halukkaita enkä itsekään siitä innostunut.
Ajattelin, jos voisimme siirtyä tänne jatkamaan keskusteluamme. Jos porukkamme innostuu, niin toki myös muut eri murrelueiden ihmiset ovat tervetulleita mukaan.
Nytpä sitte kutun kaikki kaverit tänne. Tulukaahan kirjottaan S, V, J, A, R, H (ent. P) sekä muutki satunnaisemmin kirjottanneet. Ois ihana taas tietää, mitä teille kuuluu! :) Lämmöllä Hs
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWRjJCgpqLijHcz57…
Kommentit (102)
Käyttäjä28105 kirjoitti:
Hym, sehä on nyt semmone juttu, että miehä katon miten tää teidän ns. murre keskutelupalsta etenee.
No sehän passaa! :) Ja jos itekki tänne jaksat välillä kirjotella, niin keskusteluthan etenee vielä paremmin. Millähän nimimerkillä sua vois kuttua, ku ehän minä taija muista tuota sun numerosarjaa eikä aina tuu lainattua tekstejä, kuten nyt tein.
Kävinpä tännään yhesä k-kaupasa. Piti ostaa riisijäätelyä erräälle vieraalle, ku keholleen ei muu jäätelö käy. Olipahan aika kova hinta, 5,50 e makso 750 ml paketti. Kyllä jotku kauppiaat ossaa hinnotella. Ja he, joillon vaikka ruoka-ainerajotteita, saavat maksaa ruokalaskustaan aika kovan hinnan kuukausitasolla. No, mahtuu sitä maaliman isompiaki murheita, joten en minä tuosta mieltäni pahottanu, mutta kerkesin yllättyä.
Suapistilta kysysin (vähä anteeksiki unohustani pyyellen) että mikä sulla olikaan rojektisa kohteena, mopo, skootteri vai muu vekotin?
Nyt taas töitten kimppuun. Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!
Hei vielä, unohin nimeni tuosta edellisestä viestistä. Enkä huomannukkaan, että Hilima oli myös käyny kirjottamasa. Teillä on onneksi vähä satanu, oispa meilläki, ku ei millään jaksais niin tihiää käyä kastelemasa kukkia ja pensaita. Nurmikkoki on ihan karrelle palanu paikoin auringon paahteesa.
Minusta sulle soppii tosi hyvin nimeksi tuo Hilima. Yks päivä siitä tuli mieleen Hilima Pyryharakka, nimi muuttu hauskaksi sukunimeksi, vaikken sitä ennää aio käyttääkään, ku tiiän, kuka oot.
Minä oon luullu, että Suapisti kirjottaa savon murteella enkä oo oikein tajunnu, että sinäki sillä kirjotat. Kerran taijettiin Rinnan kans jutellaki siitä, että meilläki on omasa murteesa aika palijo seasa muita murteita, eli en minäkään ihan puhasta pohojosta puhu. :)
Almalla on kans hauska murre. Mutta nyt siis töihin. :) Hannasohvi
saunapuhasta iltoo
iha esteks mie sanosi tualen hilimalen notta mopetiha seun se miur rojekti. tuan tyyline ja värinennii ko tuasa linkisä vain ei justi sama ja net kepit ouvat tieteni net miu "apujalat" neon sama tyyliset ko alemasa linkisä. mie ko oun jo vuoskauvvet kulukena "nelvejola"
https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=57526
https://www.ettonet.fi/tuotteet/liikkumisen-apuvalineet/kavelykepit-ja-…
tännää käv junior saunomasa. mie rillasim meile pihvit ja laitteli uunisa röstipottaatit lisukkeeks. hyveepä neol syyvvä.
tiälon satana meleki koko päivä. pienii paussija seum pitänä vain sittä tuas tuloo vettä iha sitä tehe. johii aika sitte tuntu ukkonennii kumajava vain ei täsä iha kohila. ja tuas alako satamaa iha kuatamala. oiskoo 10 minnuuttii olt tukoo välilä. junior soitals äske ja sano nottei sielä saa yhtää. välmatkoo o suunillee 15 kilomeetrii.
