Kysymys työkyvyn arvioinnista
Voidaanko työkyvyn arviointi tehdä työssä, mihin ei ole koulutusta?
Mainitsin hoitavalle taholle, että en hae yli puoli vuotta kestävään työsuhteeseen erääseen työhön, johon minulla ei ole koulutusta. Olen sitä työtä kuitenkin lyhyemmän jakson tehnyt, eikä se mahdoton ollut. Mutta pidempi jakso sitä työtä ei tunnu mahdolliselta, mm. siksi, koska silloin tehtävänkuvaani tulisi asioita, joita en lyhytaikaisessa työsuhteessa joutunut edes miettimään. Ja niissä on sellaisia osa-alueita, joita en todellakaan osaisi tehdä.
Hoitava taho sanoi, että pitäisikö harkita työkyvyn arviointia.
Sitä on harkittu ennenkin, mutta ongelmana oli se, että siihen olisi tarvittu koulutustani vastaava työ.
Työ, mihin liittyen sitä työkyvyn arviointia ehdotettiin, sivuaa kyllä tietyllä tapaa koulutustani, mutta tähän ko. työhön pätevöityäkseen pitäisi tehdä tietyt erikoistumisopinnot, joita siis en tehnyt opiskeluaikana, koska jo silloin (todistetusti työkykyisenä) koin, että en siihen työhön luonteeni puolesta sovi.
Eihän työkyvyn arviointia voida tuollaisessa työssä tehdä?
Kommentit (2)
Kyse siis MT-ongelmista.
Tarjolla olisi henkisesti kuormittava työ, johon minulla ei ole muodollista pätevyyttä, ja kokemustakin hyvin vähän.
Vihjailu oli siis sen suuntainen, että hakisin tätä tarjolla olevaa työtä, ja jos siihen pääsisin, tehtäisi se työkyvyn arviointi. Minusta siinä ei olisi mitään järkeä, eikä se olisi myöskään asiakkaiden etu. Eikä siinäkään, että lähtisin suorittamaan tähän työhön pätevöittäviä opintoja.
Koulutustani vastaavaa työtä pystyisi kyllä tekemään, jos sitä vain olisi tarjolla.
AP
Työkyvyn arviointi tehdään terveydentilan ja toimintakyvyn osalta, ei siinä mitään ammattiosaamista katsota. Että kestääkö selkä, polvet, pää, iho, keuhkot? Jos olet työttömänä/sairauspäivärahalla, niin silloin tehdään yleinen arvio siitä, minkälaisissa työtehtävissä olisi mahdollisuuksia selviytyä. Jos olet työelämässä, niin siinä otetaan huomioon se työtehtävä, jossa olet.