S-marketin myyjä kavalsi 20 000 € kassakyselyn avulla. Mikä on tämä "kassakysely"?
Jutusta ei oikein selviä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/266efc4f-b9b1-449d-874d-19248633550d
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Saako nyt kaikki osuuskunnan jäsenet käydä heittämässä kassaneitiä kivellä?
Kyseessä oli mies, kukapa muukaan.
Täytyis vissiin olla ässän kassa että ymmärtäisi tämän jutun. Itse kun olen koo-kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kassahan kysyy usein että "saisiko olla muuta?" Tämä on kassakysely.
Ennen kysyttiin myös että laitetaanko pieneen pussiin.
Nykyään jos kysyy kassalla pientä pussia niin niitä ei niillä ole.
Oon kuullu myös kassakyselynä että onko teillä es-korttia niin asiakas on sanonut että ei vaan mulla on mersu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä käynyt siis ilmeisesti näin:
Kaveri tulee kassalle täyden kärryn kanssa jotka kaikki kyllä piipataan mutta suurin osa tuotekyselynä (?) ja loput oikeasti jotka kaveri maksaa. Mutta miten myyjä tästä muuten hyötyy muuta kuin että kaveri maksaa käteisenä rahaa myyjälle jälkikäteen?
Tämä kuulostaa järkevältä vastauksesta. Kyllähän tuosta muutaman tonnia saa.
Kaikki menee tietokoneelle mitä on myyty. Sitten kun inventaariota tehdään niin huomataan että kassasta puuttuu rahaa. Sitten aletaan laskea myyntiä eli kassakysely ja kas joku vetänyt ohi koska pitäisi olla enemmän rahaa kassassa. Eihänne rahat kassaan jää vaan tilille. Ei kaupoissa suuria käteissummia ole vaan kyllä niitä rahoja viedään pankkiin jos ihmiset maksaa käteisellä esimerkiksi. Tavallaan se huomataan vasta pankissa kun tiliä lasketaan yhteen. Sama kun joku saa palkkaa ja huomaa ettei ole vaikka ylityötunteja maksettu tarvittavaa määrää. Sitten se alkaa kyselee niitä ylityö rahoja.
Mä käsitin niin et tavis Kassa-katrille tulee vuoron aikana yksi asiakas, joka saattaa kysyä et paljonko nää sukat maksaa? Ja se tekee kassakyselyn koneelta piip 3.50 euroa.
No tää mies on kysellyt piip piip kaikki tuotteet ja laittanut ne hihnalla eteenpäin myydyksi.
Enpä oo tiennyt et tota kyselyä tilastoidaan ja tutkitaan. Uutisessa oli kyllä väärin selostettu et myyjä joutuisi itse maksamaan jos joku Pirkko kysyy Aalto-vaasi kädessään et mitä tää maksaa.
The_Purge kirjoitti:
Valtio on vienyt miljardeja veronmaksajilta ulkomaille vaikka Suomi on kohta rutiköyhä ja maailman kalleimpia maita nyt, siinä vasta on kavallus... vai onko joku antanut luvan käyttää verojaan ulkomaille? En minä ainakaan....
mitä tulet nyt valtion hommia tähän sekoilemaan?
Onko normaali Suomalainen
vai ulkomailta tullut rikollinen?
Rikoksia valtavasti jatkuvasti
huonoista maista tulleista rikollisista!
Paljon rikollisia tullut Suomeen,
nyt on jo Paska Suomi!!
Siksi tietysti, että ne kassakyselytkin rekisteröityvät vaikka niitä tuotteita ei myydä. Kassajonossa oleville muille asiakkaille kassan työskentely näyttää näin aivan normaalilta.
Ennen kysyttiin; "laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?".
Sattuu näköjään usein kavalluksia kassoilla. Miksi ei tehdä pistokokeita vartijan avulla kassoihin,että tietävät että voidaan tutkia sisäänlyödyt tavarat kuitista pistokokeina .
Mä olen huomannut vuosia sitten jo kassojen epärehellisyyden,jättävät veikkauslipukkeet antamatta tai väittävät ettei ole voittoa. Yksi kassatäti oli varsin röyhkeä,pyysi 5 centtiä ja otti jotain euron verran kädestäni kolikoita. Huomasi että olin muutaman kaljan ottanut niin luuli etten huomaa. Käytti nimilappua joka ei ollut hänen,huomasin kun toinen kassa kutsui häntä. On muitakin juttuja tässä vain osa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinani ruokakaupan kassalla ollessani tosiaan sillä koneella pystyi tekemään "kyselyn", eli tarkistamaan tuotteen hinnan ilman että tuote lyötiin kassaan.
Mutta en ymmärrä miten tätä voi käyttää petokseen, sillä eihän siitä tule kuittia ja noin 90% asiakkaista maksaa kortilla.
Ehkä olen vaan liian simppeli...
Siten että kassa tietää kuinka paljon hän voi vaatia hintaa kaverilta.
Työntekijä ja rikoskumppani saivat ehdollista vankeutta ja heidät määrättiin maksamaan takaisin kaupalle, mutta eivät varattomina pysty maksamaan..
Eikö heidät olisi voinut pistää lukittujen ovien taakse edes vähäksi aikaa miettimään tekosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Liki viiskymppinen mies tämä kavaltaja. Harvemmin tällaisia edes näkee kassalla.
Otti löysät veks.
Mies töissä.
Kaveri tulee täyden ostoskärry kanssa.
Mies laittaa kassaan muutaman tuotteen ja vetää loput kassakysely toiminnolla, eli kukaan ei epäile mitään, koska kaikki tuotteet piippaa.
Kaveri maksaa murto-osan tuotteista.
Miten tällä tienaa:
Kaveri antaa ruuat miehelle, kaikki ruoka ilmaista, iso säästö.
Kaveri voi maksaa miehelle vaikka muutaman kympin. Kaveri saa muutaman sadan ostokset ja mies hieman käteistä.
Myydään tuotteita eteenpäin.
Onkohan kirkunut tälläkin foorumilla siitä että käteistä pitää käyttää?
Saako nyt kaikki osuuskunnan jäsenet käydä heittämässä kassaneitiä kivellä?