Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!
Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.
Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.
Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.
Kommentit (704)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun lähdetään pitkänmatkan vierailulle, käydään jossain matkalla syömässä. Ei olla niitä hirveitä vieraita, jotka suureen ääneen jo kynnyksellä käsiä yhteen hieroen kieli huulia lipoen kailottaa, että "ei syöty tännään mittään, kun on niiiiiin iiiiihanaa päästä valmiille!"
Aika kalliiksi tulee jos taksin pitää pysähtyä jossain matkan varrella että porukka pääsee syömään.
Mitä sä taksista höpötät? Omalla autolla mennään.
Niin. Ihan kuin joku lähtisi monen tunnin taksimatkalle!
Voiko pyytää kelataksin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkän matkan vierailijan käyntiä lyhentää puutteellinen tarjoilu. Ja aikaisemman poistumisen syyn kertoisin rehellisesti: alkaa jo olla nälkä, pitää lähteä katselemaan ruokapaikkaa, satutko tietämään mitään hyvää? Kakkua en laske ateriaksi, eikä sitä niin paljon voi syödäkään, kuten jotkut tuolla aiemmin yrittivät väittää.
Mä lähtisin myös ajoissa, mutta ymmärtäisin olla tekemättä asiasta numeroa. Kiittäisin juhlista, onnittelisin vielä kertaalleen sankaria, sanoisin heipat muille vieraille, ja poistuisin. Ei sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun lähdetään pitkänmatkan vierailulle, käydään jossain matkalla syömässä. Ei olla niitä hirveitä vieraita, jotka suureen ääneen jo kynnyksellä käsiä yhteen hieroen kieli huulia lipoen kailottaa, että "ei syöty tännään mittään, kun on niiiiiin iiiiihanaa päästä valmiille!"
Aika kalliiksi tulee jos taksin pitää pysähtyä jossain matkan varrella että porukka pääsee syömään.
Juhliin mennään taksilla. Joskus juhlien (esim häiden) järjestäjä on niin kohtelias että on järjestänyt minibussin ja kuljettajan vähän kauempaa tuleville vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaapas, kun täti opettaa miten huolehditaan itsestä ja ihmissuhteista ilman toisen selän takana märehtimistä.
Seuraava puhelu
Ap: "Kiitos vielä kutsusta, oli mukavaa. Toivottavasti Eino-Marjatta piti lahjasta."
Kutsujen järjestäjä: "Kiitos itsellenne, mukavaa kun kävitte. Lahjakin oli mieluinen."
Ap: " En tiedä miten en tajunnut, että oli vain makeaa tarjolla. Huristeltiin kotiin vielä hampurilaispaikan kautta."
Kutsujen järjestäjä: "Voi, että. Olisin itsekin voinut tajuta laittaa enemmän suolaista tarjolle, kun tehän tosiaan ajelitte kauempaa meille. Laitan seuraavalla kerralla."
Näin! Kumpikin ottaa vastuuta OMASTA toiminnastaan, ei syyttelyä. Vastuunottoa omista tunteista ja avoimuutta, rehellisyyttä ja reiluutta kutsut järjestänyttä läheistä kohtaan. Näin se pysyy kunnossa se oma kuuppa ja ihmissuhteet läheisempinä ja avoimina. Seuraavalla kerralla on kiva mennä ja on sitten sitä suolaistakin tarjolla.
No ei! Urpoa mennä edes mainitsemaan jälkeenpäin mitään tuollaista! Noloa! Juhlien järjestäjä päättää itse tarjoilunsa ja vieraiden on noloa mennä kommentoimaan tuohon sävyyn. Kehua voi aina, mutta jos ei ole kehuttavaa voi olla hiljaa! Pitää vaan huolen että itse jatkossa varautuu syömällä kotonaan ennen lähtöä niin että pärjää!
Mitä höpötät siellä, tolla tavallahan ottaa juuri itse vastuun siitä, että EI TAJUNNUT, mutta samalla antaa toiselle mahdollisuuden toimia toisellakin tavalla. Kyllähän täällä moni on jo osoittanut, että heidän mielestään kakkukahveille kuuluu pieni suolainenkin. Itse ajattelin aiemmin, että ei välttämättä kuulu, mutta nyt olen valmis muuttamaan ajattelutapaani. Miksi noiden Kutsujen järjestäjä ei voisi olla?
Olet niin nolo! Oikeasti hävettää sun puolesta jos olet jollekin jotain tuon suuntaistakaan mennyt sanomaan! Jotkut ne ei vaan ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei.
Voi voi kuule, menepä lukemaan vuorovaikutuksesta. Mutta lue sitten luotettavista ja asiallisista lähteistä. Jätät sen seiskan ja ip-lehdet sinne pöydällesi.
