Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mummo viedä lapsen neuvolaan?

Vierailija
06.07.2022 |

Onko huoltajan pakko olla neuvolakäynnillä
vai voiko isovanhempi viedä lapsen?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin muutamankin neuvolakäynnin ihan palkatun lastenhoitajan nimikkeellä. Yhden kerran kirjattiin että vanhemmat synnyttämässä ja yhdesti äidin liikuntakyvyttömyys jalkamurtuman vuoksi. Tosin vanhemmilta ollut aina kirjalliset luvat hoitaa myös lasten terveystietoja ja sairaalan palavereissa ollut aina mukana myös me kaksi lähintä hoitajaa. Perheystäviä ollaan, mutta ns sopimuslappu helpotti kummasti asiointia.

Ymmärrän toki vanhemman sairauden takia. Entä jos vanhempi ei vain halua järjestää asioitaan niin, että saisi itse vietyä?

Juu niin varmaan näinhän se tietysti on. Laiskat paskat vanhemmat ei vaan halua.

Siellä voi lapsen käyttää myös ulkopuolinen. Neuvolassa ei ole edes pakko käydä.

Vierailija
42/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viedä. Suosittelen soittamaan etukäteen neuvolaan ja kertomaan kenen kanssa lapsi tulee. Kannattaa myös olla puhelimen päässä, jos tulee jotain kysymyksiä, joihin isovanhempi ei osaa vastata. Kyllä sieltä sitten varataan uusi aika, jos tulee jotain yllättävää, joka ei käynnillä selviä. Mutta useastihan neuvolakäynnit ovat mittaamista, tehtävien tekoja ja huolten kysymisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä siinä mielessä, että neuvolantäti joutuu sanomaan käynnillä sellaisia asioita, mitkä ovat vaitiolovelvollisuuden piirissä. Ja sehän on nimenomaan lapsen suoja, ettei kuka tahansa kuule kaikkia hänen terveystietojansa. Sittenhän terveydenhoitaja ei voisi paljoa kertoa käynnillä ja joutuisi soittelemaan myöhemmin vanhemmille tai sitten erikseen pyytämään luvan vanhemmilta, että kaiken saa sanoa isovanhemmille. Sitten on sekin ongelma, että harva isovanhempi osaa kertoa niistä asioista mitä neuvolassa kysytään.

Vaikea kuvitella, että kovin moni vanhempi edes haluaisi toimia noin. Toki joskus voi tulla pakkotilanne. Oletko AP itse vanhempi vai isovanhempi? Neuvolassa varmasti ensisijaisesti halutaan tavata vanhemmat ja toivotaan käynnin siirtoa jos tämä ei onnistu. Toki joskus 30v sitten saattoi olla eri tavalla.

En ole kumpikaan, vaan kummastelin sitä, kun naapuri oli käyttänyt lapsenlapsensa yksin neuvolassa ja jäin miettimään, voiko sellainen oikeasti olla mahdollista. Olen itse pitänyt ihan itsestään selvänä, että huoltajan pitää olla paikalla, kun kyse on myös lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksesta ja koko perheen hyvinvoinnista eikä vain mekaanisesta mittaamisesta. Kiitos vastauksesta!

No kyllä mummo tai täti voi viedä neuvolaan. Harvinaista tietty

Vierailija
44/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi viedä. Isäni on vienyt tyttären neuvolaan kun itse olin töissä. Meillä siellä oli erikseen maininta jo syntymästä asti jotta ottaa paljon osaa hoitoon ja ovat läheisiä. Isäni oli myös merkitty toiseksi läheiseksi. Jos olisi ollut jotakin huolta lapsesta, olisin varmaan jo ennen varsinaista vuosiaikaa järjestänyt ajan. Itse asiassa hän meni nimenomaan neuvolan lääkärikäyntiin. Päinvastoin ihastelivat kuinka ihanaa kun vaari on niin arjessa mukana.

Vierailija
45/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin muutamankin neuvolakäynnin ihan palkatun lastenhoitajan nimikkeellä. Yhden kerran kirjattiin että vanhemmat synnyttämässä ja yhdesti äidin liikuntakyvyttömyys jalkamurtuman vuoksi. Tosin vanhemmilta ollut aina kirjalliset luvat hoitaa myös lasten terveystietoja ja sairaalan palavereissa ollut aina mukana myös me kaksi lähintä hoitajaa. Perheystäviä ollaan, mutta ns sopimuslappu helpotti kummasti asiointia.

Ymmärrän toki vanhemman sairauden takia. Entä jos vanhempi ei vain halua järjestää asioitaan niin, että saisi itse vietyä?

Juu niin varmaan näinhän se tietysti on. Laiskat paskat vanhemmat ei vaan halua.

Siellä voi lapsen käyttää myös ulkopuolinen. Neuvolassa ei ole edes pakko käydä.

No kyllä itse asiassa näin. Itse hoitotyössä en halua kaataa töitä muiden niskaan. Mikäli olisi huolta ollut lapsesta tai kehityksestä olisin toki järjestänyt. Mikäli jotakin olisi noussut esiin, olisin kyllä saanut tietää ja ollut yhteydessä, mutta rutiinikäyntejähän nuo meillä ovat olleet. Myönnän ihan suoraan etten vain halunnut perua vuoroa tämän vuoksi.

Vierailija
46/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itse asiassa näin. Itse hoitotyössä en halua kaataa töitä muiden niskaan. Mikäli olisi huolta ollut lapsesta tai kehityksestä olisin toki järjestänyt. Mikäli jotakin olisi noussut esiin, olisin kyllä saanut tietää ja ollut yhteydessä, mutta rutiinikäyntejähän nuo meillä ovat olleet. Myönnän ihan suoraan etten vain halunnut perua vuoroa tämän vuoksi.

No minä en ainakaan HALUA järjestellä kaikkea työnantajan hermoja kiristellen, koska lasten kanssa on muutenkin koko ajan jotain. Joten jos se kuudes neuvola-aika (uudelle terkalle) on huonoon aikaan, neuvolan pitää kestää se, että sitä käsitellään rutiinikäyntinä ja sen hoitaa joku muu kuin vanhempi. Myös naapurin pitää kestää tämä sitten.

Meillä on lapsilla sairauskuluvakuutukset, joiden turvin joka tapauksessa hoidetaan kaikki vähänkään vaativa.

Vierailija
47/48 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan viedä itse jos vaan mitenkään saa järjestymään. Tiettyihin kysymyksiin osaa vanhemmat vastata parhaiten.

Jotkut hoitoalan ihmiset ei yhtään ymmärrä, että joskus voi olla sellainen tilanne molempien vanhempien töissä, ettei vaan yksinkertaisesti pysty kesken päivän olemaan poissa (joillakin esim. pitkä työmatka ja neuvolakäynti tarkoittaa koko päivän poissaoloa) eikä näillä ole minkäänlaista empatiakykyä. Heillä "herää huoli" niin pienestä että pelkkä yksittäinen neuvolakäynti lapselle läheisen mummon kanssa on varmasti syy lasulle. Ja neuvolan ajat on tietenkin aina niin että varmuudella on hankalin mahdollinen aika kokopäivätyössä oleville.

Perus päiväkoti-ikäinen (eli vanhemmat töissä) käy neuvolassa muistaakseni 1v, 1,5v, 2v, 3v, 4v,5v ja 6v. En muista oliko tuossa jokin 2,5v vielä lisäksi.

Kyllä minun mielestäni se on outoa, jos vanhempi ei voi viiden vuoden aikana ottaa n. 7 kertaa palkatonta vapaata lapsen neuvolakäynnin vuoksi. Siis sen viiden vuoden aikana, eli 1-2 vapaapäivää/vuosi Ymmärrän kyllä neuvolan huolen jos näin on. Kuitenkin esimerkiksi 4v neuvola on tosi tärkeä, josta saatetaan ohjata puhe- ja toimintaterapiaan yms. Pienemmillä myös saattaa esim. tulla pään kasvussa jotain tai taidoissa viivästymää jne.

Miten se vapaa otetaan? Meillä pitää erikseen anoa ja käytännössä työnantaja ilmoittaa, että se on sitten vuosilomasta pois. Neuvolassa ei tule mitään sellaista asiaa eteen, josta ei mummi, kummi tai vaikka naapuri selviäisi ja Omakannastahan ne asiapuolen jutut on luettavissa.

Oma lapsi meni puheterapiajonoon 4v iässä ja joka vuosi sitä patisteltiin, että menkää nyt jo - samaan hengenvetoon todettiin, että aikoja ei ole ja puheterapeutti tulee sitten päiväkotiin, kun ehtii. Ne taitojen viivästymät jne. huomataan kyllä päiväkodissakin.

Vapaa otetaan ilmoittamalla työnantajalle, että lapsen neuvola-aika on päivänä xx.xx ja matkat vie esim. Xh. Sitten työnantaja on velvollinen antamaan vapaata tuon ajan ihan jo pakottaviin perhesyihin vedoten, jos tosiaan välimatka on niin pitkä, ettei onnistu omalla ajalla käydä.

En ole koskaan kuullut työnantajansa, jolle kerran vuodessa otettu palkaton vapaa olisi ongelma. Ja vaikka olisi, niin jos välimatkaongelma on todettavissa niin kyllä työnantaja on velvollinen vapaan antamaan.

Päiväkotikin tarvitsee neuvolan kumppaniksi, että lapsen asiat saadaan eteenpäin. Ei meidän lapsen asioihin ainakaan osaa vastata kummit ja mummot. Mutta meidän lasta kasvattaakin pääsääntöisesti vanhemmat, vaikka läheisiä on paljonkin.

Ja sitten kun toistat tämän kolmen lapsen kanssa kuusi kertaa per lapsi niin asia ei olekaan enää niin yksinkertainen.

Vierailija
48/48 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aina mummo käyttää neuvolassa. Ihanaa kun mummo auttaa, on meidän supervoima! Lapset on muutenkin mummolla ainakin kerran viikossa yökylässä.