Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!

Vierailija
04.07.2022 |

Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.

Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.

Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.

Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.

Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.

Kommentit (589)

Vierailija
221/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt viisikymppiseksi ilman omia häitä. Minusta ne ovat aina olleet vähän ankeat juhlat... sitä ryyppäämistä ja niitä hääleikkejä ei kestä kukaan katsella...

Vierailija
222/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea 12 sivua mutta miksi tämä on siis nimenomaan morsiamen syytä?

Koska rahat on laitettu mekkoon, koristeisiin ja kauneudenhoitoon, ei vieraiden viihtymiseen. Sitä ukkoa tuskin pätkääkään kiinnostaa kuin hyvät bileet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miksi tänne pitää tulla valittamaan siitä että toiset järjestää itselleen mieluisat häät. Jättää menemättä, varsinkin jos on joku opiskeluaikojen tuttu eli ei mikään läheinen sukulainen tai ystävä

Ja jos ne on kaukana kotoa niin jättää ne kakarat suosiolla hoitoon kotiin ettei kenenkään tartte niitä hakea aikaan x. Uskokaa pois, ketään muuta häävierasta ei teidän lapset kiinnosta

Mitä jos ne lapset tykkää häistä? Tai niille pitää opettaa tapoja käyttäytyä juhlissa?

No sitten ei auta valittaa miten kalliiksi tulee hääreissu

Vierailija
224/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miksi tänne pitää tulla valittamaan siitä että toiset järjestää itselleen mieluisat häät. Jättää menemättä, varsinkin jos on joku opiskeluaikojen tuttu eli ei mikään läheinen sukulainen tai ystävä

Ja jos ne on kaukana kotoa niin jättää ne kakarat suosiolla hoitoon kotiin ettei kenenkään tartte niitä hakea aikaan x. Uskokaa pois, ketään muuta häävierasta ei teidän lapset kiinnosta

Mitä jos ne lapset tykkää häistä? Tai niille pitää opettaa tapoja käyttäytyä juhlissa?

Auttaahan. Paremmissa piireissä on tapana opettaa lapsille etikettiä.

Vierailija
225/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi mennä yksin? Puolisosi voi varmaankin hoitaa mukulat sen aikaa. Voit varmasti yöpyä kohtuuhintaan jossakin B&B:ssä tai vastaavassa, ellei morsian itse järjestä sinulle majapaikkaa (jonka itse kyllä järjestäisin jos apua haluaisin).

Vierailija
226/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päässyt viisikymppiseksi ilman omia häitä. Minusta ne ovat aina olleet vähän ankeat juhlat... sitä ryyppäämistä ja niitä hääleikkejä ei kestä kukaan katsella...

Meillä ei ollut häitä, oli vihkiäiset. Minun lapsuudenkodissani pieni tilaisuus kakkuineen ja voileipineen, paikalla molempien lähimmät perheenjäsenet ja kummankin todistajat. Loppukevään kauneimpia päiviä: aurinkoista ja lämmintä, nurmikko vihersi, syreenit aloittivat kukintaansa ja linnut lauloivat. Kaunis ja lämmin muisto jäi päivästä.

Vierailija
227/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40249 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Drinkkejä saa muutaman". Tuossa taisi olla se avainkohta. Millaiselle ihmiselle MUUTAMA drinkki ei riitä? Ja millainen ihminen ylipäätänsä ajattelee jotain alkoholia, kun menee häihin?

Sellainen ihminen, joka tykkää alkoholista. Esim. minä. Pari drinkkiä heti alkuun keventää huomattavasti kireää  tunnelmaa.

Kireää tunnelmaa?

Vierailija
228/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan ulkomailla ja meidän häät oli kolmannessa maassa, se oli helppo keino karsia häävieraat ilman että kukaan voi pahoittaa mieltään siitä ettei heitä oltu kutsuttu.

Maksettiin häitä edeltävän illan illallinen kaikille jotka olivat jo saapuneet ja häissä oli neljän ruokalajin illallinen plus yöpaita ja ilmainen baari puoleen yöhön saakka, sen jälkeen sai porukka ostaa omat juomansa.

Lisäksi vielä tarjottiin seuraavan päivän lounas ennenkuulumaton jatkettiin häämatkalle.

