Muillakin aineenvaihduntaongelmia?
Oon yrittänyt saada painoa putoamaan tästä reilusta sadasta kilosta. Jäivät kolmen raskauden jälkeen eivätkö lähde millään. En syö juuri mitään, vain salaatteja ja kahvia ja liikun paljon. Paino kuitenkin tuppaa vaan nousemaan. Oon alkanut ajatella, että aineenvaihduntani on pakko olla pielessä. Muuten ei käy järkeen tämä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri lihoi yli 30 kiloa muutamassa vuodessa. Omien sanojensa mukaan "ei syö koskaan yhtään mitään". Vietimme kerran mökkiviikonloppua ja illalla hän kirjasi ruokapäiväkirjaan ruoat, jotka oli syönyt. Hän muisti ja kirjasi vain muutamat salaatinlehdet, tomaatin ja näkkileivänpalan. Olisin voinut muistuttaa, että entäs se suklaalevy, kolme grillimakkaraa, pari sian ulkofilettä, puoli kiloa perunasalaattia, munkkirinkilät jne.
Kerran hän soitti voitonriemuisena, että nyt selvisi, miksi hän lihoo, vaikka ei syö koskaan mitään. Labrakokeissa oli selvinnyt, että hänellä on rasva-aineenvaihduntahäiriö. Hän oli menossa kokeiden vuoksi tapaamaan lääkäri ja menin kyytimään häntä ja odotin odotushuoneessa. Ovi olikin jäänyt raolleen ja kuulin kaiken, mitä puhuivat. Kaverin tiedotti lääkäriä lihomisensa syystä, jolloin lääkäri vastasi: "Et sinä ole lihava sen takia, että sinulla on rasva-aineenvaihduntahäiriö. Sinulla on rasva-aineenvaihduntahäiriö, koska olet lihava. Kaikilla sinun painoisillasi on se ja se paranee kun laihdutat."
Nauroin odotushuoneessa niin, että meinasin pissata housuuni. Ystäväni oli tietysti raivoissaan ja sanoi tekevänsä valituksen lääkäristä.
Miksi keksit tällaisia? Ei kai kenelläkään ole sinunlaista "ystävää"
Ootko pilannut sen aineenvaihdunnan jossain vaiheessa jollain kitukuurilla?
Ite tein nuorena just tuon virheen, mitä tässäkin ketjussa toitotetaan, että lopeta syöminen. Kukaan ei kuitenkaan voi olla loppuelämäänsä syömättä ja sitten onkin hauskaa, kun syö yhtään enemmän kuin 1 tomaatti päivässä ja heti lihoaa.
Kokeile se vhh, se on ainoa järkevä tapa syödä. Ja ota siitä kunnolla selvää ensin, et ala syömään pelkkää munaa ja pekonia vaan ihan kunnon ruokaa, mutta vhh.
Monilla useampia raskauksia kokeneella on matalat rautatasot, joka vaikuttaa kilpirauhaseen laskien vapaan tyroksiinin määrää veressä, joka todellakin vaikuttaa siihen, ettei paino putoa.
Mittauta siis ferritiini, TSH ja T-4-v.
Ferritiinin pitäis olla tuolla 100 tuntumassa ja T-4-V yli 15, jotta aineenvaihdunta pelaa.
Minun tuntemani lihavat syövät tosi isoja annoksia. Aina santsaavat ruokaa.
Minä kun laihdutan, niin joudun laskemaan kaloreita ja punnitsemaan annokset. Joka kerran (olen laihduttanut muutaman kerran) hämmästyin, kuinka vähän sitä saa syödä. En ikinä tajuaisi ruoan vähyyttä, ellen kaloreita laskisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja. Kahdella ihmisellä voi olla sama ruokavalio ja annoskoot, ja toinen on pullea ja toinen laiha. Aineenvaihdunta ei ole mikään mielikuvitusjuttu. Siihen vaikuttaa monet asiat. Esim. suolistobakteerit. Jossain tutkimuksessa laitettiin laihan kakkaa lihavan suolistoon, ja lihava alkoi laihtumaan. Koska bakteerifloora muuttui.
Juuri näin.
Täällä pyörii ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä kommentoimassa omaa täydellistä tietämättömyyttään julistaen.
Välillä pudotan 5 kg ja huudan hurraata kunnes taas kilot tulee takaisin. Tykkään syödä hyvää ruokaa mutta en jaksa liikkua niin paljon kun nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun laihdutan, niin joudun laskemaan kaloreita ja punnitsemaan annokset. Joka kerran (olen laihduttanut muutaman kerran) hämmästyin, kuinka vähän sitä saa syödä. En ikinä tajuaisi ruoan vähyyttä, ellen kaloreita laskisi.
