Ideoita lentokentän turvatarkastuksen nopeuttamiseksi?
Kommentit (41)
Viimeiset 20 lähtölentoa Helsingistä minulle on aina tehty ylimääräinen tarkastus, vaikka koskaan ei mitään löydy ja olen sellainen tavis 40+ virkamiesnainen, joka matkustaa lähes aina lastensa kanssa, eikä minua ole koskaan syytetty tai epäilty mistään rikoksesta.Todennäköisyyksistä tiedän se verran, että sattumasta ei ole kysymys.
Että josko minun kohdalla voisi nopeuttaa edes kerran.
Ne läpivalaisulaitteet, jossa elektroniikkaa ja nesteitä ei tarvitse nostaa erikseen saisivat kyllä tulla koko "alan" oletuskäytännöksi.
Alusvaatevalinnallakin voi näin naisena olla väliä, yritän nykyään aina lennolle laittaa kaarituettomat liivit ja välttää sillä lisätarkastukset.
Jos kaikki matkustaisivat alasti ja ilman matkatavaroita, olisi turvatarkastus sujuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että jopa Suomessa sanan "pommi" leikilläänkään sanovat ihmiset viedään sellaisiin tutkimuksiin ettei ole lennolle asiaa pitkään aikaan.
Kaipa sitten sanoille "seksipommi" tai "povipommi" pitäisi keksiä joku uusi vastine...
Yksi keskeinen syy oman lentomatkailuni lopettamiseen oli nämä turvatarkastussulkeiset, jotka tuntuvat urpoilta. Eikö j...ma..la...ta ihmiskunta keksi jotain näppärämpää keinoa? Ihminen on sentään käynyt kuussa ja tehnyt jotain merkittäviä tekoja. Menen lomalle mieluummin leppoisissa tunnelmissa junilla, laivoilla jne kuin olen siellä kentällä tunteja ennen lähtöä ja etsimässä jotain hiuspinniä laukun pohjalta.
Accidental toirist kirjoitti:
Yksi keskeinen syy oman lentomatkailuni lopettamiseen oli nämä turvatarkastussulkeiset, jotka tuntuvat urpoilta. Eikö j...ma..la...ta ihmiskunta keksi jotain näppärämpää keinoa? Ihminen on sentään käynyt kuussa ja tehnyt jotain merkittäviä tekoja. Menen lomalle mieluummin leppoisissa tunnelmissa junilla, laivoilla jne kuin olen siellä kentällä tunteja ennen lähtöä ja etsimässä jotain hiuspinniä laukun pohjalta.
En ole itsekään ymmärtänyt, miksi muihin julkisiin saa mennä posottaa ihan vapaasti sisään ilman tarkastuksia, mutta lentokoneeseen ei.
Vierailija kirjoitti:
vihreät ovat sallimassa huumeet, joten jää vähemmän tarkastettavaa. vielä kun persut sallivat aseet, niin sujuu tarkastukset tosi nopeasti
Niin mutta kukaan ei ole sallimassa pommeja.
Vierailija kirjoitti:
En ole itsekään ymmärtänyt, miksi muihin julkisiin saa mennä posottaa ihan vapaasti sisään ilman tarkastuksia, mutta lentokoneeseen ei.
Koska lentokoneen voi kaapata ja käyttää itsemurhaiskussa, kuten WTC-tornien tapauksessa. Junien ja autojen kohdalla kaapparit voidaan paremmin pysäyttää tai ainakin tuhoisia seurauksia vähentää.
Matkustajat nukutetaan ja laitetaan putkiloihin rahtikontteihin, ja herätys sitte toisessa päässä.Ei väliä mitä on taskuissa tai laukussa ku taju kankaalla kaikki paitti lentäjät.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 20 lähtölentoa Helsingistä minulle on aina tehty ylimääräinen tarkastus, vaikka koskaan ei mitään löydy ja olen sellainen tavis 40+ virkamiesnainen, joka matkustaa lähes aina lastensa kanssa, eikä minua ole koskaan syytetty tai epäilty mistään rikoksesta.Todennäköisyyksistä tiedän se verran, että sattumasta ei ole kysymys.
Että josko minun kohdalla voisi nopeuttaa edes kerran.
Sama juttu, AINA satunnaistarkastus osuu kohdalleni. Olen keski-ikäinen nainen, pukeudun siististi, en ole koskaan saanut edes parkkisakkoa jne.
Ainoa (vähänkään) uskottava selitys minkä yksi tuttu joskus sanoi, että ehkä olen niin "tavallisen siistin suomalaisen" näköinen että minut siksi otetaan tarkastukseen.