satiin tähe eijjou rojektikaa eistynnä yhtää. ja uamu "palaverissai" ajalsim pirssilä (<= selevyyvveks notten kuiteskaa taksila).
nuapurisa koittivat pelata joko kyykkee tahikka mölökkyy vain satiin tähe joutuvat ainai taukoo pitämää jonseivät lie kokonaa lopettaneet peloomistaa.
vain täsäpä nää tää kertaset olhi
illaj jatkoja
T.suapisti
Hei!
Onko teistä kukaan ehtinyt kesäpuuhiltaan käymään kesäteattereissa?
Olen käynyt Tatu Pekkarisen Hotelli Huminassa ja Maiju Lassilan Tulitikkuja lainaamassa.
Ja vielähän sitä ehtii... kun kiirettä pittää!
Mukavaa heinäkuun jatkoa kaikille toivottaapi Emmastiina!
Suapistin invamopo onkii oiva peli. Meinaat sie pitemmällekkii sil ajjaa? Kyl siul on siin vehkees oltkii urakkaa ja lisäosat vaikia saaha. Sit siun ei huoli ajjaa pirssillä ja tunkee itsiäis sinne auton ahtautee ja kuumuutee. Kesäpel se on tää siun vehje. Kyl siut huomataa kyläl. Miekii meinasin ajjaa tänä vuon täält meilt yhtee toisee issoo kaupunkii 100 km miu mopolla,. Se on olt miu haave ain, yhes meinattii aikanaa se matka tehhä, hää skootterilla, mut nii se ei nyt käy. Isäntä mainiost ajjaa huoltoautoon mukan ja jos jotakii sattuis, ni myö voitais panna mopo autoon ja jatkaa matkaa. Siin mänis hyvi yks kesäpäivä.
T. Veera
pyhäiltoo
ehä mie sillä mopetila etäs lähe. tiijjä josko vaikka välile jättää ja toiseksee siino tos surkeet ajo ominaisuuvvet. kovi o hutoi pel ajela. vain täsä oma kylä aluveela sillä tok suattaa hyryytelä. olha miula suunnitelmisa käyä sillä juniori tahikko velj poijja luona ajo matkoo o 15 kilomeetrii suuntaasa. vain suapha nähhä tullooko lähettyy moisele reisule.
olha siittä joskus tais puhettai minkäppääl laine mopeti se sulla veera olkaa vain kunem muista ennee olko tuntur vai mikä.
tiälo olt melekose satteise olonem päivä tännää. tosi eijjou taina viä satoo yhtää vain sihim mallii piliveilöö niin ko millo hyvvää vois alakoo satelemaa. ja ainai koko alaku viikoks seu luppailu satteisii kelijä. saisha tua pouvvistuu ko pitäsi pyykkiihi pestä ja suaha net pihalen kuivumaa. eikä sitä sattiila kehtoo mopetilakaa ajela vaikkapa siinä jonniim moine katto onnii.
illaj jatkoja
T.suapisti
Iltapäivää täältä satteen keskeltä. Nyt saa luonto vettä - se on hyvä!
Menin tosin pesemään pyykkiä, ku ensin niin aurinko paisto kauniisti ja tuuleskeli mukavasti, että luulin pyykkien kuivuvan nopsaan. Iha ei menny suunnitelmien mukkaan. :)
Kiva, ku Emmastiinaki meijät löysi. Oisha se mukava käyä kesäteatterissa tai vaikka pyöräajelulla, mutta nyt on niin kiireitä, että pittää niitä hommia siirtää ens kessään.
Tuo Suapistin laittama kuva moposta on kyllä hieno! Varmasti kerräät katseita, jos samantyyppisellä hurruuttelet pitkin kyliä.