Toki reissu maksoi vieraille mutta kenenkään ei ollut pakko tulla paikalle, häät olivat myös lähellä suosittua lomakohdetta joten suuri osa vieraista vietti häiden yhteydessä viikon loman.

Te olettekin pitäneet tosi hyvää huolta vieraista, kun ihan yöpaitoihin sai vaihtaa illallisella 😁 No ei, kuulostaa ihanalta, olisinpa ollut teidän juhlissa!

Vierailija
229/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei varmaan jaksa sitä hirveää työmäärää mikä kaikkeen suunnitteluun ja toteuttamiseen menee. Ja ymmärrän sen hyvin. Osalla on pipo niin kireällä hääpäivänä, että voiko siitä edes jäädä mitään hyviä muistoja.

Vierailija
230/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei varmaan jaksa sitä hirveää työmäärää mikä kaikkeen suunnitteluun ja toteuttamiseen menee. Ja ymmärrän sen hyvin. Osalla on pipo niin kireällä hääpäivänä, että voiko siitä edes jäädä mitään hyviä muistoja.

Varsinkin jos se sulhanen ja äiti ja anoppi väen väkisin haluaa että pitää olla isot häät ja kutsua sukua jne., mutta järjestelyt jää sitten morsiamelle yksin hoidettavaksi (tai äiti ja anoppi korkeintaan sekoittaa pakkaa mielipiteillään, ja sulhasella ei ole mitään mielipidettä). Isojen juhlien suunnittelu ei ole mikään helppo homma, ei varsinkaan kokemattomalle järjestäjälle. Useinhan ne häät on ensimmäiset oikeat juhlat jotka nainen järjestää.

Vierailija
231/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verrata suomalaisia ja amerikkalaisia häitä? Maassa maan tavalla. Harvoilla suomalaisilla on varaa satsata rahaa samalla tavalla kuin joissakin piireissä USA:ssa. Ei sielläkään kaikki häät ole sellaisia kuin nro 18:n kuvaamat. 

Se mikä minua ihmetyttää, että vieläkin jotkut hääparit menevät vasta vihkimisen jälkeen valokuvaan. Kuvauksenhan voi hoitaa jo ennen vihkimistä, jolloin se tyhjäkäynti juhlapaikalla jää pois. Toinen vaihtoehto voisi olla se, että hääkuvat otettaisiin siellä hääpaikalla, varsinkin jos sieltä löytyisi joku idyllinen paikka. Kuvauksen voisi hoitaa esim. silloin, kun suuriosa hääväestä vielä on syömässä. Morsiusparihan aloittaa ruokailun ja on valmis jo, kun viimeiset eivät ole vielä saaneet muruakaan rinnan alle.

Häissä ei pidä olla ohjelmaa niin paljon, että se tuntuu tuputtamiselta. On mukava, jos on välillä vapaata oleskelua, jolloin voi käydä tapaamassa sukulaisia ja tuttuja, joita näkee ihan liian harvoin, kun nykyään asutaan hajallaan eri puolilla maata. Ja kivahan se on tutustua myös uusiin ihmisiin.

Vierailija
232/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Drinkkejä saa muutaman". Tuossa taisi olla se avainkohta. Millaiselle ihmiselle MUUTAMA drinkki ei riitä? Ja millainen ihminen ylipäätänsä ajattelee jotain alkoholia, kun menee häihin?

Drinkki voi myös olla alkoholiton. Minulle tuli lähinnä kuva sellaisista häistä, joissa tarjoilu on ylipäätään tosi niukka ja kaikessa ollaan pihistelty, mutta odotetaan juhlaväen auttavan auliisti.

Vierailija
233/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä ohjelmaa järjestetään hyvin pitkälle oman porukan voimin. Serkku ampuu pari rakettia on ilotulitus, hääbingon voi tulostaa netistä, kirkon kuoro laulaa ilmaiseksi, opetellaan joku näyttävä tanssi sulhasen kanssa, sisko soittaa pianolla jotain swengaavaa ja kehitellään pari hauskaa leikkiä. Pidetään parit huumoripuheet. Kaikki osallistuu ohjelman järkkäämiseen. Kyse on huomattavasti enemmän vaivasta kuin rahasta. Vieraat heittäytyy leikkimään, eikä ole jäykkiä pökkelöitä niin kuin suomessa. 

Kävin ainakin 7 häissä, koska olin aktiivinen kirkkokuorossa.

t. Asuin 10 vuotta jenkeissä

Vierailija
234/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusallista. Taidankin pysyä avoliitossa :D

Vierailija
235/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viime kesänä kahdet häät, joista toiseen osallistuin morsiusneitona ja toiseen kaasona. Molempiin häihin morsian valitsi mekot, jotka maksoi lähes 200 euroa. Polttareihin satanen ja nyt kaapissa on kaksi rumaa mekkoa, joilla voisi pestä lattiat. Toinen on roosa ja toinen liila. En kuollaksenikaan halua käyttää kumpaakaan väriä.

En suostu enää ikinä. On askarreltu-paskarreltu koko talvi, kuunneltu hössötystä ja oltu makutuomarina, toimittu seremoniamestareina, säädetty ja sählätty, lohdutettu morsianta keittiössä, kun sulho veti perseet ja nyt toinen liitoista natisee liitoksissaan.

Vierailija
236/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli viime kesänä kahdet häät, joista toiseen osallistuin morsiusneitona ja toiseen kaasona. Molempiin häihin morsian valitsi mekot, jotka maksoi lähes 200 euroa. Polttareihin satanen ja nyt kaapissa on kaksi rumaa mekkoa, joilla voisi pestä lattiat. Toinen on roosa ja toinen liila. En kuollaksenikaan halua käyttää kumpaakaan väriä.

En suostu enää ikinä. On askarreltu-paskarreltu koko talvi, kuunneltu hössötystä ja oltu makutuomarina, toimittu seremoniamestareina, säädetty ja sählätty, lohdutettu morsianta keittiössä, kun sulho veti perseet ja nyt toinen liitoista natisee liitoksissaan.

Siis mitäh? Jouduitko itse maksamaan mekot?

Vierailija
237/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen  ollut useammissakin jenkkihäissä. Ihan erilainen meininki ja kunnon showt. On tiskijukat ja bändit ja ilotulitukset ja hauskoja puheita ja tanssia. Pöydissä on tehtäviä ja hääbingoa ja lapsille omaa ohjelmaa. Kun on jotain yhteisleikkejä, ihmiset heittäytyy ja pitää hauskaa. Ei niin kuin suomessa, että meinaa kuolla myötähäpeään, kun kaikkia niin ujostuttaa kun muut katsoo.

Suomessa nykerretään viikkotolkulla pöytiin jotain kamalia puisia kiekkoja ja tehdään pilttipurkeista juuttinarulla kynttiläkippoja. Jenkeissä satsataan siihen, että on ohjelmaa! Mieluummin vaikka sukulaistyttö laulaa, kuin se, että tuijotan tyhjää viinilasia koko illan.

Satuitko näkemään laskun tästä kaikesta? Ei kaikilla ole varaa palkata ammattiviihdyttäjiä, eikä kaikki tykkää väkisin keksitystä ohjelmasta. Lapsille ei myöskään tarvitse järjestää yleensä omaa ohjelmaa, jätetään ne mieluummin kotiin, kuin  pakotetaan tylsistymään aikuisten juhliin.

Myös vieraat voivat ottaa vastuuta seurustelusta, tutustua uusiin ihmisiin, pitää yllä 'small talkia', eikä vain odottaa, että heitä viihdytetään!

Vierailija
238/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaahan. Paremmissa piireissä on tapana opettaa lapsille etikettiä.

Paremmilla piireillä taitaa olla varaa siihen niin ettei tarvitse itkeä vauvapalstalla miten kallista on opettaa lapsille etikettiä

Vierailija
239/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan edes menee jonkun opiskelija kaverin häihin ja vielä koko perheen kera?

Kuulostaa ettei ap:n opiskelijakaverilla ollut muita kavereita auttamassa koristeluissa ym. Läheisten kaverien kesken noi sujuu yleensä ohimennen, huumorilla.

Vierailija
240/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa ne häät. Kukaan ei halua osallistua. Ja rahaa menee kovasti.

Maistraatissa voi asian hoitaa. Ilmoitus muille jälkikäteen riittää