Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ientulehduksesta? Miten sen saa nopeasti pois?

Vierailija
02.07.2022 |

Hammasväleissäni luuraa ientulehdusta, ilmeisesti ihan mojova sellainen. Hampaita harjatessa ei ole koskaan tullut verta, joten tämä hammasväleissä lymyilevä tulehdus on jäänyt huomaamatta. Ja joo, olen ollut kakkahammas siltä osin, että hammasvälejä en ole putsaillut. :(

Nyt kun tämä asia hammaslääkärissä huomattiin, olen sen jälkeen putsaillut hammasvälejä tuollaisilla erinäisillä väliharjoilla, minulla on testissä niitä useaa eri sorttia, että löytäisin itselleni sopivan. Verta tulee aiiika paljon ja se hirvittää. Olen nyt "raakaillut" välejä noin neljänä päivänä ja ikenet ovat himputin hellänä.

Milloin tuon verenvuodon ja ikenien arkuuden pitäisi hellittää? Mitäs sitten, jos se ei ala hellittämään? Voiko suussani olla joku superbakteeri, joka ei lähde normaaleilla toimenpiteillä? Hammaslääkäri ei kyllä maininnut mitään tuollaisista vaihtoehdoista, mutta olen YouTubesta katsonut ulkomaisia hammaslekureita ja ties mitä tohtoreita ja he ottavat sylkinäytteet asiakkailta ja katsovat että mitä liskoja suussa asustaa. Sitä en tiedä miten ne sitten häätää ne ei toivotut asukit.

Olisiko mitään "kikkakolmosia", joilla nopeuttaa hammasvälien parantumista? Kauanko sinulla meni, että kipu ja verenvuoto loppui?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rauhoitu kuin sinnikkäällä kotihoidolla, ja jatkaa pitää rauhoittumisen jälkeenkin.

Kai se hml teki kunnollisen putsin ennen kuin kehotti kotihoitoon?

Mut älä jynssää liian isolla voimalla.

Vierailija
2/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corsodyl hammastahna ja suuvesi. Ja puhdista hampaiden välit päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lekuri sanoi että hellästi putsata välejä. Käytän sensitivelankaimia ja nopeasti talttui kun aloin pestä kahdesti ja lankaan iltaisin. Mikään harja tai normilanka ei mahdu väleihin survomatta ja sellainen tyyli ei ole hyväksi ikenille.

Vierailija
4/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corsodyl tai Gumparoex (suositus) hammasvälien puhdistus,suuhygienisti käynnit yms.

Vierailija
5/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä hetki menee, putsaa vaan huolellisesti, yllä annettu hyviä neuvoja. Verenvuotoa ei sinänsä tarvitse pelätä.

Vierailija
6/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corsodylille peukku, samoin katse ruokavalioon: syötkö tarpeeksi hevipuolta? Minulla helpotti vasta kun lisäsin sen syöntiä.

Vierailija
7/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista kahden viikon suuvesikuuri, mikähän sen nimi nyt olikaan... No, löytynee helposti hyllystä.

Paradontax hammastahna on minulla saanut ientulehduksen kuriin. Ja hammasvälien sitkeä putsaus.

Vierailija
8/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki corsodyl geeliä ja sitä geeliä laita t hammasväliharjaan tai hammaslankaan ja ujutat sinne tulehtuneeseen kohtaan. Se geeli auttaa nopeasti.

Vierailija
9/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin että siinä kestää jonkun aikaa ennenkuin ikenet tottuu että niitä puhdistetaan. Mulla on puutikut, lanka, väliharjat, sellainen muovijuttu jossa on valmiiksi kiristetty lanka ja air floss. Tiettyihin hammasväleihin ei sovi kaikki puhdistimet. Suuvettä vielä päälle, Corsodyl on tosiaan hyvää tulehduksiin ja Betadine.