Veera oot kyllä aika rohkia jos aiot ajjaa joskus 100 km mopolla yhtä kyytiä toiseen kaupunkiin, tai no voihan sitä pittää välillä lepo- ja ruokataukoja, niin sitte jaksaa.
Oon myyny sukulaisen tavaroita tori.fiisä. On sielä jottain mennykki, ku pijän hinnat suht matalana, mutta semmoseen oon törmänny, että ihimiset kyselevät, että onko tuote myyty, ja ku heille ystävällisesti ja nopsaan vastaan, että on vielä myymättä, tulisitko ostamaan, niin sitte heistei kuulukkaan ennää mittää. Kysyvät myös semmosta, minkä oon jo ilimotukseen laittanu, kuten vaikka mittoja. :)
Tulispa vielä Almastiina, Rinna ja Juuliki tänne kirjottaan kuulumisia. :)
Mutta nyt ruoanlaittoon. Iloa sunnuntaihin teille kaikille! :) Hannasohvi
Kylläpä te otte nyt keinon keksineet,ja hyvä niin .Kun saatiin koolle koko poppoo.Olikin jo teitä ikävä.
Minä kävin kesän ensimmäesessä tapahtumassa ja olin tyytyväenen näkemääni .
Nyt minä oon aevan kaohuissani ,meijän pihalla näkö havanto jo kolmas kyy.Ei uskalla ulos astua kuin saappaat jalassa.Ovetkin oon pitäny tiukasti kiinni.Onko kellää semmosta konstia tiiossa jolla nuo saesi karkotettua muualle.
2 päevää oon leikannu nurmikkoa ,kaekki puskat poes.Koko kesä fiilis nyt tipo tiessään.
Ehtoota!
Almastiina, ihana ku löysit meijät. Pijän peukkuja, että kyyt katuaa pihaltanne pikasesti. Jos saan seleville, mikä ne ajas pois, niin tuunpa sitte kertomaan.
Hyviä öitä ja kauniita unia kaikille! :) Hannasohvi
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOuul-KlQyUm_E1V9…
Niistä kyykäärmeistä ois tuosa hyvä juttu, miten ne tontilta pois: https://yle.fi/uutiset/3-8020606
Tosin en kyllä ite uskaltas alakaa niitä siirtelemmään, mutta se on tehokkain konsti, eli jos käärmeen vie vaikka asumattomalle seuvulle 2- 3 km päähän, niin sei tuu ikinä takas.
Sitte jotkut käyttää käärmeenkarkotinta (halvin tais olla 14,90 euroa), joka on samanlainen ku myyränkarkotin:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/otokka-kaarmekarkotin Tuolta kannattaa nuo arvostelut lukia. Joku kirjotti näin:
"Ostin 2-3 vkk sitten 4 kpl karkottimia mökille ( tontille tuli edellisellä viikolla 2 kyykäärmettä ) ja laitettiin ne maahan asennusohjeen mukaisesti. Ei ole kyykäärmeitä eikä jyrsijöitä näkynyt."
Tsemppiä Almastiina niitten käärmeitten kans. Kokkeilisin varmaan ite ensin tuota karkotinta.
:) Hannasohvi
Vierailija kirjoitti:
Miksikä ei oo minnuo kututtu!
Kuka sie oot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sie oot?
Ihan kahtelemmaan vaan tulin ku kiinnostavan näkönen lanka osu etteen. En oo oekeasti kukkaan joka ois kuhtulistalta unehtunu, ei hättää. :)
- Kuokkiipi utelias nimimerkki iliman merkkie
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kutun sinut nyt mukkaan juttelemmaan meijän kans. Tervetulua! :) Hs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sie oot?
Ihan kahtelemmaan vaan tulin ku kiinnostavan näkönen lanka osu etteen. En oo oekeasti kukkaan joka ois kuhtulistalta unehtunu, ei hättää. :)
- Kuokkiipi utelias nimimerkki iliman merkkie
Kiitos selevennyksestä. Minä jo säikähin, että kenet oon unohtanu kuttua. :)
Kiva ku tulit kahtelemmaan, tuu toistekki. :) Hs
Ai, tännekkö tootta muuttanu. Kyllä passaa ku kaikki on taas koosa.
