Kuinka vastustatte työpaikan työntekijää joka määräilee muita työntekijöitä
Aiemmassa työpaikassa oli tällainen työntekijä sekä nykyisessä työpaikassa joka jyrää kaikki muut työntekijät.
Kommentit (10)
Jos kyseessä ei ole pomo, niin lapsellisesti. Aivan varmasti laitan lounaan ilman kupua mikroon tämän nähden yms. Siinähän menee sitten kitisemään pomoille.
Jos sattuu hyvä tilanne, niin katson silmiin ja teen päin vastoin kuin käski. Yritän saada ko tyypin tilanteeseen, jossa pomo näkee miten hän käyttäytyy.
Jotkut määräykset ovat toteltavia käskyjä lain nojalla, esim. et voi poistaa toisen työntekijän asettamaa esim. tuotantokoneen asetusten säätöjen tai korjauksen ajaksi latettua turvalukitusta, tai syyllistyt vakavaan työturvallisuusrikokseen.
Seuraan, koska kaipaan itsekin vinkkejä.
Itse olen asiakaspalvelutyössä, jossa toivotaan ja odotetaan kyllä toisaalta tietynlaista sääntöjen noudattamista, mutta myös toisaalta hyvin paljon tietynlaista itsenäistä päätöksentekoa, tilannetajua, lämminhenkisyyttä asiakkaita kohtaan, maalaisjärjen käyttöä ja tarvittaessa sääntöjä vastaan soveltamista. Vuoden verran ollut nyt työkaveri, joka on todella piirun tarkka säännöistä, saattaa pahimmillaan tiuskia asiakkaille tylysti, valittaa ja kiukuttelee heti, jos kokee, että joku työkaveri hänen mielestään "ylipalvelee" asiakkaita = toimii siten, mikä yleensä meillä ollut just se hyvä tapa toimia.
Alkanut ahdistaa hirveästi työ tuolla paikassa yhden ihmisen takia, kun ei ikinä tiedä millä tuulella hän on ja aina sanomassa "en kyllä olisi noin tehnyt" tms.
Kannattaa miettiä miksi ja missä tilanteissa määräilee. Minä olen sellaista tyyppiä, että neuvon kaikessa minkä osaan ja en ole erityisen hienotunteinen, niin jotkut ovat kokeneet määräilyksi. En kyllä mitenkään loukkaannu tai muuta jos joku tekeekin eri lailla tai sanoo, että osaa jo. Mutta tuo tuntuu joillekin ihmisille olla vaikea sanoa ja sitten en tajua, etteivät tarvitse neuvoja ja he kokevat tilanteen määräilevänä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä miksi ja missä tilanteissa määräilee. Minä olen sellaista tyyppiä, että neuvon kaikessa minkä osaan ja en ole erityisen hienotunteinen, niin jotkut ovat kokeneet määräilyksi. En kyllä mitenkään loukkaannu tai muuta jos joku tekeekin eri lailla tai sanoo, että osaa jo. Mutta tuo tuntuu joillekin ihmisille olla vaikea sanoa ja sitten en tajua, etteivät tarvitse neuvoja ja he kokevat tilanteen määräilevänä.
Heh Heh. Idari sinä olet. Lopeta heti neuvominen. KUKAAN ei kaipaa neuvojasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh Heh. Idari sinä olet. Lopeta heti neuvominen. KUKAAN ei kaipaa neuvojasi!
Kyllä useimmat työkaverit tykkää kun autan ja neuvon. Merkkinä pidän sitä, että päivittäin moni kysyy asioista juuri minulta.
Joissain työpaikoissa määräileviä työntekijöitä palkataan ihan tarkoituksella. Osa nostetaan muiden yli ja annetaan mahdollisuuksia ohjailla muita. Ongelmallista voi olla, jos noissa työntekijöissä ei ole mitään ihmeellistä eivätkä ole kokeneita töihinsä. Pomo ei välttämättä haluakaan palkata kokeneita, etteivät veisi huomiota häneltä tai olisi kokemuksensa perusteella ajattelevia.
Ennen pitkää sitten tulee esiin, etteivät osaa tehdä mitään ihmeellistä, mutta sitäkin varten heille voidaan palkata muita.
Vaikeaa on vastustaa. Pitää vaan totella ja myötäillä, vaikka silloin työyhteisö ja pomo voivat tietäväisenä ajatella, että alaiset ne ovat huonoja suunnittelemaan omia töitään. Itse ovat työpaikalla luoneet tilanteen ja alimmissa työntekijöissä osa voi olla yhtä kokeneita.
Vastustamisessa varmaan auttaa, jos työpaikalla pomo ei asetu määräilevän puolelle eikä luo hierarkioita, vaan muillakin työntekijöillä kuitenkin on turvattu työ ja mahdollisuuksia vaikuttaa omiin töihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä ei ole pomo, niin lapsellisesti. Aivan varmasti laitan lounaan ilman kupua mikroon tämän nähden yms. Siinähän menee sitten kitisemään pomoille.
Jos sattuu hyvä tilanne, niin katson silmiin ja teen päin vastoin kuin käski. Yritän saada ko tyypin tilanteeseen, jossa pomo näkee miten hän käyttäytyy.
Pesetkö sitten sen mikron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesetkö sitten sen mikron?
En tietenkään.
Jos olisin moisessa työpaikassa, ignooraisin.