Ulkonäön perusteella ei saa tehdä profilointia, käytännössä sinnen epäilyttävien oloisten (narkit tai muut tietyt ryhmät) joukkoon tarvitaan Teppo ja Terttu Taviksia jotta muut "ryhmät" eivät voi syyttää ra..ismsta tmv. profiloinnista.
USAssa voi kayda TSAn syynissa. Ottavat sormenjaljet ja paljon muuta tietoa. Vaivan palkaksi ei tarvitse jonottaa mihinkaan tarkastuksiin, seilaa vaan jonojen ohi.
Kaikilla paljon matkustavilla on tallainen erikoislupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ne uudet cabin-tavaroiden tarkistuslaitteet tulevat käyttöön? Ei tarvitse purkaa kosmetiikkaa erikseen tms
On jo käytössä ja Helsingissä turvatarkastus vetää hyvin.
Perjantaina jonotin turvatarkastusjonossa tunnin ja lopulta molemmat linjastot menivät epäkuntoon yhtä aikaa.
Rooman kentällä on kymmenen tarkastuslinjaa ja jokaiseen omat labyrintit. Siellä tarkastus hoituu ripeästi. Helsingissä on yksi kilometrin jono ja pari tarkastuslinjaa joíden hoitajat eivät osaa hommaansa.
What would a toirist be?
Vierailija kirjoitti:
Jonoja voitaisiin nopeuttaa tekoälyä ja konenäköä hyödyntäen. Jos systeemi opettaisiin seulomaan potentiaaliset terroristit passin pääsivun tietojen perusteella tunnettujen terroristien passeja koulutusmateriaalina käyttäen, voitaisiin niukat tarkastusresurssit kohdistaa paremmin päästämällä matalariskiset asiakkaat läpi vähemmällä syynäyksellä.
Sitten inistäisiin siitä että tekoäly on rässistinen ja se pitäisi hardkoodata ignooraamaan todennäköisimmät tapaukset.
Kiireisille matkustajille naturistilentoja joiden turvatarkastukseen jonotetaan alasti ja myös koko lennon ajan ollaan alasti. Käsimatkatavarat on kokonaan kielletty.
Opetelkaa matkustajat pakkaamaan ja toimimaan niin, ettei tule turhia viivytyksiä.
Tää olisi ihan ykkönen.
Aina on näitä, ai niin, oho, siellä oli leatherman, oho, vesipullo, oho, eikö tätä salamia saa viedä?
Tai kilo koruja ja ihmetellään, kun piippaa... Sit riisutaan kuin hidastetussa filmissä. Jättäkää ne jo kotona pukematta tai riisukaa jo ennen turvatarkastusta eikä vasta siellä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi paljon jos ihmiset lukisivat ohjeet kotonaan ja paikkaisivat tavarat oikein. Matkalla vyön virkaa toimittaa musta, leveä kuminauha, johon on ommeltu muovinen pistolukko. Sitä ei tarvi ottaa pois.
Tai sen vyön voi ottaa pois siinä jonottaessa ja laittaa laatikkoon läpivalaisuun. Nykyäänhän ei onneksi tarvitse enää kaikkia juttuja ottaa erikseen laukusta, vaan koko laukku vaan siihen boksiin. Kyllä sekin nopeuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä läpivalaisu, sen lisäksi pistokokeita joista isot sakot jos jotain löytyy.
Näinhän se toimii nytkin.
Jonossa on yksinkertaisesti liikaa ihmisiä, jotka ei osaa lukea ohjeita tai ovat liian yksinkertaisia ymmärtääkseen ne.
Mä pukeudun aina matkalle niin, ette ole mitään metallia tai ainakin niin vähän, ettei ole ongelma.
Käsimatkatavarat on ohjeistuksen mukaisia ja laukussa niin, että tarvittavat asiat saa sieltä nopeasti pois. Ja tiedän, mitä pitää nostaa erilleen. Taskut tyhjiä ja esim jakku tai takki jo siinä jonossa valmiiksi pois päältä, niin menee nopeasti.
Liian moni alkaa vasta siinä, kun on oma vuoro, ottamaan takkia pois ja kaiveleen täysiä taskuja tyhjäksi, samoin hakemaan laukusta niitä nesteitä ja elektroniikkaa. Ja ne on tietty jossain laukun pohjalla
Osa ei kai sit ole koskaan lentänyt, kun se näyttää olevan niin vaikeaa suoriutua tarkastuksesta kohtuullisessa ajassa.