Hassua, että miten erilailla ihmiset ajattelevat. Itse taas mietin, että ruokaa esim. 1500 kilokaloriin mahtuu aivan jäätävästi, jos sen valitsee viisaasti. Saati 1700...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että miten erilailla ihmiset ajattelevat. Itse taas mietin, että ruokaa esim. 1500 kilokaloriin mahtuu aivan jäätävästi, jos sen valitsee viisaasti. Saati 1700...
Kyllähän siihen mahtuukin, jollei venyttäisi mahalaukkua liialla ruualla.
Minulla on lihava kaveri, joka on 160 cm pitkä. Hän aina santsaa ruokaa. Ei hänellä ole mitään tajua, mikä on normaali annoskoko.
Sama
Kevyttä syödään ja sitten napostellaan ne läskit vyötärölle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siihen mahtuukin, jollei venyttäisi mahalaukkua liialla ruualla.
Minulla on lihava kaveri, joka on 160 cm pitkä. Hän aina santsaa ruokaa. Ei hänellä ole mitään tajua, mikä on normaali annoskoko.
Sama
Jatkan: puhun siis normaalista arkiruoasta, jossa ei mietitä kasviksia tai energiapitoisuuksia. Tyyliin makaronilaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri lihoi yli 30 kiloa muutamassa vuodessa. Omien sanojensa mukaan "ei syö koskaan yhtään mitään". Vietimme kerran mökkiviikonloppua ja illalla hän kirjasi ruokapäiväkirjaan ruoat, jotka oli syönyt. Hän muisti ja kirjasi vain muutamat salaatinlehdet, tomaatin ja näkkileivänpalan. Olisin voinut muistuttaa, että entäs se suklaalevy, kolme grillimakkaraa, pari sian ulkofilettä, puoli kiloa perunasalaattia, munkkirinkilät jne.
Kerran hän soitti voitonriemuisena, että nyt selvisi, miksi hän lihoo, vaikka ei syö koskaan mitään. Labrakokeissa oli selvinnyt, että hänellä on rasva-aineenvaihduntahäiriö. Hän oli menossa kokeiden vuoksi tapaamaan lääkäri ja menin kyytimään häntä ja odotin odotushuoneessa. Ovi olikin jäänyt raolleen ja kuulin kaiken, mitä puhuivat. Kaverin tiedotti lääkäriä lihomisensa syystä, jolloin lääkäri vastasi: "Et sinä ole lihava sen takia, että sinulla on rasva-aineenvaihduntahäiriö. Sinulla on rasva-aineenvaihduntahäiriö, koska olet lihava. Kaikilla sinun painoisillasi on se ja se paranee kun laihdutat."
Nauroin odotushuoneessa niin, että meinasin pissata housuuni. Ystäväni oli tietysti raivoissaan ja sanoi tekevänsä valituksen lääkäristä.
Sun ystävääs pitäis vetää kunnolla tu rpaan.
Ei se ole kaikilla helppoa. Kerran tuli brittiläinen dokumentti isohkosta miehestä joka alkoi painonpudotukseen muiden mukana. Eipä tippunut kalorivajeella jne paino tällä miehellä samaan tahtiin kuin muilla. Oli ruumiinrakenteeltaan tanakka.
Samoin siinä Jutan laihdutusohjelmassa oli kerran nainen. Ne ei saaneet naisen painoa putoamaan jossain kohden millään. Juttakin totesi että jouduttiin tekemään kovasti töitä ennen kuin kalorivaje alkoi tehota.
Osoitus vaan ettei se todella ole helppoa kaikilla että "tuosta vaan" laihtuisi.
Mä uskoisin että mulla on kokemusta säästöliekistä johtuen vaikeasta anoreksiataustasta. Olen 46-vuotias ja hoikka mutta lihon todella helposti. Olen taustani lisäksi myös ravitsemusalan asiantuntija eli tiedän kyllä tarkkaan miten paljon energiaa saan päivässä.
Tottakai jos ihminen ei syö mitään niin laihtuu ja lopulta kuolee. Tämä nyt vaan niille jotka sanoo ettei mitään säästöliekkiä ole koska ihmisiä on kuollut nälkään. Kuitenkin normioloissa ihminen syö jotain.
Moni ylipainoinen ei kokemukseni mukaan tajua että syö liikaa. Oikeasti vilpittömästi olettaa että syö kevyesti. Esim. välipaloja ei huomioida, kaloripitoisia juomia ei huomioida, annoskoot ovat liian isoja vaikka söisikin normaalia kotiruokaa. Luen aina välillä ruokapäiväkirjoja ja on aivan päivänselvää että niiden sisältö on puutteellinen. Usein keskustelussa alkavat asiat selviämään.