Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joudun yllättäen sairaalaan

Vierailija
06.07.2022 |

voinko ennakkoon laittaa johonkin, ettei vointiani saa kertoa kenellekään - edes lähiomaisille? Esimerkiksi jos joutui teholle koronassa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ne sieltä soita kuin lähiomaiselle

Ongelma onkin se, jos on uteliaita debiilisukulaisia jotka tiedustelevat vointia sairaalasta! Kuinka näiden informoiminen estetään!

Kuulostat aika hankalalta sukulaiselta...

Oliko sinulla vastausta kysymykseen? Suurin osa suomalaisista on aivan jäätävän uteliasta p-sakkia. Mitään empatiaahan tällä utelulla ei haluta osoittaa, vaan ollaan tiedonjanoisia ja halutaan juoruilla. Ja tämä on fakta.

mitä sinä täältä utelet sairaalan ilmoituskäytäntöjä. olet jäätävän utelias p-mamma. täällä vaan juoruilet

Vierailija
22/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalasta ei saa antaa tietoja kenellekään muulle kuin sille henkilölle, jonka ao. potilas itse on nimennyt lähiomaisekseen tai yhteyshenkilöksi. Jos et ilmoita ketään, niin silloin ei anneta tietoja kenellekään.

Oletko käynyt esim. terkkarissa tai sairaalassa jossain asiassa, tuolloin henkilötietoja kyseltäessä yleensä kysytään myös lähiomainen ja antamasi tieto kirjataan sitten henkilökortillesi.

Ja ne tiedot kirjataan sinne sairaalaan tai terveyskeskuksen potilastietojärjestelmään, ei Kantaan.

Kyllä itse olen ainakin saanut lähisukulaisen voinnista tietoa, kun soitin omaistiedustelunumeroon ja sieltä yhdistettiin oikealle osastolle. Enkä usko, että siellä kukaan tarkisti siinä yhteydessä lukeeko mun nimi lähiomaisensa vai ei. Sillä jos olisi tarkistanut, niin olisi siinä ainakin pieni hetki mennyt.

Tämä juuri! En halua, että kenellekään kerrotaan sen enempää minun osastollaoloani kuin vointianikaan. Tämä taitaa olla täysin mahdotonta Suomessa ellei sitä kirjautuessaan kykene tatuoimaan hoitajien perseeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu paikasta, mutta itse kun vierailin aviomieheni luona sairaalassa (ihan pyydettynä) ja kysäsin hoitotoimenpiteitä tekemään tulleelta hoitajalta tietoja puolisoni tilasta, ei hän vastannut ennen kuin oli kysynyt kuka olen ja puolisoltani saako minulle kertoa. Sai kertoa.

Mutta tuskin ainakaan se hoitaja olisi puhelimessa kertonut mitään kenellekään.

Vierailija
24/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa lähiomaiseksi poliisi. 

Vierailija
25/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain isäni voinnista puhelimessa tietoja. Tietysti nimelläni esittäydyin ja hoitaja sitten kysyi olenko lähiomainen. Vastasin olevani tytär ja se tieto riitti hänelle.

Vierailija
26/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tuohon lähiomaisen yhteystietokohtaan mahtuu vain yksi nimi. Vai muistanko vain? Ja se on se henkilö, johon sairaala ottaa yhteyttä jos jotain tapahtuu.

Koska sairaalan sivuilla ainakin luki toiveena, että suku/lähipiiri valitsisi joukostaan yhden henkilön, joka on yhteydessä sairaalaan ja hoitaa omaisen voinnin tiedustelut, jotta jokainen ei soittaisi erikseen, koska se vie hoitajien työaikaa. Lähiomaisille sairaala saa antaa tietoja, mutta ei muille.

Vierailija
27/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa vointiakaan, elleinerikseen ole annettu lupaa.

Vierailija
28/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan keskussairaalan sivuilla kerrotaan näin:

"Jos potilas ei pysty tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi tätä lupaa antamaan, potilastietoja annetaan potilaan lähiomaiselle tai muulle hänen läheiselleen potilaan henkilöstä ja hänen terveydentilastaan, jollei ole syytä olettaa, että potilas tätä kieltäisi."

Vierailija
29/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasan keskussairaalan sivuilla kerrotaan näin:

"Jos potilas ei pysty tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi tätä lupaa antamaan, potilastietoja annetaan potilaan lähiomaiselle tai muulle hänen läheiselleen potilaan henkilöstä ja hänen terveydentilastaan, jollei ole syytä olettaa, että potilas tätä kieltäisi."

Just. Eli annetaan. Prkl!

Vierailija
30/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että pitää kieltää myös lähiomaisille informointi.

Vierailija
31/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä utelu tapahtuisi ap? Eli mistä tietäsivät että olet sairaalassa?

Vierailija
32/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni tuohon lähiomaisen yhteystietokohtaan mahtuu vain yksi nimi. Vai muistanko vain? Ja se on se henkilö, johon sairaala ottaa yhteyttä jos jotain tapahtuu.

Koska sairaalan sivuilla ainakin luki toiveena, että suku/lähipiiri valitsisi joukostaan yhden henkilön, joka on yhteydessä sairaalaan ja hoitaa omaisen voinnin tiedustelut, jotta jokainen ei soittaisi erikseen, koska se vie hoitajien työaikaa. Lähiomaisille sairaala saa antaa tietoja, mutta ei muille.

Minulla (tays) on ainakin 2 ihmistä tuossa. Aiemmin olin ilmoitanut, ja viimeksi kun kävin kysyttiin onko samat ___ ja ____ mitkä täällä lukee, ja sanoin että on.

Toinen on puoliso, ja toinen vanhemmistani toinen. Ajatuksena se, että jos itsekseni joudun sairaalaan niin puoliso se lähiomainen, mutta jos olemme yhdessä sairaalassa (kolari tmv.) niin silloin vahemmistani toinen se jolla ns. päätäntävalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi