G: Masennuksesta
Jos olet ollut masentunut...
1. Mistä älysit, että olit masentunut? Mikä herätti tilanteeseen?
2. Tiedätkö miksi olit masentunut? Oliko joku tietty syy?
3. Kuinka kauan olit tai olet ollut masentunut?
4. Haitko ja saitko apua? Minkälaista? Auttoiko?
5. Minkälaisiin muutoksiin elämässä masennuksesta toipuminen on johtanut, jos siis olet parantunut?
Kommentit (6)
Tilanne vaan meni niin pahaksi. Joko en nukkunut ollenkaan taikka nukuin koko ajan. Itkin vaan koko ajan. Teki mieli vaan juoda itsensä humalaan. Tuijottelin seiniä. En pystynyt käymään töissä. Se taisi olla sellainen shokkiherätys, kun huomasin miettiväni itsemurhaa; en vaan leikitteleväni ajatuksella, vaan siis miettiväni, että miten sen voisi tehdä yms. Olen antanut mennä ihan liian pahaksi. Mies on huomannut aiemminkin tietenkin, mutta ei ole vaan tiennyt, mitä sanoa mulle.
Syitä on niin monia, en tiedä. En ole vielä toipunut, niin että on vaikea eritellä mielessä. Akuutisti syynä taitaa olla lapsettomuushoitojen lopetus ja siis se, että pitää vaan hyväksyä tää, että lapsia ei tule. Mutta on niitä syitä paljon muitakin, alkaen varmaan teiniajan raiskauksesta ja vaikka mistä.
Jaa' a, en tiedä. Tää akuutti vaihe on tainnus kestää nyt neljä kuukautta, mutta vuosia tää on tainnut jo kestää. Joskus on ollut helpompaa ja joskus vaikeampaa.
Olen vihdoin menossa lääkäriin. Siis oikein aikakin on varattuna. Saas nähdä, saanko apua.
1. Psykologi sanoi sen minulle. Itse en vaan jotenkin ollut tajunnut. Masennus oli alkanut jo lukiossa, itse pidin olotilaani normaalina. Kun hakeuduin psykologille, tunsin olevani täysin umpikujassa.
2. Useita syitä. Kotitausta, koulukiusaaminen, yksinäisyys, opiskeluongelmat
3. Olen kärsinyt masennuksesta jo lukiosta lähtien, yli 10 vuotta. En usko koskaan siitä täysin parantuvani. Sen sijaan olen oppinut tuntemaan itseäni ja löytänyt joitakin keinoja joilla voin oloani helpottaa. Lääkkeitä varmasti tulen syömään ainakin koko työikäni.
5. En ole parantunut enkä usko koskaan täysin parantuvani.
Vierailija:
Jos olet ollut masentunut...1. Mistä älysit, että olit masentunut? Mikä herätti tilanteeseen?
5. Minkälaisiin muutoksiin elämässä masennuksesta toipuminen on johtanut, jos siis olet parantunut?
Olen ollut 8-vuotiaasta asti masentunut. Tajusin olevani masentunut siinä vaiheessa kun en osannut sanoa miltä onnellisuus tuntuu.
Surkeasta äitisuhteestani ja turvattomuuden tunteesta se kaikki alkoi. Tajusin olevani paha ihminen ja hirveä pettymys vanhemmilleni. Häpeää ja epäonnistumisen tunnetta lisäsi vielä se, että en pystynyt tekemään itsemurhaa.
20-vuotta tulee täyteen tänävuonna.
Hain apua kun sain ensimmäisen lapseni ja sain sitä tosin hoito viivästyi.
[/quote]
En haaveile itseni tappamisesta, mutta paniikissa tulee vastustamaton tarve viillellä itseään.
Olen ollut esipuberteetti-ikäisestä asti masentunut. Teini-iässä tiedostin masennukseni, masentunut mieliala oireena oli niin vahva.
Lapsuuden ja murrosiän traumat. Vaikea äitisuhde, isättömyys.
olen ollut yli puolet elämästäni ajoittain masentunut. Masennusjaksoni ovat olleet muutamasta viikosta melkein vuoteen kestäviä. Välissä on ollut muutamien viikkojen ja jopa muutaman vuoden hyviä jaksoja.
Minulle on haettu monta kertaa apua. Olen käynyt masennukseni vuoksi viidellä eri psykologilla, viidellä eri psykiatrilla, parilla tk-lääkärillä. Lopulta intensiivinen psykoterapia rupesi vaikuttamaan.
Olen autonomisempi, itsevarmempi, siedän arkea paremmin, osaan ottaa itse vastuuta elämästäni ja sen suunnasta, keskittymiskyky on parantunut, osaan suunnitella tulevaisuutta, olen välillä jopa iloinen siitä, että elän, olen löytänyt hyvän ja toimivan suhteen äitiini jne jne. Terapiani on vielä kesken, joten elättelen toiveita, että muutakin hyvää vielä löytyisi.
Ensimmäisestä kerrasta en muista. Toisesta tunnistin jo oireet: mikään ei tuntunut miltään eikä mikään kiinnostanut.
En tiedä. Psykiatrin mukaan olivat normaaleja reaktioita elämäntilanteisiin.
Ensimmäisellä kerralla puoli vuotta, toisella muutaman kuukauden.
Kyllä hain, mutta en koe saaneeni apua. En osannut olla masentunut tiettynä aikana, jolloin sain mennä puhumaan asioista. Masennus tuli hyökyinä lähinnä, kun olin yksin. Välillä oli parempiakin hetkiä, ja juuri niihin yleensä ajoittuivat hoitokäyntini.
Suhtaudun elämään positiivisemmin. Lisäksi osaan sopeutua elämään sitä elämää, mikä on minulle annettu enkä jää itkemään sellaisia asioita, mitä en saa (paitsi tietenkin hetkellisesti). Tiedän, miten kallisarvoista elämä on ja haluan pitää siitä kiinni.
Mutta kuitenkin jossain taustalla vaanii masennushirviö, joka yrittää välillä houkutella minua puoleensa. Muistuttelee, miten mukavaa on, kun ei tarvitse tuntea mitään eikä välittää mistään, maata vain sängyssä ja tuijottaa kattoa. Välillä sen kutsua on todella vaikea vastustaa, mutta minä en aio sille periksi antaa!