Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko vaihdevuosia jotenkin hoitaa? Siis kaikkien naisten.

Vierailija
03.07.2022 |

Kaikista lääkkeistä kyllä puhutaan, mutta voiko niistä selvitä ohi hyvin ihan luomusti?

Oon nyt 48v, miten pitäisi varautua?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologini aloitti minulla heti kuukautisten loppumisen jälkeen hormonikorvaushoidon. Luin jostakin netin syövereistä, että juuri noin on hyvä toimia. Vuosien edetessä olen hiljalleen vähentänyt hormonikorvaushoitoa vastaamaan kehoni kulloistakin tilannetta. En ole siis toiminut luomusti, ja näin olen ollut tyytyväinen.

Vierailija
2/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ollenkaan, mutta kyllähän se helpottaa kummasti. Itse en luopuisi hormonilisästä kirveelläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet eivät ole sairaus, joten ei?

Vierailija
4/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää mikäli mahdollista. Tai etsiä luontaistuotteita, salvia ym.

t. hormonaalinen rintasyöpäpotilas

Vierailija
5/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuuko menkat noilla hormonilisillä?

Vierailija
6/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ilmeisesti tarvitse hoitaa mitään, kun ei oireitakaan ole. Kuukautiset ovat hyvin niukat nykyisin, mutta kai minä jossain vaihdevuosien vaiheessa olen näin 58-vuotiaana.

Vierailija
7/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuuko menkat noilla hormonilisillä?

Joillakin hormonikorvaushoidoilla jatkuu, joillakin ei.

Vierailija
8/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei lääkäri suosittellut hormonikorvaushoitoja, oletan että johtuu verenpainelääkkeistä joita syön.

Kuumia aaltoja on ollut, mutta ovat menossa pois nyt onneksi (useamman vuoden jälkeen). Ehkä jos olo olisi ollut sietämätön olisin kysellyt hormonien perään. Lähinnä ajattelen että jos kuumat aallot olisivat aiheuttaneet isommin unettomuutta, koska unen saaminen on kyllä ihan oleellista.

Ei kai noihin voi isommin varautua, naispuolisilta vanhemmilta sukulaisilta voi yrittää kysellä heidän oireistaan, koska perinnöllisyys vaikuttanee.

Vierailija
9/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologi käski käyttää hormonipitoisia? emätinpuikkoja ja niitä olen laittanut.

Kuulemma oli liian kuivaa siellä. Jopa pintajotenkin tulehtunut. (Sain siihen jonkun erillisen puikkokuurin)

Vierailija
10/41 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida mitenkään. Mitään muuta ei ole kuin joskus kuumia aaltoja, ja niidenkin välillä saattaa olla kuukausia ja sitten useampia aaltoja parina päivänä. En käy kuin pakolliset papat ja maamografiat, en syö lääkkeitä, hormoneja enkä mitään luontaistuotteitakaan.

Kaveri kertoi, että ilman lääkkeitä on kuin ärsytetty karhu ja pelkäsin että niinkö itsellenikin käy, mutta eipä onneksi mielialaankaan ole mitään vaikutusta.

Vierailija
11/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse jos ei ole haittaavia oireita.

Mulla oli vv 48-53v ja ainoa oire kuumat aallot. Siihen ei tarvinnut mitään.

Nyt 62v ja kaikki toimii vieläkin.

Vierailija
12/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut hikoiluun, kun jätin kahvin ja sokerin pois ja muitakin hiilareita vähentänyt ja syön enemmän kasviksia. 

Vierailija
13/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologini aloitti minulla heti kuukautisten loppumisen jälkeen hormonikorvaushoidon. Luin jostakin netin syövereistä, että juuri noin on hyvä toimia. Vuosien edetessä olen hiljalleen vähentänyt hormonikorvaushoitoa vastaamaan kehoni kulloistakin tilannetta. En ole siis toiminut luomusti, ja näin olen ollut tyytyväinen.

Gynekologi aloitti? Sinä itse siis alotit syömään hormoneja.

Kaikki eivät niitä tarvitse. Toisaalta kannattaa tehdä riskiarvio omasta lähisuvusta. Hormonien syöntiin liittyy syöpäriski.

Vierailija
14/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllistä. Riippuu geeneistä. Ja aina on niitä, jotka kuvittelevat, että oireettomat vaihdevuodet johtuvat jotenkin laihuudesta tai liikunnasta, koska hän itse.

Vierailija
15/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ainakin tarvitsi ottaa hormonikorvaushoidot. Etenkin kuumat aallot olivat hirveitä, myös pahoja mielialaoireita ennen korvaushoitoja.  Ja tietty myös viikset alkaa kasvaa ja iho ohentua.

Vierailija
16/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole ollut oireita, jos ei heräämisen aikaistumista tunnilla lasketa. En usko että otan hormonihoitoa, jos ei nyt ihan hirveyksiin mene olo. Välttelen myös nopeita hiilareita, ettei tule kuumia aaltoja.

Vierailija
17/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Vain jos sulla on pahoja, elämää merkittävästi haittaavia oireita. Itse ainakin toistaiseksi "luomuna". Olen 53 v.

Vierailija
18/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt mitään. En tiedä, olisiko tarvinnut. Kuumia aaltoja oli jonkinverran ja kesäisin hikoilua, muttei muuta.

N60

Vierailija
19/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 vuotias enkä pillerin pilleriä käyttänyt enkä sellaisiin halua koskea.

En voi edes sanoa että mitään "hoidettavaa" olisi ollutkaan, ainoastaan se oli hankalaa kun vaihdevuosien lähetessä kuukautiset muuttuivat hyvin runsaiksi, sitten epäsäännölliseksi kunnes loppuivat kokonaan.

Oli ihana helpotus kun loppui, mitään kummallista vaivaa ei ole ilmaantunut tähän päivään mennessä.

Minulla on kolme siskoa ja samalla kaavalla mennyt heilläkin, samoin äidilläni.

Vierailija
20/41 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N48 kirjoitti:

Vielä ei ole ollut oireita, jos ei heräämisen aikaistumista tunnilla lasketa. En usko että otan hormonihoitoa, jos ei nyt ihan hirveyksiin mene olo. Välttelen myös nopeita hiilareita, ettei tule kuumia aaltoja.

Miksi uskot, että nopeiden hiilareiden välttäminen auttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme