Surullista: lapset eivät osaa leikkiä
Oma lapsi 5 v. suree, kun kavereista kukaan ei halua leikkiä (esim. kotileikkiä). Nyt helteellä naapurin lapset ovat tervetulleita meille viileään sisätiloihin. Leluja, askartelujuttuja yms. löytyy mutta kaikki hinkuvat koteihinsa katsomaan youtubea tai pelaamaan, koska kaikki muu on tylsää.
En halua erottaa lasta kavereistaan, joten hänkin on useampaan otteeseen istunut kaverilla tuijottamassa sitä youtubea.
Kun ei ole kavereita kylässä, meilläkin katsotaan telkkaria ja joskus varmaan liikaa, mutta mielestäni juonelliset muumit, Kaapot sun muut ovat sentään jollain tasolla kehittäviä. Youtubessahan on tosi paljon jopa haitallisia videoita, mistä täälläkin on oma ketjunsa.
Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (31)
Kuinka tuttuja kaverit ovat, ovatko olleet teillä usein kylässä. Meidän eskarilainen on muutaman kerran kutsunut eskarikavereita kylään, ja monen kanssa ekat kerran on mennyt lähinnä ihmettelyyn, ja sitten toivotaan telkkaria tai pelaamista. Lähes samanikäisten serkkujen kanssa sen sijaan löytyy nopeasti yhteisiä leikkejä. Oletan sen johtuvan siitä, että kun ympäristö ja kuviot eskarikavereille on uusi, ei oikein keksitä sitä yhdistävää leikkiä ja silloin pelaaminen/katsominen tulee mieleen.
Se on ihan suunnitelmallista. Eliitti tahtoo heistä robotteja tulevaisuudessa.
Kotileikkejä??
Laita iltapäivällä pihalle vesiallas -> vesileikkejä, saavat kastella kasveja, mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tuttuja kaverit ovat, ovatko olleet teillä usein kylässä. Meidän eskarilainen on muutaman kerran kutsunut eskarikavereita kylään, ja monen kanssa ekat kerran on mennyt lähinnä ihmettelyyn, ja sitten toivotaan telkkaria tai pelaamista. Lähes samanikäisten serkkujen kanssa sen sijaan löytyy nopeasti yhteisiä leikkejä. Oletan sen johtuvan siitä, että kun ympäristö ja kuviot eskarikavereille on uusi, ei oikein keksitä sitä yhdistävää leikkiä ja silloin pelaaminen/katsominen tulee mieleen.
Ovat leikkineet yhdessä taaperoikäisistä lähtien. Mutta nyt älylaitteet vallanneet ajatukset:(
Ap
Ohjaat vähän, mieti jotain innostavaa ja kysy, mitä haluavat. Heidän leluillaan voisi olla allaspäivä jos kestävät vettä, ja ehkä niille voisi rakentaa styroksista veneet!
Vierailija kirjoitti:
Ollaan menty takas historiaan jolloin lapset olivat pieniä aikuisia.
Eikä olla. Ei joku youtuben selaaminen tee lapsesta pikkuvanhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tuttuja kaverit ovat, ovatko olleet teillä usein kylässä. Meidän eskarilainen on muutaman kerran kutsunut eskarikavereita kylään, ja monen kanssa ekat kerran on mennyt lähinnä ihmettelyyn, ja sitten toivotaan telkkaria tai pelaamista. Lähes samanikäisten serkkujen kanssa sen sijaan löytyy nopeasti yhteisiä leikkejä. Oletan sen johtuvan siitä, että kun ympäristö ja kuviot eskarikavereille on uusi, ei oikein keksitä sitä yhdistävää leikkiä ja silloin pelaaminen/katsominen tulee mieleen.
Ovat leikkineet yhdessä taaperoikäisistä lähtien. Mutta nyt älylaitteet vallanneet ajatukset:(
Ap
Et kuulosta YHTÄÄN pienen lapsen vanhemmalta... Tulee vaikutelma joko mummosta, tai leikkisästä miehestä! 😄
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan suunnitelmallista. Eliitti tahtoo heistä robotteja tulevaisuudessa.
Se on varmasti totta, mutta entä aloitus?
Jos lapset on jo pitkältä ajalta tuttuja, niin vanhemmatkin alkaa olla aika tuttuja. Joskus jutustelun lomassa sanot, et kauheeta kun lapset kattoo nykyään vaan youtubea ja leikkiminen jää. Luultavasti he ovat samaa mieltä ja yhdessä sit sovitte saman ruutuajan lapsille. Kyllä se mielikuvitus sitten alkaa toimimaan, kun ruutuja ei vaan saa katsoa. Tai näin ainakin meillä lapset sitten alkaa keksimään leikkejä, kun ei viitsi pelkästään kattoonkaan tuijotella.
