Tarviiko vaihdevuosia jotenkin hoitaa? Siis kaikkien naisten.
Kaikista lääkkeistä kyllä puhutaan, mutta voiko niistä selvitä ohi hyvin ihan luomusti?
Oon nyt 48v, miten pitäisi varautua?
Kommentit (41)
Jos ei ole mitään häiritseviä oireita, niin ei kai silloin ole järkevää käyttää hormoneja. Minulla on niin pahat oireet, että käytän siksi. Olisin mieluummin ilman, mutten voi. Hormonikorvaushoito vei minulta esim seksihalut, ilman niitä olin aika nymfo vanhemmiten. Vaikuttavat siinä mielessä samoin kuin hormonaalinen ehkäisy.
Auto on, mutta ei siihen kahta sohvaa mahdu, ostan kotiinkuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
N48 kirjoitti:
Vielä ei ole ollut oireita, jos ei heräämisen aikaistumista tunnilla lasketa. En usko että otan hormonihoitoa, jos ei nyt ihan hirveyksiin mene olo. Välttelen myös nopeita hiilareita, ettei tule kuumia aaltoja.
Miksi uskot, että nopeiden hiilareiden välttäminen auttaa?
Tästä on joitakin alustavia tutkimuksia olemassa, että nopeiden hiilareiden karsiminen vähentäisi hormoneista johtuvia vaihevuosioireita. Eiväthän nopeat hiilarit ole muutenkaan terveellisiä. Hakusanoiksi menopause symptoms and carbs, niin löytyy tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
N48 kirjoitti:
Vielä ei ole ollut oireita, jos ei heräämisen aikaistumista tunnilla lasketa. En usko että otan hormonihoitoa, jos ei nyt ihan hirveyksiin mene olo. Välttelen myös nopeita hiilareita, ettei tule kuumia aaltoja.
Miksi uskot, että nopeiden hiilareiden välttäminen auttaa?
Minä välttelen sen takia, kun käytännössä näkyy auttavan. Kahvi, sokeri ja alkoholi laukaisi niitä hikoilukohtaisia ainakin mulla.
Eri
En ole lukenut ketjua, mutta joko paikalle on tulleet ne hörhöt, jotka jankuttavat liikunnasta ja hoikkuudesta? Tulevat yleensä aina näihin ketjuihin saarnaamaan uskontoaan, joka ei liity vaiharein.
Minä aloitin sen jälkeen, kun en kahteen vuiteen nukkunut hyvin. Kokeiltiin lievät unta parantavat lääkkeet, mutta silti saatoin kuutena yönä viikossa valvoa kaksi tuntia aamuyöstä.
En olisi halunnut hoitoa, koska äidilläni on rintasyöpä, mutta pää meinasi levitä uupumuksesta. Gyne sitten sanoi, että myös unettomuus sairastuttaa, ja myönnyin. Olkoon riskitekijöitä, mutta nukkua pitää.
Minulla ei ollut muita oireita. Tai joo, oli välillä kuuma, mutta siihen en apua tarvinnut.
Ei tarvi kaikkien naisten. Mä en käytä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, mutta joko paikalle on tulleet ne hörhöt, jotka jankuttavat liikunnasta ja hoikkuudesta? Tulevat yleensä aina näihin ketjuihin saarnaamaan uskontoaan, joka ei liity vaiharein.
No onhan noita tutkimuksia, että liikunta voi vähentää vaihdevuosioireita.
Emättimen limakalvot ohenee, joten paikallista voidetta tms on hyvä käyttää, ainakin yli 60v.
Mun äidillä oli aivan kammottavat vaihevuosioireet. Fyysisten oireiden lisäksi hän tuli raivopäähirviöksi!
Olin kauhuissani, mitä mulle tulee.
Olen nyt 57 eikä yhtään mitään oireita. Menkat oli jäänyt pois jo nelikymppisenä hormonikierukan ansiosta.
Minä otin sen kannan, että haen hoitoa, jos oireet on pahoja. Kuumia aaltoja minulla oli, mutta ei tolkuttoman pahoja. Vaihdevuosien aikaan elämässä sattui vaikka mitä ikäviä asioita ja olin pitkään masentunut ja nukuin huonosti, joten en osaa sanoa, oliko tuossa vaihdevuosillakin osuutta. Pärjäsin onneksi ilman lääkkeitä, kun kummallakin puolella sukua on rintasyöpää.
Asiasta on hyvä keskustella gynekologin kanssa. Itse sain vuosikymmenten hormonikorvaushoidosta rintasyövän, se kyllä mainitaan, kun hoidon aloittaa, ystävä sai aivoverenkiertohäiriöitä, joista toipui.
Jos kestät kuumat aallot ja runsaan hikoilun, pärjäät kyllä.
Mä oon aina välillä kokeillu luontaistuotteita mun vaihdevuosi oireisiin, mistä pahin on nää kuumat aallot, niitä tulee monta kertaa päivässä, välillä ihan kunnon hiki niistä, aluks tuntuu että ne luontaistuotteet auttaa, mutta ei niinkään sitte viikkojen päästä, ja sit unohtelen ottaa niitä, että täs nyt vaan sitte hikoillaan
Ei ole ollut hoidettavia oireita. Neurologi kielsi aikanan kaikki hormoonivalmisteet, oli aivorungon infarkti.
Ei tarvitse hoitaa. Lääkitys nostaa vain rintasyöpäriskiä. Eikä esimerkiksi sellaisen jo sairastaneet saa vaihtarioireisiin mitään muuta apua, kuin mielialalääkkeet, jotka auttaa, jos auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Emättimen limakalvot ohenee, joten paikallista voidetta tms on hyvä käyttää, ainakin yli 60v.
Käyttämällä pysyy kunnossa, kuulemma, näin sanoi lääkäri. Mutta jos on usein tulehduksia tai kuivuus vaivaa, niin voiteita ja puikkoja löytyy. Jos ei halua käyttää hormonituotteita (itse en saa lääkärin mukaan käyttää sairastetun syövän takia, vaikka tästäkin löytyy ristiriitaisia tietoja) niin apteekista löytyy myös esimerkiksi Repadina-puikot.
Hormooneita tuputtaavat ja niitä kun alat syömään voi löytää itsensä
syöpäklinikalta.
Vierailija kirjoitti:
Hormooneita tuputtaavat ja niitä kun alat syömään voi löytää itsensä
syöpäklinikalta.
Hormonikorvaushoito nostaa syöpäriskin 1,3 -kertaiseksi. Ei edes kaksinkertaisesti. Tupakka nostaa syöpäriskin 15-30 -kertaiseksi.
Se, että saa nukuttua, on tuon mitättömän riskin arvoinen. Jos en nuku, niin dementiariskin moninkertaistuu. Syövän otan mieluummin kuin dementian.
En ole tarvinnut hoitoja, ainoat oireet ovat olleet kuumat aallot, ja nekin taisivat johtua enemmän uniapneasta, koska loppuivat heti kun aloitin cpap-hoidon.
Ei tarvitse hoitaa, jos ei ole oireita. Itse kuulun niihin onnekkaisiin, joilla oli ehkä kolme kuumaa aaltoa, ja siinä se. Ei minkäänlaisia vaivoja eikä siis hoidettavaakaan.
(Ja toki tiedän, että joillakin vähemmän onnekkailla vaihdevuodet ovat suoranainen helvetti.)