Jalkojen turvotus
Jalkapöydät turpoavat ja kipeytyvät, varsinkin jos kävelen kaupungilla, istun junassa tai olen normaalia enemmän liikkeellä. Perussairautena verenpainetauti, joka pysyy lääkityksellä kurissa. Ylipainoa jonkin verran. Olen kokeillut kaikkea, jalkojen ylösnostamista ym., eikä mainittavaa apua. Nytkin jalkapöydät on kuin elefantin jalat, näyttävät kuin olisi nestettä nahan alla (olin eilen reissussa ja tuli käveltyä kaupungilla). Turvotus laskee ajan kanssa rasituksen jälkeen. Mikä avuksi?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tukisukat
Tämä on todenäköisin se oikea vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruoka auttaa tuohonkin.
Mikä ruoka? Suolaa varmaan pitää välttää, mutta nyt helteellä taas kehotetaan syömään suolaa..
Ei suolaa pidä helteellä välttää, urpo.
No niinhän hän juuri totesi, ääliö.
no niin, lapset lapset. Mitäs äiti opetti toisten nimittelystä ?
Sori äiti. Mutta kun toi toinen on ääliö niin miksi en saisi kertoa totuutta!
Se nyt vain on epäkohteliasta. Se myös ilmentää, etää et osaa käyttäytyä. Sinun totuutesi on sinun totuutesi.
Totuuksia on olemassa vain yksi. Jos "totuuksia" voi olla niin monta kuin ihmisiäkin niin kyseessä on mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Mulla iän myötä löystyneet valtimoläpät, jotka aiheuttaa turvotusta. Käy lääkärissä. Ei niistä tiedä itse mikä perussyy on.
Sydämessä?
Laskimoiden vajaatoimintaahan (nivusissa) voi olla ihan nuorellakin.
Varrettomien nilkkasukkien puristavat resorit aiheuttavat minulla turvotusta jalkapöytiin.
Onko verenpainelääkeenä Amlodipiini? Se on tunnetusti useille nilkkojen turvotusta aiheuttava. Itsellä oli ja vaihdettiin toiseen ja turvotus loppui. Ei ole ollut helteelläkään. Sydämen vajaatoiminta aiheuttaa myös jalkojen/ nilkkojen turvotusta.
Tukisukat/sukkahousut käyttöön.
Pikaisimman avun turvotukseen saat menemällä uimaan tai ylipäätään oleskelemaan veteen. Veden jalkoihin kohdistama paine saa turvotuksen liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Onko verenpainelääkeenä Amlodipiini? Se on tunnetusti useille nilkkojen turvotusta aiheuttava. Itsellä oli ja vaihdettiin toiseen ja turvotus loppui. Ei ole ollut helteelläkään. Sydämen vajaatoiminta aiheuttaa myös jalkojen/ nilkkojen turvotusta.
On juuri Amlodipiini ja Losartan. Nilkkojen turvotus on tullut Amlodipiinin aloituksen jälkeen, jalkapöytien turvotus jo ennen verenpainelääkitystä. Toinen jalka tutkittiin muistaakseni ultraäänellä vuosia sitten kipeytymisen vuoksi, mutta ei ollut tukoksia. Siinä jalassa suonikohjuja jonkin verran. Tukisukkia silloinkin suositeltiin, mutta nyt helteillä en voi sukkia pitää. Suolaa taitaa kulua liikaa, leipiä, juustoa, ne varmaan vähäisemmäksi sitten. Näkyykö sydämen vajaatoiminta EKG:ssä? Se multa otettiin vuosi sitten ja oli normaali.
Sydän, maksa ja/tai munuaiset on kovilla silloin kun nestettä kertyy alaraajoihin. Diabetekseenkin tuollainen liittyy. Ehkä kannattais nyt viimeistään laittaa ne elintavat kuntoon eikä odottaa jotain pilleriä tuohonkin vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Sydän, maksa ja/tai munuaiset on kovilla silloin kun nestettä kertyy alaraajoihin. Diabetekseenkin tuollainen liittyy. Ehkä kannattais nyt viimeistään laittaa ne elintavat kuntoon eikä odottaa jotain pilleriä tuohonkin vaivaan.
kai nuo tutkitaan labrakokeilla kun verenpainelääkitys aloitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla iän myötä löystyneet valtimoläpät, jotka aiheuttaa turvotusta. Käy lääkärissä. Ei niistä tiedä itse mikä perussyy on.
Sydämessä?
Laskimoiden vajaatoimintaahan (nivusissa) voi olla ihan nuorellakin.
Ei vaan juuri jaloissa, nilkoissa käsittääkseni. Kävin lääkärissä.
