Lasketteko ruokavalionne/syömisien makroravinteet?
Kuinka yleistä on että tavalliset ihmiset joihin lasken fitnessharrastajienkin kuuluvan, laskevat tai vähintään arvioivat ruokansa makroravinteet? En siis puhu huippu-urheilijoista vaan perus ihmisistä jotka saattavat harrastaa myös liikuntaa. Itselle outo ajatus miettiä ruoka proteiini/hiilihudraatti/rasva mentaliteetilla, mutta ehkä kannattaisi. Laskeeko AV-mammat makroja?
Kommentit (8)
En laske mitään, mutta yritän pitää makrojen suhteet sellaisena, joka sopii mulle. Tiedän siis suunnilleen käyttämieni ruoka-aineitten makrot, joten syömiset on helppo koostaa.
Tiedän koska kalorinlaskenta sovellus laskee ne, yritän pitää makrot tasapainossa.
Lasken makrot. Tärkeimpänä pidän, että saan proteiinia tarpeeksi, sillä syön pääasiassa kasviksia.
Ei tarvitse enää laskea, kuin joskus vaan "kalibroida" silmä/käsi. Kunhan syö paljon rasvaa, valitsee oikeanlaiset hiilihydraatit, niin proteiini yleensä asettuu siihen itsekseen.
En laske, mutta pyrin joka aterialla syömään ruoka-aineita jokaisesta kolmesta ryhmästä.
Ihmiset ovat ehkä erilaisia tässä. Itse voin parhaiten kun syön jokseenkin tasapainoisesti kaikkea kolmea, toki terveellisimpiä lähteitä suosien.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Makrotietoisuudesta, vaikka niistämisen välttämättä laskisi tai kehoanmuokkausta tavoittelisi on tulossa entistä enemmän ns yleissivistystä. Ihmiset ymmärtävät proteiinin ja rasvojen funktion ym. Itse en laske makeoja, mutta edes asiaan huomiota kiinnittämättä näen automaattisesti mitkä makroravinteet ovat ns korkeimmat tiettyissä ruoka-aineissa.
Olen hyvin kartalla syömisteni makroista, ja arvioin niitä ruokia suunnitellessani. Tiedän myös suurin piirtein, paljonko kaloreita olen päivän aikana syönyt. Ravitsemus ja ravintorikas ruoka kiinnostavat minua, ja tämä asia toimii mielessäni tavallaan automaattisesti taustalla.
En harrasta tavoitteellisesti urheilua tai pyri muokkaamaan kehoani, olen normaalipainoinen, enkä noudata orjallisesti mitään ruokavaliota.