Saako äidin käytöstä kritisoida?
Iäkkään äitini käytös on vaivannut minua jo pidemmän aikaa. Hän kohtelee minua ja perhettäni ihan erilailla kuin siskoani ja hänen perhettään. Äitini on hoitanut käytännössä siskoni lasta aikoinaan kaikki kesät. Ja hänellä kehittynyt on erityinen suhde ensimmäiseen lapsenlapseensa. Minun lapsiani hän ei ole koskaan hoitanut, vaikka joskus olen pyytänyt. Lapsillani ei ole juuri kehittynyt suhdetta mummiinsa. Äitini on alkanut kritisoimaan tästä minua, vaikka hän itse ei koskaan ole auttanut minua lasteni hoidossa. Tai hän ei ole juurikaan käynyt tapaamassa lapsenlapsiaan. Minä olen yleensä vähintään 2 kertaa vuodessa vienyt lapseni tapaamaan muutamaksi päiväksi mummiaan. Asumme 500 km päässä äidistäni. Nyt kun lapseni ovat melkein aikuisia ja heidän käynnit mummilassa on vähentyneet. Mummi ihmettelee lapsieni käytöstä ja haluaa ilmeisesti kostaa heille. Hän ei esimerkiksi muistanut mitenkään tytärtäni, kun hän toissa keväänä kirjoitti ylioppilaaksi. Ylioppilasjuhliin hän ei tullut, koska pelkäsi koronaa. Siskoni luona 100 km päässä sen sijaan hän vieraili saman kesän aikana. Nyt tyttäreni sai yliopistosta opiskelupaikan. Äitini ei kommentoinut mitenkään viestiini, kun ilmoitin ylpeänä hänelle. Siskoni lapsen nimipäivät yms. hän sen sijaan muistaa. Ostaa tälle kalliita lahjoja esim. oli maksanut autokoulun. Myös oli kertonut siskolleni terveyshuolistaan. Mulle sen sijaan hän ei nähnyt tarpeelliseksi kertoa mitään. Kun kysyin syytä, hän sanoi, että minua ei tunnu kiinnostavan. Soitan äidilleni pari kertaa kuussa. Mutta jotenkin koen ne raskaaksi arvosteluni vuoksi. Mitään en oikein osaa tehdä ja mikään ei minua kiinnosta. Tänään minulla paloi hermot jatkuvaa valitusta kuunnellessa. Sanoin aika suorat sanat ja kritisoin äitini käytöstä. Nyt hän laittoi viestin, että on parempi etten soittelisi vähään aikaan. Oli kuuleman pahoittanut niin mielensä.
Kommentit (25)
Tuskin kukaan jaksaa lukea tuollaista kirjoitusta.
Lopeta jo ap.
Montako provoa olet tänääkin jo tänne lähetellyt?
Liian monta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt niin paha ollut. Kappalejaot puuttuivat, mutta muuten ihan selkeää kieltä ilman liikoja kirjotusvirheitä. Te, jotka aiotte vain nälviä otsikon pituudesta sen sijaan, että ottaisitte kantaa itse asiaan, miksi teette niin?
Mulla vähän sama ongelma siinä mielessä, että omat lapset jääneet vieraammaksi kuin siskon lapset äidilleni, mutta jotenkin en itse osaa pyytää äitiäni apuun mihinkään. Vaikuttaa aina siltä että on kamala taakka jos vahtii lastani, kun taas siskon muksuja katsoo mielellään.
Lapseni ei ole yhtään sen riehakkaampi tai luonteeltaan vaikea että se siitä johtuisi.
Tää asia vaivaa tosi paljon, mutta en osaa sille mitään tehdäkään. En osaa vaatia äidiltä huomiota lapselleni ellei hän sellaista itse tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt niin paha ollut. Kappalejaot puuttuivat, mutta muuten ihan selkeää kieltä ilman liikoja kirjotusvirheitä. Te, jotka aiotte vain nälviä otsikon pituudesta sen sijaan, että ottaisitte kantaa itse asiaan, miksi teette niin?