Heh, no jopas sattui. Opetan mm vuorovaikutustaitoja ihan työkseni. Sinä olet nyt tässä se joka aliarvioit isäntäväen älykkyyden jos et ymmärrä antavasi tuollaisilla kommenteilla piilo-moitteita (tai itseasiassa ei edes kovin hyvin piilotettuja) tarjoiluista. Saat isäntäväen tuntemaan että ovat toimineet väärin, ja jatkossa heidän odotetaan tarjoavan juhlissaan enemmän/ erilaista. Jos et ymmärrä että se on noloa, niin ei voi mitään. Millään tavalla tahdikasta tuollainen kommentointi ei todellakaan ole, vaikka niin tunnut kuvittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kakkukahveista voi mennä sokerihumalaan, jos on sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen ja syönyt lounaan ajallaan kotona, kuten kuuluukin.
Niin, sivistyshän se estää heikon olon tulemasta. Mites esim. diabeetikot + muut ruokarajoitteiset, ovatko he huonokäytöksisiä?
No jos on kakkostyypin diabeetikko kuten minä, niin ei ole pelkoa, että veren sokerit laskisivat liian alas, vaikka olisi koko päivän syömättä. Ongelmahan on juuri päinvastainen. Ei siis ole mitään haittaa siitä, jos on syömättä. Aika harvalla se ykköstyyppi juhlijoista varmaan on, se on eri asia.
Sinä et ole diabeetikkoa nähnytkään, jos tuota mieltä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku sairaus? Terve ihminen kykenee siihen, että ennen juhlia syö kotona kunnon ruuan, 2-3 tunnin kuluttua saa palan makeaa kahvin kanssa (=ikään kuin välipala), ja sitten kotona kunnon ruokaa.
Kutsut on merkattu alkavaksi vaikkapa 13:00. Toisesta kaupungista lähdetään aamupalan jälkeen ajamaan klo 09:15. Perillä puoli yksi. Kahvitarjoilu makeine syötävineen klo 13-15. Koska noin pitkän matkan päästä ei tulla vain tunniksi pyörähtämään, ollaan perillä minimi 3 tuntia sen makean voimin, lounasta syömättä. Klo 15:30 lähdetään ajamaan takaisin kotiin makea ja kahvi mahassa jylläten. Perillä kotona ollaan klo 19. Aika pitkä päivä vetää pelkällä aamiaisella ja kuskille jopa liikenneturvallisuutta vaarantava, kun verensokeri heittelee sen pelkän makean syömisestä.
Huomaavainen kutsujen isäntäväki olisi kyllä varannut näille pitkämatkalaisille jotain hiukopalaa.Ap puhui yhteensä 6h reissusta, eli 2h matkustusta, 2h juhlintaa, 2h matkustusta.
Ja jos verensokeri kuskilla heittää, niin kannattaa käydä lääkärissä tutkimuksissa.Joo. Eikä tämän pidemmältä varmasti kukaan yksien juhlien tähden edes lähde ajamaan. Jos lähtee, niin varmaan on sitten jo aikeissa yöpyäkin paikkakunnalla ja hoitaa sitten ruokailunsa missä hoitaa.
Sisareni ajoi viikko sitten perheineen syntymäpäivilleni (täytin pyöreitä) 500 km:n päästä. Olisi kai pitänyt sanoa hänelle, että hoidapa syömisesi missä hoidat. Ja minä ääliö, kun en tajunnut nyt sellaisen olevan muotia! Järjestinpä vielä yösijankin heille, kyllä nyt kaduttaa!
Häh? Teillähän siis oli järjestelyt sovittuina, kuten normaaleilla ihmisillä on! Juuri noinhan toimitaan jos tullaan nin kaukaa ettei kotiin voi mennä yöksi! Nyt oli kyse vieraista jotka eivät ennakoi, eivätkä ole mitään sopineet, vaan tulevat olettaen että asiat vaan hoituu jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalla syödään vai? Juhlavaatteissa vai? Ja otetaan riski, että menee juhliin likaisessa mekossa.
No kuule kyllä ja juurikin näin. Osataan syödä sottaamatta juhlissa ja osataan syödä sottaamatta muuallakin. Jossain tapauksissa otetaan juhlavaatteet mukaan ja puetaan ne vasta juhlapaikan lähistöllä, varsinkin lapset puetaan vasta perillä juhlavaatteisiin.
Näin on tehty hyvällä menestyksellä jo vuosikymmenet.Vaatteet puetaan juhlapaikalla? Onko juhlapaikalla vielä oma pukeutumishuonekin? Ja kampaaja? Hirveästi näet vaivaa kun tarjolla on kahvi ja kakunpala.
