Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako äidin käytöstä kritisoida?

Vierailija
06.07.2022 |

Iäkkään äitini käytös on vaivannut minua jo pidemmän aikaa. Hän kohtelee minua ja perhettäni ihan erilailla kuin siskoani ja hänen perhettään. Äitini on hoitanut käytännössä siskoni lasta aikoinaan kaikki kesät. Ja hänellä kehittynyt on erityinen suhde ensimmäiseen lapsenlapseensa. Minun lapsiani hän ei ole koskaan hoitanut, vaikka joskus olen pyytänyt. Lapsillani ei ole juuri kehittynyt suhdetta mummiinsa. Äitini on alkanut kritisoimaan tästä minua, vaikka hän itse ei koskaan ole auttanut minua lasteni hoidossa. Tai hän ei ole juurikaan käynyt tapaamassa lapsenlapsiaan. Minä olen yleensä vähintään 2 kertaa vuodessa vienyt lapseni tapaamaan muutamaksi päiväksi mummiaan. Asumme 500 km päässä äidistäni. Nyt kun lapseni ovat melkein aikuisia ja heidän käynnit mummilassa on vähentyneet. Mummi ihmettelee lapsieni käytöstä ja haluaa ilmeisesti kostaa heille. Hän ei esimerkiksi muistanut mitenkään tytärtäni, kun hän toissa keväänä kirjoitti ylioppilaaksi. Ylioppilasjuhliin hän ei tullut, koska pelkäsi koronaa. Siskoni luona 100 km päässä sen sijaan hän vieraili saman kesän aikana. Nyt tyttäreni sai yliopistosta opiskelupaikan. Äitini ei kommentoinut mitenkään viestiini, kun ilmoitin ylpeänä hänelle. Siskoni lapsen nimipäivät yms. hän sen sijaan muistaa. Ostaa tälle kalliita lahjoja esim. oli maksanut autokoulun. Myös oli kertonut siskolleni terveyshuolistaan. Mulle sen sijaan hän ei nähnyt tarpeelliseksi kertoa mitään. Kun kysyin syytä, hän sanoi, että minua ei tunnu kiinnostavan. Soitan äidilleni pari kertaa kuussa. Mutta jotenkin koen ne raskaaksi arvosteluni vuoksi. Mitään en oikein osaa tehdä ja mikään ei minua kiinnosta. Tänään minulla paloi hermot jatkuvaa valitusta kuunnellessa. Sanoin aika suorat sanat ja kritisoin äitini käytöstä. Nyt hän laittoi viestin, että on parempi etten soittelisi vähään aikaan. Oli kuuleman pahoittanut niin mielensä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen perusteella asut kauempana kuin siskosi. Niinpä näkee siskoa perheineen useammin. Ihan järkeenkäypää.

En kyllä ymmärrä, miksei haluaisi yhtä lailla olla lapsenlapsistaan iloinen.

Vierailija
22/25 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea tuollaista pötköä.

Voiko laiskempaa ihmistä enää olla kun ei jaksa lukea?

Joillakin ihmisillä on standardit sen suhteen, mitä lukevat. Jos sinulle kelpaa mikä tahansa, se on sinun ongelmasi.

En nyt kutsuisi sitä ongelmaksi että jaksan lukea muutakin kuin oman kuplan täydellisiä tekstejä. Sitä kutsuisin ongelmaksi kun ei jaksa lukea muita kuin lyhyitä ja täydellisiä tekstejä. Suosittelen kokeilemaan niin saattaa avartua ajattelumaailma perfektionismi kuplasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini syyllisti minua rajusti, kun lapset teineinä alkoi ottaa (tervettä) irtiottoa. Minä kuulemma vieroitin heitä. Hän räyhäsi teineille myös suoraan, väittäen että näillä on ongelmia jne.

Tuloksena oli, että teinit suuttui äidilleni totaalisesti, mitä tämä nyt sitten kosti mm juurikin jättämällä onnittelematta ylioppilaslakista.

En ole tekemisissä, tätä häälyvää takertuvaa ja syyllistävää käytöstä en hyväksy lapsiani kohtaan.

Vierailija
24/25 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin lukea. Kannattaa jättää äiti ja sisko omaan arvoonsa, irtaudu äidistäsi äläkä odota mitään. Sisko lapsineen saa hoitaa äitisi, kun alkaa enemmän apua tarvitsemaan.

Jäähän siinä aapee itsekin yksin, jos noin toimii

Parempi "yksin" kuin ikävien ihmisten kanssa. Eikä se, jos ap ottaa etäisyyttä näihin pariin tapaukseen, tarkoita, että hänen tarvitsee jäädä maailmassa yksin.

Vierailija
25/25 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinuna noudattaisin tuota äidin toivetta. En enää soittaisi. Koskaan.

Lapsille kertoisin, että yhteyttä en enää pidä, enkä velvoita heitäkään siihen. Jos itse haluavat, niin saavat toki pitää.

Kun äiti siinä vaiheessa, kun apua alkaa tarvita, soittaa, en vastaisi. Jos sisko vaatisi osallistumaan, sanoisin, että ei kuulu minulle. Yhteiskunnalla on tietyt systeemit, käyttäköön äiti niitä.