Mikä muu etuus kuin eläke on tällä hetkellä epätasa-arvoinen?
Eläkkeiden suuruudet suhteessa työuran aikana maksettuihin eläkemaksuihin ovat tämän hetken eläkeläisillä paljon suuremmat kuin mitä esim 70- ja 80- luvulla syntyneillä aikanaan tulee olemaan. Tämähän pitää korjata samalle tasolle kaikilla.
Kommentit (34)
Ukko39 kirjoitti:
Eikä silti voi sanoa että elämä olisi mitään luxusta kun sata köyhän kättä on jatkuvasti mun pussilla.
Katsopas joskus palkkakuitista mitä maksuja siitä menee. Siinä on ihan erittely. Se ei nimittäin toimi niin että raha otetaan hyvätuloisilta ja jaetaan köyhille. Kaikista Suomen sosiaalikuluista, siitä 75 miljardista, esimerkiksi vain 6% menee työttömyydestä johtuviin kuluihin.
Kaikki pois vaan. Jatkossa eläkkeet ihmisten omalle vastuulle.
Kaikki tuet pois.
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on suurin vääryys kun sen saa hyvätuloisetkin jotka ei tee sillä mitään.
Hyvätuloiset on kummaa sakkia.
Niiltä ei raha koskaan lopu.
Hyvätuloisia voi aina mätkiä lisäveroilla ym koska heiltä on mistä ottaa.Tätä mä olen Suomessa aina ihmetellyt.
Hyvätuloisia voi kurjistaa miten tahtoo, se kassa on pohjaton. Sieltä voi ammentaa köyhille loputtomiin.Vähätuloisille ei taas riitä mikään raha, se kaivo on myös pohjaton.
Tiedän tämän omakohtaisesta kokemuksesta.
Olen elänyt 900€/kk nettotuloilla.
Nykyään kuulun yhdeksäntenä palkkadesiiliin Suomessa.Eikä silti voi sanoa että elämä olisi mitään luxusta kun sata köyhän kättä on jatkuvasti mun pussilla.
Minä oon kanssa oikein hyvätuloinen. Mutta vaan niin kauan kuin verottaja ei oo vielä käynyt kylässä, sen jälkeen ollaankin sitten köyhyysrajan alla. Naurattaa aina välillä, kun koko ajan ei jaksa olla vihainen.
Eläkehän on kaikin puolin epätasa-arvoinen. Yksi saa sitä puoli vuotta ja toinen 30 vuotta, vaikka ovat tehneet samanlaiset työurat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekivät kyllä Suomesta teilla maan jossa teillä hyvä elämä. Älä puhu hulluja. Heilla oli vaikeampaa,että sinulla oli helpompaa.
Tästä olen vahvasti eri mieltä. Olen syntynyt 80-luvulla, ja kärsinyt lapsena lamasta. Aikuistuin tilanteessa, missä ei ollut enää mitään varmuutta saako opintojen jälkeen työpaikan. Ja kuten on käynyt ilmi, ei saanut, vaan sukupolveani on roikotettu pätkätöissä ja muutenkin sellaisessa taloudellisessa epävarmuudessa, että esimerkiksi omistusasunnon hankkiminen on monille saavuttamaton unelma. Ja loput saavat olla tyytyväisiä, jos asunto on maksettu ennen eläkeikää, mikä muuten on jo reippaasti korkeampi kuin tämän päivän eläkeläisillä. Elämän pätkittäisyys ja taloudellinen epävarmuus on myös aiheuttanut sen, että perheen perustaminen venyy helposti paljon myöhemmäksi kuin aiemmilla sukupolvilla. Me milleniaalit olemme myös se ensimmäinen sukupolvi, mikä ei yllä omia vanhempiaan varakkaammaksi.
Minun lapset ovat 80-luvulla syntyneet ,molemmilla perheet,ok-talot ja vakituiset työpaikat,perheen perustivat vähän yli 20-vuotiaina...Jos sinä et ole pärjännyt ja olet opiskellut ehkä väärän ammatin joka ei työllistä niin se ei tarkoita että muilla sun ikäisillä ei menisi hyvin.Tunnen myös muita saman ikäisiä ja kaikilla on omistusasunnot ja pärjäävät .
- Eläkemaksujen määräytyminen: yrittäjä maksaa eläkemaksua 24% tuloista ja suurimman osan palkansaajan eläkemaksusta, palkansaaja maksaa muutaman prosentin.
- Työttömyyskorvaus: palkansaaja saa automaattisesti jäädessään työttömäksi, yrittäjä on myytävä yrityksensä jotta voi saada, eikä sittenkään ole varmaa. Helpompi on kamelin mennä neulansilmän lävitse kuin yrittäjän tai viljelijän saada työttömyysetuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois.
Ja elät millä jos sairastut tai vammaudut menettäen työkykysi?? Rikollisella toiminnalla? Pyhällä Hengellä?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisässä ei ole indeksikorotusta. Omat vanhempamme saivat meistä paljon isompaa lapsilisää. Nykyisellä yhden lapsen lapsilisällä käy kerran kaupassa. Vielä 90 - luvulla sillä osti kuukauden ruoat.
1960- luvulla sillä sai lapselle sukkaparit.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, minkä odotetaan ottavan lainaa elämiseen.
Lisäksi ei saa kesälomaa. Opiskella pitää, jos ei saa töitä kesäksi.
Toimeentulotuki. Ne, kenellä ei ole mitään, saavat hyvät rahat kunhan jatkavat samaan malliin. Ne, joilla on yhtään omaisuutta joutuvat sen myymään tai kituuttamaan huomattavasti pienemmällä.
Pelkällä työttömyyskorvauksella ei pärjää, jos on elätettäviä. Toimeentulotuesta toitotetaan,että "se on se viimesijainen tuki", mutta miksi sitten toimeentulotuen saajia olisi niin paljon, jos muut tuet kuten opintotuki, sairauspäiväraha tai työttömyyskorvaus olisi riittävän suuret, että niillä tulisi toimeen? Yhteiskunnan ei pitäisi rankaista niitä, jotka ovat esimerkiksi saaneet säästettyä jotakin, eikä palkita siitä, ettei tavoittele mitään omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois.Ja elät millä jos sairastut tai vammaudut menettäen työkykysi?? Rikollisella toiminnalla? Pyhällä Hengellä?
Omilla säästöillä. Pyydän muilta apua. Pyhällä Hengellä.
Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä. Rikkaat saavat yhtä paljon kuin köyhät.
Verotus. Köyhät ei maksa mitään, päinvastoin kaikki tulee vastikkeetta tilille joka kuukausi ja hirveä ulina että lisää pitää saada.
Eläke pitäisi olla tasaeläke kaikilla. Nyt ne jotka ovat työtä tekemättä loisineet hyvissä viroissa, saavat vielä isomman eläkkeen kuin oikeita töitä tehneet.
Sitten liityttiin 1995 Euroopan Unioniin innolla, kun ruoan, auton ja viinan hinnat laskevat. Muusta niin väliä. Moni ei tiennyt eikä tiedä vieläkään mikä EU oikein on. Sitten otettiin eurot rahaksi ja kaikki ajan mukana kummasti kallistui. Nyt sitten inflaatio ja Venäjän ryppyily kallistuttaa lisää ihan kaikkea ja emme tiedä edes, mitä kaikkea emme enää edes saa kun kuljetukset eivät toimi kuten ennen. Paljonko se mummonmarkkalapsilisä 90-luvulta on euroissa? Ehkä arvo on 50 e.