On siellä youtubessa muutakin kuin pelkkää pahaa. Itsekin olen oppinut sitä kautta esim. neulomaan.
Onneksi oman lapsen kohdalla tämä tapahtui vasta nyt kouluikäisenä(menee kolmannelle syksyllä). Leikkiminen on loppunut lähes kokonaan. Piirtää ja lukee ja katsoisi YouTubea koko päivän, jos vaan antaisin.
Osasyynä pidän koronaa, joka sulki ihmiset koteihin. Kavereita ei voinut edes pyytää leikkimään jne. Ehkä se on voinut pienemmilläkin vaikuttaa, mutta oman lapsen kohdalla tämä oli viimeinen niitti. On ainoa, ja oli koronasulun aikana todella paljon yksin.
Ennen leikittiin kauppaa: voikukan lehdet olivat kaloja, kivet rahaa...
"Leivottiin" hiekkakakkuja, hypättiin ruutuja tai tvistiä ...
Mutta ajat ovat muuttuneet..
Nykylapsilta puuttuu mielikuvitus ja kekseliäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan suunnitelmallista. Eliitti tahtoo heistä robotteja tulevaisuudessa.
Se on varmasti totta, mutta entä aloitus?
No, kyllä sieltä Youtubestakin voi löytyä jotain ideoita leikkeihin ym. missä lapset pääsisivät käyttämään luovuuttaan ja mielikuvitusta.
Voi ei, ihan kauheeta :,( Omasta lapsuudesta muistan just sen, kuinka taianomaista oli vain upota niihin leikkeihin ja mistä vain asiasta tuli mielikuvituksen avulla lähes todellista.
5v on aikas pieni. Miksi sen ikäisiä jo koukutetaan laitteisiin. On varmasti muuta kivaa tekemistä jos vanhemmat huomioineet lapsen. Aikuisena ehtii tuijottaa tarpeeksi videota tai monitoroida jotain asioita internetistä.
Huomasin saman jo 90-luvulla. Kaikki päiväkodissa päivät olevat lapset eivät leikkineet mitään roolileikkejä meillä käydessään. Aina piti tapahtua jotain jännää ja aikuisen olla johtamassa. Omat lapsemme leikkivät ja pelasivat, soittivat soittimia ym. ja olivat kummissaan kun päiväkotilapset olivat kova vauhti päällä ja stressaantuneita eivätkä innostuneet leikeistä. Ylenkatsoivat meidän kotosalla kasvaneita ja kerhossa käyneitä lapsia.
Youtubessa on myös leikkivideoita ja klippejä, jotka voi innostaa leikin alkuja. 5-vuotiaat on jo sen verran isoja, että leikissä on hyvä olla jotakin rekvisiittaa ja kulisseja mukana. Jos ei ole leikkimökkiä niin esim. majatarpeita, oikeaa taikinaa (tai taikataikinaa), jolla voi leipoa, vettä, fairya ja ämpäreitä nukenvaatteiden pesuun, narua ripustukseen, saippuakuplia, koruja ja koristeita. Ehkä musiikkia mukaan (Spotify tai ihan cd:itä) leikkialueelle, piirustustarpeita myös. Roolivaatteita, hiuskoristeita, leikkiastioita, hamsterin häkki, koiran talutushihna, koiran koppi, laukkuja, leikki- tai oikeita ruokia (popcornit, vihannes- ja hedelmäpalat, keksit), nuket ja nukenvaunut... Mitä vain ko. leikkiin innostaa. Tuon ikäiset voi tykätä esim. hevosleikistäkin, keppihevosista ja esteradoista jne.
Roolileikit ovat juonellisia, joten niille pitää varata aikaa, innostava ympäristö ja leikkirauha, tilaa liikkua myös. Leikin rakentaminen on osa 5-vuotiaiden leikkiä, sellainen suunnittelu ja touhuaminen, kun tehdään leikille toimivaa tilaa. Aikuinen voi hyvin olla mukana siinä innoittajana tai mahdollistajana, sellaisena kannattelijana, että leikkijät pääsevät alkuun ja hyvään vireeseen. Leikin pitäisi voida jäädä paikalleen seuraaviksi päiviksi, eikä heti korjata pois. Jos lapset kokevat youtube tai muut videoidut esiintymiset kiinnostaviksi, voi hyvin videoida heidän leikkiään ja tehdä oman leffan tai jatkosarjan siitä. Niitä on kiva katsella myöhemminkin.
Heinähattu ja Vilttitossu-kirjat, myös Urpo ja Turo-kirjat (esimerkiksi) ovat hyviä iltalukemisia ennen nukkumaan menoa. Unissa leikkiä työstetään ja seuraavana päivänä leikki jälleen kehittyy. Muista toistokin, se on tärkeää.
Hyviä leikkejä!
Ollaan menty takas historiaan jolloin lapset olivat pieniä aikuisia.