Jos joku oikeasti haluaa keskustella vakavissaan tietystä aiheesta, luulisi että teksti kirjoitettaisiin sellaiseen muotoon joka on helppo lukea ja useampi viitsi kuluttaa elämästään aikaa sen lukemiseen kuin sivuuttaa sen välittömästi.
Kaikki pinimmätkin naisiin kohdistuva kritiikki on naisvihaa. Vaikka kritiikki ja viha ei ole mitenkään sama asia. Etkö ole oppinut mitään täältä palstalta?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea tuollaista pötköä.
Voiko laiskempaa ihmistä enää olla kun ei jaksa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tuollaista tekstiä halua lukea, koska se on liian raskas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on standardit sen suhteen, mitä lukevat. Jos sinulle kelpaa mikä tahansa, se on sinun ongelmasi.
Jaksoin lukea. Kannattaa jättää äiti ja sisko omaan arvoonsa, irtaudu äidistäsi äläkä odota mitään. Sisko lapsineen saa hoitaa äitisi, kun alkaa enemmän apua tarvitsemaan.
Voihan sitä yrittää. Oma äitini vetää niin silmittömät raivarit pienestäkin "kritiikistä", että olen luovuttanut ja hyväksynyt, ettei hänen kanssaan kovin läheinen suhde ole mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku oikeasti haluaa keskustella vakavissaan tietystä aiheesta, luulisi että teksti kirjoitettaisiin sellaiseen muotoon joka on helppo lukea ja useampi viitsi kuluttaa elämästään aikaa sen lukemiseen kuin sivuuttaa sen välittömästi.
Oletko kuullut vaikkapa lukihäiriöstä? Kaikilla sekava ulosanti ei ole laiskuutta, joillekkin täydellinen kirjoitusasu ei vain ole itsestäänselvyys.
Sun äiti varmaan haluisi tehdä niistä sun aikuistuvista lapsista itselleen piikoja. Ei kannata suostua. Mitään ette oo velkaa äidillesi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yksi kukaan, jaksoi oikein hyvin.
Ikävää käytöstä äidiltäsi. Tosiaankin kostaa jotain ja osoittaa mieltänsä sinulle ja perheellesi.
Eihän välimatkalle mahda mitään.
Ikävää.
Oletteko koskaan asiallisesti puhuneet, että oliko joku asia sellainen, että se on vaikuttanut?
Sinun muuttuisi kauas? Opiskelu?
Ihsn kuin äitisi olisi katkera tai kateellinen sinulle.
Onhan se inhimillistä, mutta että
Oma äiti.
Tietenkin saa. Kritiikki tekee erittäin hyvää ajoittain itsekkäille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on standardit sen suhteen, mitä lukevat. Jos sinulle kelpaa mikä tahansa, se on sinun ongelmasi.
Mitä sinä siinä vittuilet. Aku Ankka on toki hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jaksoin lukea. Kannattaa jättää äiti ja sisko omaan arvoonsa, irtaudu äidistäsi äläkä odota mitään. Sisko lapsineen saa hoitaa äitisi, kun alkaa enemmän apua tarvitsemaan.
Jäähän siinä aapee itsekin yksin, jos noin toimii.
Minä kannustaisin puhumaan. Puhumaan siitä teidän. historiasta. Äiti on ihan sarvet seinässä.
Sen voit kertoa, että sinulle tulee paha mieli tuosta.
Veikkaan, että äitisi on jotenkin lukossa.
Olisi hyvä puhua rauhassa yhdessä vaikka kaikki kolme. Äitisi on ehkä sitä tyyppiä, jolla voi olla vain yksi suosikki. Ei osaa oikein olla äitinä kaikille.
Pieleen menee noin.
Puhu puhua
Omista tunteista ja mitä voisi tehdä.
Kysy oletko loukannut?
Millainen äitisi äiti oli? Millainen suhde? Entä anoppiin suhde hänellä?
Jostain on jumi.