Turvotus voi olla myös sisäelinperäistä. Siihen auttaa nesteenpoistolääke, löysiin valtimoläppiin ei. Tukisukkia suositteli lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On juuri Amlodipiini ja Losartan. Nilkkojen turvotus on tullut Amlodipiinin aloituksen jälkeen, jalkapöytien turvotus jo ennen verenpainelääkitystä. Toinen jalka tutkittiin muistaakseni ultraäänellä vuosia sitten kipeytymisen vuoksi, mutta ei ollut tukoksia. Siinä jalassa suonikohjuja jonkin verran. Tukisukkia silloinkin suositeltiin, mutta nyt helteillä en voi sukkia pitää. Suolaa taitaa kulua liikaa, leipiä, juustoa, ne varmaan vähäisemmäksi sitten. Näkyykö sydämen vajaatoiminta EKG:ssä? Se multa otettiin vuosi sitten ja oli normaali.
Sinun asemassa pyytäisin vaihtamaan Amlodipiinin johonkin toiseen. Sydämen vajaatoiminta yleensä varmistetaan ultraäänitutkimuksessa ja verikokeella; pro BNP ja useimmiten merkkejä näkyy Ekg: ssä, mutta on hyvä kartoittaa laajemmilla tutkimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun asemassa pyytäisin vaihtamaan Amlodipiinin johonkin toiseen. Sydämen vajaatoiminta yleensä varmistetaan ultraäänitutkimuksessa ja verikokeella; pro BNP ja useimmiten merkkejä näkyy Ekg: ssä, mutta on hyvä kartoittaa laajemmilla tutkimuksilla.
Kiitos neuvosta, näin varmaan kannattaa tehdä. EKG:n yhteydessä katsottiin perusverikokeet (natrium, kalium, munuaisten toiminta ym.) ja ne olivat kunnossa. Tarkempia tutkimuksia ei tehty silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvosta, näin varmaan kannattaa tehdä. EKG:n yhteydessä katsottiin perusverikokeet (natrium, kalium, munuaisten toiminta ym.) ja ne olivat kunnossa. Tarkempia tutkimuksia ei tehty silloin.
Jos et ole " ikääntynyt," niin on luultavaa, että nilkkojen turvotus poistuu lääkkeen vaihtamisella, eikä ole tarvis muihin tutkimuksiin. Nimenomaan vajaatoiminta liittyy useimmiten ikään ja toki muihin sairauksiin, jos niitä on verenpainetaudin lisäksi. Hyvä tietysti, jos tutkitaan perusteellisesti.
Itsellä on jo ikääkin ja amlodipin vaihdettiin Oridip ( lerkanidipiinihydrokloridi) ja toisena lääkkeenä minullakin on Losartan. Vajaatoimintaa ei ole todettu, eikä ole diabetesta tms. ( t. konkari esh )
Tyyny jalkojen alle koko yöksi. Mulla ei turvota jalkoja vaikka on rr-tauti, d ja sydämen vajaatoiminta, ei edes nyt helleaikoina. Sukat kannattaa ostaa sellaiset, joissa mainitaan diabetes, ihan hyviä olen löytänyt halpakaupoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruoka auttaa tuohonkin.
Mikä ruoka? Suolaa varmaan pitää välttää, mutta nyt helteellä taas kehotetaan syömään suolaa..
Ei suolaa pidä helteellä välttää, urpo.
No niinhän hän juuri totesi, ääliö.
no niin, lapset lapset. Mitäs äiti opetti toisten nimittelystä ?
Sori äiti. Mutta kun toi toinen on ääliö niin miksi en saisi kertoa totuutta!
Se nyt vain on epäkohteliasta. Se myös ilmentää, etää et osaa käyttäytyä. Sinun totuutesi on sinun totuutesi.
Kiitos palautteesta. Itse asiassa provosoiduin toisen henkilön kommentista, jossa hän ikävään sävyyn kertoi ap:n olevan urpo ja lisäksi kävi selväksi, että hän ei ollut lukenut ap:n viestiä ajatuksella. Sitten provosoituneena päätin itse kommentoida ja tämän palstan tuoman anonymiteetin suojissa haukuin ko henkilöä ääliöksi. Ymmärrän, että se oli ihan yhtä typerästi tehty kuin se alkuperäinen urpoksi haukkuminen. Olen ollut vähän kireänä viime aikoina ja erilaisia sammakoita on tullut suustakin ja olen joutunut niitäkin jälkikäteen selvittelemään. Toivottavasti ärtyneisyys hellittää.
Pyydän siis anteeksi henkilöltä jota kutsuin ääliöksi.
Tottakai sydämen vajaatoiminta on tuolla lääkityksellä ja noilla oireilla kartoitettu. Mutta ei lääkitys ole tärkein hoito.