Vierailija
10/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lekuri sanoi että hellästi putsata välejä. Käytän sensitivelankaimia ja nopeasti talttui kun aloin pestä kahdesti ja lankaan iltaisin. Mikään harja tai normilanka ei mahdu väleihin survomatta ja sellainen tyyli ei ole hyväksi ikenille.

Jaa, jaa, no niitä hammasväliharjoja on eri kokoisia niin kuin ihmisillä hammasvälejäkin. Mahtuuhan normiväliin hammastikun kärkikin.

Vierailija
11/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kärsivällinen, tuloksien näkymisessä voi mennä melko pitkäkin aika.

12/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnikkäästi vaan jatkat kerta päivään, niin kyllä se helpottaa. Vaikeimmat välit voi "pullottaa" aamulla useamman viikon, semmoiset missä kaikkein muhinein ja syvin se tulehdus.

Ja pidä käsillä laajaa skaalaa niitä välineitä; voi olla että kun tilanne tasaantuu ja tekniikkasi hioituu, niin toimiikin jokin muu kuin nyt. Ja eri väleihin voi tarvita erilaisia. Itselläni on kulmahammas kiertynyt ja siinä pitää käyttää kahta välinettä, että saa otettua. 

Hyvä, että asia on nyt tiedossa ja hoidossa!

Vierailija
13/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oleellinen asia on sähköhammasharja, ja vähän parempi sellainen. Joku sensitive versio, jos arat ikenet. Mulla tämä auttoi jo paljon.

Normaalin ientulehduksen saaminen lankaamisella ja tikuilla pois kestää minimissään kaksi viikkoa.

T. Tyyppi, jolla oli aina ennen ientulehdus, kun en osannut hoitaa. Nyt ei vuoda enää ikenet, vaikka lankaisin kuinka.

Vierailija
14/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä käsi makuaisti Corsodylistä?

Vierailija
15/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, jaa, no niitä hammasväliharjoja on eri kokoisia niin kuin ihmisillä hammasvälejäkin. Mahtuuhan normiväliin hammastikun kärkikin.

On erikoikoisia ja mikä ja kellekin sopii. Tarkoitin ylipäätään että väkisin ei saa tunkea eikä kovaa putsata. Se väline joka mahtuu hyvin ja pystyy nätisti putsaamaan. Minulle se on ohut lanka.

Vierailija
16/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erikoikoisia ja mikä ja kellekin sopii. Tarkoitin ylipäätään että väkisin ei saa tunkea eikä kovaa putsata. Se väline joka mahtuu hyvin ja pystyy nätisti putsaamaan. Minulle se on ohut lanka.

Juu. Hampaan juurelta se plakki on kaikista tärkeintä saada pois. Väline oman tarpeen mukaan.

Vierailija
17/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla polttaa suuta niin hirveästi ettei voi käyttää. Lekuri vinkkasi ostamaan gum-huuhdetta ja paljon parempi suulle, tepsii yhtä hyvin kun corsodyl. Pinkki Gum on miedonmakuista.

Vierailija
18/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa netistä water flosser. Hobby hallista saa 35 eurolla. Minulla on ja se on aika hyvä kapistus. 

Vierailija
19/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klooriheksidiiniä sisältävät värjäävät hampaita. Koska se suuvesi on toissijainen mekaaniseen puhdistukseen verraten, ei sen käyttökään

taida kaikista oleellisinta olla. Suussa on aina bakteereita, joten se antibakteerinen suuvesi ei niitä poista. Toki, jos lääkäri määrää suuveden käyttöön, niin sitten kuurina käytetään.

Vierailija
20/28 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää jotenkin puhdistaa suu joka syönnin päälle.

Jos on kipeitä kohtia, suun voi ruokailun jälkeen kurlutella miedolla suolavedellä.

Auttaa myös, jos jaksat kurlata kookosöljyllä päivittäin varttitunnin. Se on niin pitkä aika, että väkisin puhdistuu hammasvälitkin.

Nämä siis aamu- ja iltahammaspesun lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi