Raaka raparperi
Mistähän kertoo himo raakaan raparperiin? Ei vissiinkään kovin terveellistä syödä?
Kommentit (10)
Laita mukaan vaniliinikastiketta, jäätelöä tai kermavaahtoa niin saat kalsiumia.
Raakaa raparperia ei saisi syödä. Vaikka on reseptejäkin raaàn raparperin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Saa syödä. A- ja C-vitamiineja saat.
Oksaalihappo ei ole ongelma. Porkkanassa on enemmän oksaalihappoa kuin raparperin varressa. Oksaalihappo kertyy lehtiin, niiden syöminen edellyttäisi maitotuotetta kalsiumia antamaan.
On se ongelma myös kypsentämättömissä varsissa.
Voi tuhota/lamata minimissään kielen makusolukkoa joksikin aikaa.
Ei ole mukava tunne arvuutella viikkotolkulla maistaako mahdollisesti vielö tässä elämässä jotain.
Ei muuta kuin, että happamat maut eivät ole sinulle vastenmielisiä.
pienissä määrissä voi syödä raakaakiin raparperiä, suurissa määrissä voi aiheuttaa vaikka munuaiskiviä.
muistan lapsuudesta ajan, kun halusin nimenomaan syödä raparperiä raakana ja tarpeeni tuli tyydytetyksi parilla pienellä palalla. En tiedä miksi sitä himoitsin, mutta joku tarvehan se oli.
Lapsena syötiin useinkin raakana. Sokeriin dipattiin ja hyvää oli. Nykysuositusten mukaan tuon sokerin vuoksi epäterveellistä.
En kyllä koskaan kuullut, että jolla mulla olisi makuaisti tuon herkun vuoksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Raakaa raparperia ei saisi syödä. Vaikka on reseptejäkin raaàn raparperin käytöstä.
Eikö edes kohtuudelta?
Vähän voi syödä raakana. Hampaat ei pidä sen happamuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena syötiin useinkin raakana. Sokeriin dipattiin ja hyvää oli. Nykysuositusten mukaan tuon sokerin vuoksi epäterveellistä.
En kyllä koskaan kuullut, että jolla mulla olisi makuaisti tuon herkun vuoksi mennyt.
Minulla kävi tuo muutama vuosi sitten. Ehkä 5 isohkoa vartta söin ja myöhemmin samana päivänä huomasin makuaistin kadonneen.
N. 2 viikkoa meni että palautui ja sittemmin en ole tuota herkkua uskaltanut raakana popsia.
Mumuaisille myrkkyä kanssa tuo oksaalihappo.
https://www.google.com/search?q=reddit+rhubarb+taste+buds+site:www.redd…
Saa syödä. A- ja C-vitamiineja saat.
Oksaalihappo ei ole ongelma. Porkkanassa on enemmän oksaalihappoa kuin raparperin varressa. Oksaalihappo kertyy lehtiin, niiden syöminen edellyttäisi maitotuotetta kalsiumia antamaan.