Kaikki aina paasaa miten helppoa on saada tukia. Mun äidillä Alzheimer ja isällä leukemia. Olen hoitanut heitä jo vuosia, mutta kuulemma ei oikeuta tukeen.
Teen ruuat 90%, osaavat aamupuuron lämmittää, haen apteekista lääkkeet ja laitan rasioihin ja katson että ne otetaan, huolehdin että käyvät pesulla, hoidan kaikki lääkärikäynnit, hoidan laskut, käyn kolme kertaa päivässä katsomassa ettei ole mitään esim liettä päällä tms vaikka eivät tee ruokaa. Välillä ulko-ovi apposen auki (kerrostalo), istuvat sohvalla telkkaa katsoen. Kumpikaan ei tajua oven olevan auki.
Silti ei saa omaishoidontukea.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et saanut suutasi auki ja kertonut että äiti teki kyllä 10v sitten jauhelihakastiketta?
Mummo lääkäriin ja muistitesteihin.
Tiedän nuorehkoja +50v työssä käyviä puolisoja jotka saavat fyysisesti sairaan puolison hoidosta omaishoidon tukea. Ehkä syy on, että hoidettava on vaimo ja tuensaaja mies.Puhut paskaa. Palkkaa ansiotyöstä ja omaishoitajuudesta ei voi saada yhtäaikaa.
Mikä omaishoitaja se muka semmonen on, joka pystyy jättämään omaisen kotiin päiväksi yksin, hoitamatta?
Kuten täällä jo sanottiin, omaishoito korvaa potilaan laitospaikan.
Mikä tarkoittaa sitä, että potilas vaatii hoitoa ympäri vuorikauden, 7/24, joka ikinen päivä vuodessa.Minä sain lapsestani omaishoidon tukea, vaikka hän kävi eskaria ja oli sen jälkeen päivähoidossa. Minä tein 6h / päivä töitä.
Millä diagnoosilla tuota voi saada?
Lääkäriltä lausunto kelaan, niin vanhempasi voi saada eläkeläisen hoitotukea.
Soitto kunnan ikäihmisten palveluohjaajalle, joka auttaa eteenpäin. Kyllä omaishoidon tukea tarvittaessa on saatava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin hakemuksen, tänne vanhempien asuntoon tuli kaksi sossun henkilöä. Totesivat, että kaikki on ok ei tarvita mitään apuja taikka tukea. Käynti ei kauaa kestänyt etkä sä olis ulkopuolisena mitään ihmeellistä huomannutkaan. No et tietysti kun mä hoidan kaiken ! Molemmat kertoo asioita mitkä ei pidä paikkansa ja muun muassa sanoi, kaikki on ihan ok ei hätää.
Apetkä osannut siinä tilanteessa kertoa että sinä olet se jonka ansiosta homma hoituu?
Kerroin kyllä, mutta jos sä olet vähän aikaa mun vanhempien kanssa niin et sä välttämättä tajua että tarvitsevat apua. Äiti sanoi, että teki lounaaksi perunoita ja jauhelihakastiketta, muuten hyvä mutta muistelee jotain yli 10v aikaisia. Ei ole kokannut vuosiin. Isä asuu yöpuvussaan. Kulkee vain sängyn ja sohvan väliä. Kumpikaan ei söisi mitään ellen laittaisi lautasta eteen tai soittaisi aamulla että nyt se puuro mikroon.
Ap
Kyllä mun isoäidin tarpeet vaan tuli selväksi sen lyhyen arviointikäynnin aikana, kun me omaiset ne asiat selväksi tehtiin. Jos annat muistisairaan kertoa itse mikä hänen tilanne on niin eipä ihmekään että mistään ei tule mitään. Se on sun asia vääntää se rautalanka.
Ei tule tukea jos hoidat heitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti asia on niin, että sinun pitää lopettaa se hyysääminen. Apua ei tule, niin kauan kun sinä hoidat asioita.
Kyllä tulee. Kun vaan tekee asian selväksi sinne palvelunantajalle/kunnalle. Ap on vaan istunut kädet ristissä hiljaa arviointikäynnillä ja antanut muistisairaan itse kertoa kuinka kaikki on hyvin.
Normaalia, jos toinen on täysin autettava? Mitenkä sen auttavan osapuolen oma jaksaminen, etenkin jos käy töissä?? Jos ihminen ei kykene itse hoitamaan omia asioitaan saatika lääkkeiden ottaminen täytyy varmistaa, ei silloin olla täysin kunnossa. Etenkin jos muistisairaus painaa päälle.
Kyllä normaalissa tilanteessa ihminen itse kykenee huolehtimaan pääsääntöisesti itsestään.