Tai no onhan hääpaikoilla pukeutumishuone, mutta se on yleensä morsiamelle ja kaasoille. Ja tarjolla on muutakin kuin se kakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliin mennään taksilla. Joskus juhlien (esim häiden) järjestäjä on niin kohtelias että on järjestänyt minibussin ja kuljettajan vähän kauempaa tuleville vieraille.
Kun minä tulen kelataksilla ja muut juhlien järjestäjän maksamalla minibussilla niin voinko heti pyytää rahan jonka maksoin matkasta vai pyydänkö myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaapas, kun täti opettaa miten huolehditaan itsestä ja ihmissuhteista ilman toisen selän takana märehtimistä.
Seuraava puhelu
Ap: "Kiitos vielä kutsusta, oli mukavaa. Toivottavasti Eino-Marjatta piti lahjasta."
Kutsujen järjestäjä: "Kiitos itsellenne, mukavaa kun kävitte. Lahjakin oli mieluinen."
Ap: " En tiedä miten en tajunnut, että oli vain makeaa tarjolla. Huristeltiin kotiin vielä hampurilaispaikan kautta."
Kutsujen järjestäjä: "Voi, että. Olisin itsekin voinut tajuta laittaa enemmän suolaista tarjolle, kun tehän tosiaan ajelitte kauempaa meille. Laitan seuraavalla kerralla."
Näin! Kumpikin ottaa vastuuta OMASTA toiminnastaan, ei syyttelyä. Vastuunottoa omista tunteista ja avoimuutta, rehellisyyttä ja reiluutta kutsut järjestänyttä läheistä kohtaan. Näin se pysyy kunnossa se oma kuuppa ja ihmissuhteet läheisempinä ja avoimina. Seuraavalla kerralla on kiva mennä ja on sitten sitä suolaistakin tarjolla.
No ei! Urpoa mennä edes mainitsemaan jälkeenpäin mitään tuollaista! Noloa! Juhlien järjestäjä päättää itse tarjoilunsa ja vieraiden on noloa mennä kommentoimaan tuohon sävyyn. Kehua voi aina, mutta jos ei ole kehuttavaa voi olla hiljaa! Pitää vaan huolen että itse jatkossa varautuu syömällä kotonaan ennen lähtöä niin että pärjää!
Mitä höpötät siellä, tolla tavallahan ottaa juuri itse vastuun siitä, että EI TAJUNNUT, mutta samalla antaa toiselle mahdollisuuden toimia toisellakin tavalla. Kyllähän täällä moni on jo osoittanut, että heidän mielestään kakkukahveille kuuluu pieni suolainenkin. Itse ajattelin aiemmin, että ei välttämättä kuulu, mutta nyt olen valmis muuttamaan ajattelutapaani. Miksi noiden Kutsujen järjestäjä ei voisi olla?
Olet niin nolo! Oikeasti hävettää sun puolesta jos olet jollekin jotain tuon suuntaistakaan mennyt sanomaan! Jotkut ne ei vaan ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei.
Voi voi kuule, menepä lukemaan vuorovaikutuksesta. Mutta lue sitten luotettavista ja asiallisista lähteistä. Jätät sen seiskan ja ip-lehdet sinne pöydällesi.
Heh, no jopas sattui. Opetan mm vuorovaikutustaitoja ihan työkseni. Sinä olet nyt tässä se joka aliarvioit isäntäväen älykkyyden jos et ymmärrä antavasi tuollaisilla kommenteilla piilo-moitteita (tai itseasiassa ei edes kovin hyvin piilotettuja) tarjoiluista. Saat isäntäväen tuntemaan että ovat toimineet väärin, ja jatkossa heidän odotetaan tarjoavan juhlissaan enemmän/ erilaista. Jos et ymmärrä että se on noloa, niin ei voi mitään. Millään tavalla tahdikasta tuollainen kommentointi ei todellakaan ole, vaikka niin tunnut kuvittelevan.
"Opetat" vuorovaikutustaitoja? Älä vaan sano, että olet joku HR-henkilö? Tai opettaja.
Sinä nimittäin tulkitsitkin kirjoitukseni ihan väärin. Mitäs jos itse tutkailisit hetken omaa tunne-elämääsi ja sen jälkeen palaisit vuorovaikutuksen pariin. Jos tulkitset täysin subjektiivisesti ja kuvittelet, että vuorovaikutustaitoja "opetetaan" jotenkin ylhäältä alas, olet jo aivan hakoteillä.
Nämä kaiken maailman 55-kiloiset anorektiset luukasat luulee, että yksi 3cm3cm pala täytekakkua ja yksi lusikkaleipä on normaali tarjoiluannos per henkilö.
