Miksi 30+ ihmiset eivät enää hyppää uimarantojen/uimahallien/maauimaloiden (5, 7 1/2 ja 10 m) hyppytelineistä veteen?
Olin tänään jo ties kuinka monennetta kertaa todistamassa tätä asiaa maauimalassa. Kyseisistä hyppykorkeuksista hyppivät veteen lähinnä kymmenen ikävuoden molemmin puolin olevat pojat ja 20-25-vuotiaat nuoret miehet. (Tyttöjä/nuoria naisia näkee hyppimässä veteen harvemmin, mutta kyllä heitäkin on.) Ei kai rimakauhu iske ihmiseen noin varhain? Itse olen 44-vuotias mies ja hypin yhä edelleen mielelläni alas veteen myös 10 metristä. Huom! En ole mikään vesipeto, ihan tavallinen uinnin harrastaja vain.
Kommentit (62)
Uimahypyt ovat nuorten, usein hormonipöllyssä olevien sonnien riittejä joilla pitää todistella, että "minä se vasta uskallan, katsokaa naiset". Näin vanhemmiten ymmärtää, että vaikutuksen voi tehdä myös muutoinkin jos ei sitten erityisemmin muuten nauti kympistä hyppimisestä.
Nyt kun mietin niin siitä taitaa olla 25-30 vuotta kun viimeksi olen käynyt uimahallissa. Pikkupoikana hypin Tiksin uimahallissa viidestä metristä.
Mä en oo ikinä uskaltanut hypätä mistään vähänkään korkeammalta, mutta altaan reunalta tykkään kyllä hyppiä pommeja ja sukellella yms. Ei vaan oikein kehtaa enää muuta kuin sillon kun lapset on mukana. N36
Just hypin maauimalassa ees taas, ees taas,
sain kerrankin hyppiä ilman jonotusta, ketään
Ei ollut missään.
Sain polskia ja nauttia ekasta lomapäivästä
Iiiiiihan rauhassa🥰
Mamma 53 vee
En uskalla enää. Iän myötä minusta on tullut mammari monessakin lajissa. Nuorena hyppäsin5 metristä, nyt en edes metristä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ylipaino, tulee vauhdilla alas.
Näyttävä alastulo uimahallissa. Ylipainoinen henkilö hyppää ja laatat singahtaa altaasta säpäleiksi. Nähty on.
Mulla ainakin näin vanhempana on alkanut mennä korviin vettä jos sukellan tai hyppään veden alle. En tiedä mistä johtuu. Nuorena ei ollut näin. Ei enää tee mieli hyppiä tai sukeltaa tämän takia.
Oletko havainnut minkä kokoista porukkaa nämä nyky 30+ ihmiset on? Nehän jysähtää pommina pohjaan jos menevät hyppimään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies käy joka kesä hyppäämästä hyppytornista ainakin kerran...On jo 62 v ja kyllä liikunnallinen ja ketterä..
Hopeiset uimastringit?
Vierailija kirjoitti:
Miksi alle 30 v jätkiä ja akkoja on ennätysmäärä uimataidottomia?
Koska nuoret pinnaa koulun uimatunneilta kun eivät voi näyttäytyä alasti uimahallin suihku- ja saunatiloissa.
Sama näkyy myös uimarannoilla jne. Aikuisista tulee helposti liian mukavuudenhaluisia, nössöjä. Se lapsenmielinen leikkisyys unohtuu. Käykää vaikka avantouimassa, niin se vie mukavasti sinne epämukavuusalueille, ja huomaatte että olette vahvempia / kykeneväisempiä kuin uskottekaan. Tottukaa kylmään, satunnaiseen kipuun. Se on ohimenevää.
En oikein osaa temppuja pomppulaidalta. Sitä samaa yhtä tai kahta hyppyä aina. Mutta haluaisin oppia lisää, en muita miellyttääkseni vaan itse kehittyäkseni.
Etsinpä siis matalan pomppulaudan, tai laiturin pätkän, ja treenaan temppuja tänä kesänä...
Hyvä ja tosi havainto!
On asioita, jossa nauttii eri iässä.
Pikkulapset esim. tykkäävät olla pyörryksissä. Siitä harva yli 20 -vuotias enää nauttii. Uimahypyt lakkaavat olemasta monille hauskoja noin nelikymppisenä. Poikkeuksia tietysti on. Lisäksi arkuus lisääntyy iän myötä. Asia tuntuu yhdentekevältä.
Minä ihmettelen miksi nelikymppisiä ei juuri näy Särkänniemen X:ssä tai Linnanmäen Kirnussa. Pullamössöys iskee kolmenkympin jälkeen ja itkeskellään jostain korkeanpaikan kammosta.
🥶
Alle kaksikymppisenä tulin kympistä.
Ei pysty enää. Korkeat paikat vaikuttaa nyt erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen miksi nelikymppisiä ei juuri näy Särkänniemen X:ssä tai Linnanmäen Kirnussa. Pullamössöys iskee kolmenkympin jälkeen ja itkeskellään jostain korkeanpaikan kammosta.
Kyllä mä noisss käyn, mutten tuu kympistä enää. 55v.
Miksi ne hyppytelineet eivät ole käytössä koko ajan? Onhan siellä kuitenkin uimavalvoja (tai useampikin) paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja tämä kanssa myös! Ihmiset keksii itselleen kaikenmoisia selityksiä että miksi ei, mutta nössöyttä se lähinnä on. Tunnistaa / tunnustaa vaan sen. Kun tuo enemmän lapsenmielisyyttä ja uskallusta elämäänsä, niin maailma aukeaa ihan uudella tavalla.
Toi ei kyllä päädy hyvin jos lyö käsivarren johonkin...