Kaikki tietääki jo jotta mun murre on sitä oulunmurretta. Elän täälä marenkurkun tienoolla pojalaasen miehen kans ja nää murteet on sitte sekottunu reilusti.
Ei se mittään ku vaan ymmärttään toisiamma.
Kuumia päiviä on olluja on kyllä pikkuse pitäny varua ettei tormuuta lenkille iliman vesipullua.
No , kyllä nämäki helteet aikanaan loppuu.
Jo tootta säilöny mansikat talaveksi ja oottako käynee alennusmyynneisä????
Mulla on mansikat vielä torilla ja alennusmyynnit o jääneet montavuotta välliin.
Voikaa hyvin ja kiriotellaan tänne jatkosaki.
t. Rinna
ilta seu suatu valamiiks jo tästäip päivästä
takavuosina kuulin simmose konsti tuaha kyihe karkotuksee notta. yhe ko tappaa ja ruavom polttaa ni ei sillen tontilen muita kyitä tule. vain kukapa tuota neuvvoo sittä nouvattanoo.
mansikat oisi vielä mullai torila ja alenus myöntilöittem peräsä en ou kait millonkaa "juossu". ja toisaalta ko minel luve lehtii enkä kahtele telekkarii enkä kuuntele ralioo ni mistäpä sitä nuistakaa alennusmyöntilöistä tietäsi.
tännää uamusta satel vettä ja siätietoim mukkaa sitä pit tulla pitkim päivee. noo. en sittä pessy pyykkii ko uattelin nottei niitä kuiteskaa sua pihalen kuivumaa. ois net suana. ja oisvat kuivuna. lämmi ja enimäksee aurinkoinem päivä seol tännää.
lupsakkoo illaj jatkoo
T.suapsti
Tännään kaet sen piti sattoa vettä ja hyvä jos ei salamata lyyvä, van eehän tuo yhtään siltä näötä. Hirvveän nätti oamu on. Niinpä näkkyy säätieteelijähi vetänneen uumoelusa takaasin, ku vilikassee ilimatieteenlaetoksen sivvuille! Hyvvää huomenta.
Vierailija kirjoitti:
Tännään kaet sen piti sattoa vettä ja hyvä jos ei salamata lyyvä, van eehän tuo yhtään siltä näötä. Hirvveän nätti oamu on. Niinpä näkkyy säätieteelijähi vetänneen uumoelusa takaasin, ku vilikassee ilimatieteenlaetoksen sivvuille! Hyvvää huomenta.
Iltapäivää! Hauska murre sulla, toivottavasti jaksat kirjotella lissääki. Mistä oot kotosin nuin suunnilleen? :) Hs
Mukava kun Kaakonkulumalainen kirjuttaja on suatu porukkaan:) mutta eikö sinuva pelota näinä levottomuuksiin aikoina kun out niin lähellä Itänuapurija?
Niin, Veeralle kerron, jotta kun et:ssä piti rekisteröityvä, ei sinne hyväksytty Pyryharakka-nimmee. Piti keksijä Hilima ja oon nyt yhäkkii Hilima:)
Savon murteella kirjotan, onpahan se puhekielessäkkii käytössä.
Jaa-a onkohan Suapistin rojekti jonniilainen kulukuneuvo..? Ja onkohan ne kepit, jotka koitat laittoo jotennii kiinni jottei sylissä tarvihe pittee, niin onko ne vaihekeppiä tahi jottai sentapasija?
Kuhan nyt arvailen:)
Kuurosatteita on tullu ja männy, on hyvin.kostee ilima nyt.
Kahvit lähen hörppeemään, jos se virkistäs kun sisällä ollessa alakaa nuutuva loko piäkoppa.
Ilosta illan seutuva kaikille:)
T. Hilima (ent. Pyryharakka)