Onko henkinen kotisi enemmän synnyinpaikkakunnallasi vai nykyisessä asuinpaikassa?
Tämä kysymys lähinnä niille, jotka ovat muuttaneet synnyinseuduiltaan hieman kaueammaksi.
Kommentit (30)
Nykyisessä ehdottomasti, vaikka olen asunut täällä vasta alle kaksi kuukautta. Kotiseudulle matkaa yli 400 km. Sieltä tosin muutin pois jo 10 vuotta sitten, mutta olen asunut monessa kaupungissa tässä välissä, eikä yksikään ole tuntunut näin kodilta kuin nykyinen.
Olen syntynyt Savossa ja koko suku on savolaisia 1600-luvun alusta lähtien. Koko nuoruuteni tunsin etten kuulu joukkoon luonteeni puolesta Muutin Helsingin kautta Satakuntaan ja tuntui heti kuin olisin tullut henkiseen kotiini. Olen viihtynyt täällä hyvin reilun 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 vuotta maailmalla ja palasin keväällä takaisin lappiin. Nyt olen kotona
Mulla taas ei ole mitään hinkua Lappiin takaisin vieläkään 30 vuoden jälkeen. Tuntuu, että on viimeinen paikka jonne haluaisin muuttaa.
Näin me ollaan erilaisia
Joka paikassa oltu vieras, synnyinseudullakin.
Nykyinen tuntuu ehdottomasti kodilta. Synnyinpaikkakunnalleni en tunne minkäänlaista vetoa, toki siellä on kiva käydä muutaman vuoden välein. Välimatkaa on 350 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 vuotta maailmalla ja palasin keväällä takaisin lappiin. Nyt olen kotona
Mulla taas ei ole mitään hinkua Lappiin takaisin vieläkään 30 vuoden jälkeen. Tuntuu, että on viimeinen paikka jonne haluaisin muuttaa.
Näin me ollaan erilaisia
Näin on. Itse en koskaan tykännyt talvella pakkasista, pimeydestä vaikka olikin lunta sitä lieventämään, kesällä on sääsket, mäkärät ja polttiaiset sekä paarmat. Joka paikkaan on tosi pitkät matkat.
Maaliskuussa siellä tulee joskus käytyä hyvien hiihtokelien aikaan, mutta muuten ei mitään mielenkiintoa käydä siellä. Nyt en ole käynyt neljään vuoteen. Ehkä ensi maaliskussa menen käymään hiihtämässä.
Synnyin pikkukylässä Kaakkois-Suomessa ja muutimme sieltä läheiseen kaupunkiin juuri ennen kuin täytin 7 vuotta. Kouluvuodet (ikä 7 - 20) asuin tuossa kaupungissa, sitten muutin opiskelemaan Keski-Suomeen, jossa olen asunut tähän päivään asti eli 36 vuotta. Eikä mikään näistä paikoista tunnu kodilta!
Henkisesti olen ehdottomasti itäsuomalainen, mutta nuo lapsuuden ja nuoruuden paikkakunnat ovat muuttuneet liikaa lapsuusajoistani enkä tunne sieltä oikeastaan ketään. Keski-Suomessa en viihdy, mutta en osaa lähteä poiskaan. Tosin viime aikoina olen puolivakavissani harkinnut asunnon ostoa läheltä synnyinkotiani, joten ehkä se on kuitenkin "oma" paikkani.
Olen asunut eripuolilla Suomea-alkujaan olen Itä-Suomesta. Olen viihtynyt kaikkialla, mutta nykyinen asuinpaikka on loppuelämän koti.
Olen turkulainen ja synnyin tois pual jokke, enemmän oon asunut täl pual ja kotoisammalta tää puoli tuntuu.