Te, jotka järjestätte kunnon juhlia kunnon tarjoiluilla, luotte työpaikkoja Suomeen. Masentavaa, että suuria juhlia ei enää järjestetä maassamme. Ja suurilla tarkoitan 200 hengen häitä ja synttäreitä. Työväentalon ym juhlapaikat lopettavat. Tarjoilijat, kokit, leipurit jäävät ilman työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava puhelu
Hyi miten creepyä, joku, joka työkseen "opettaa vuorovaikutustaitoja" haukkuu julkisella keskustelupalstalla ihmisiä noloiksi ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalla syödään vai? Juhlavaatteissa vai? Ja otetaan riski, että menee juhliin likaisessa mekossa.
No kuule kyllä ja juurikin näin. Osataan syödä sottaamatta juhlissa ja osataan syödä sottaamatta muuallakin. Jossain tapauksissa otetaan juhlavaatteet mukaan ja puetaan ne vasta juhlapaikan lähistöllä, varsinkin lapset puetaan vasta perillä juhlavaatteisiin.
Näin on tehty hyvällä menestyksellä jo vuosikymmenet.Jotenkin tuntuu, että sä et ole kovin usein saanut kutsua juhliin.
Näin mekin on tehty jo vuosikymmenet. Kesällä varsinkaan nyt ei kannata juhlavaatteissa edes lähteä, jos on pitkä automatka ja hiki valuu helteessä.
Meidän enkka on hautajaiset 4 tunnin ajomatkan päässä klo 11 alkaen. Kysyttiin etukäteen, että onko ruokatarjoilu. Meillä oli pieniä lapsia, niin mietittiin, että miten ruokailut hoidetaan.
Vastaus oli, että on ruoka muistotilaisuudessa. Oltiin syöty aamupala, vähän jotain pientä matkalla. Kun päästiin muistotilaisuuteen, niin tarjolla oli makea kahvipöytä aikuiseen makuun.
Siinä katseltiin toisiamme puolison kanssa ja arvottiin, että kumpi ilkiää lähteä lasten kanssa Mäkkäriin
Paikalla oli muitakin pitkämatkalaisia, jotka katsoivat hämmästyksestä mykkänä kahvipöytä.
No opinpa kerralla sen, että lasten kanssa on aina oltava varasyötävää mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kakkukahveista voi mennä sokerihumalaan, jos on sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen ja syönyt lounaan ajallaan kotona, kuten kuuluukin.
Niin, sivistyshän se estää heikon olon tulemasta. Mites esim. diabeetikot + muut ruokarajoitteiset, ovatko he huonokäytöksisiä?
No jos on kakkostyypin diabeetikko kuten minä, niin ei ole pelkoa, että veren sokerit laskisivat liian alas, vaikka olisi koko päivän syömättä. Ongelmahan on juuri päinvastainen. Ei siis ole mitään haittaa siitä, jos on syömättä. Aika harvalla se ykköstyyppi juhlijoista varmaan on, se on eri asia.
Valitettavasti olen sairastanut jo tätä sairautta yli kymmenen vuotta. Mulla on lääkkeet, joiden tarkoitus on pitää verensokerit tasaisena. Ne ei juurikaan heittelehdi, syön tai olen syömättä. Se on tässä tarkoituskin, että pysyy normaalien rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kakkostyypin diabeteksen hoitoon käytettävät lääkkeet eivät laske verensokeria koskaan liian alas
Kyllä minä ainakin oletan, että jos joku tulee syntymäpäivilleni vaikka 200 kilometrin päästä, että hän ymmärtää, ettei ole muutamaa keksiä enempää tarjolla ja oletan myös, että viipyy korkeintaan kaksi tuntia.
T: palstamamma, antakaa peukkua kanssasisaret
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava puhelu
Hyi miten creepyä, joku, joka työkseen "opettaa vuorovaikutustaitoja" haukkuu julkisella keskustelupalstalla ihmisiä noloiksi ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Taidan olla samaa mieltä. Etenkin, kun se mun "täti"-kirjoitus oli vielä kieli poskella kirjoitettu ja se meni täysin ohi.
Laskin, paljonko tällä hetkellä aloittajan kirjoituksella on ylä- ja alapeukkuja: 590 yläpeukkua ja 68 alapeukkua. Yhdeksän kymmenestä on samaa mieltä aloittajan kanssa: (helteellä) kahvipöydässä pitäisi olla myös suolaista tarjottavaa. Vaikka tässä ketjussa joku vänkää asiasta, niin yläpeukkujen perusteella suurin osa on aloittajan kanssa samaa mieltä.
Vaatteet puetaan juhlapaikalla? Onko juhlapaikalla vielä oma pukeutumishuonekin? Ja kampaaja? Hirveästi näet vaivaa kun tarjolla on kahvi ja kakunpala.