Maksa-arvot koholla, mikä voi olla syynä?
Alkoholi 2-6 annosta max. Viikossa. 1-2 annosta enintään kerrallaan. Ei lääkkeitä. BMI normaalin ylärajalla kolesteri vähän koholla. Ei pitäisi tällä alkoholin käytöllä olla nelinkertaisia maksa-arvoja. Mikä muu voi olla?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollisuutta B-hepatiittitartuntaan?
En keksi kyllä mistä olisin sen saanut olin lisäksi ottani 3 rokotetta a ja b hepatiittia vastaan 2005. Toki en ole varma suojaavat vielä.
Toki en kyllä myöskään keksi mistä olisin b hepatiitin saanut.
Miksi sinut on määrätty/ suositeltu labraan maksaarvoista
Vierailija kirjoitti:
Glukoosi-fruktoosisiirappi näyttää kuitenkin olevan aineenvaihdunnalle haitallisempaa kuin sakkaroosi. Sen käytön onkin havaittu olevan yhteydessä ylipainoon ja maksan rasvoittumiseen. Sen käyttö näyttäisi myös nostavan veren triglyseridi arvoja.
Triglyseridit oli normaalit. Kokonaiskolesterolinja LDL koholla, mutta ei
Mahdottomasti. Pitää perehtyä tuohon glugoosi-fruktoosisiirappiin että tietäisi mistä sitä saa. Ruokavalio ei tosin ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Sattumalöydös. Pyysin kontrollia itse. Matala hb, jota seurattu. Hb:n mataluudelle on selittävä syy ja se on parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Glukoosi-fruktoosisiirappi näyttää kuitenkin olevan aineenvaihdunnalle haitallisempaa kuin sakkaroosi. Sen käytön onkin havaittu olevan yhteydessä ylipainoon ja maksan rasvoittumiseen. Sen käyttö näyttäisi myös nostavan veren triglyseridi arvoja.
Triglyseridit oli normaalit. Kokonaiskolesterolinja LDL koholla, mutta ei
Mahdottomasti. Pitää perehtyä tuohon glugoosi-fruktoosisiirappiin että tietäisi mistä sitä saa. Ruokavalio ei tosin ole muuttunut.
Lue tuoteselosteita.
Mennös lääkäriin, muutoshan tuossa oleellista, eikä sen pohtiminen auta että mistä voisi tulla.
Karkkipussi päivässä aiheuttaa kahdessa viikossa rasvamaksan.
Kaikki nopeat hiilarit on myrkkyä maksalle. Leivän syönti on lähes myrkyllinen tapa.
Miksi ihmiset eivät lue tuoteselosteita? Syövät juustoja joissa ei ole yhtään juustoa. Vispipuuroa jossa oin 2. prosenttia puolukka ja joka on värjätty punertavaksi punajuurella.
Vierailija kirjoitti:
Mennös lääkäriin, muutoshan tuossa oleellista, eikä sen pohtiminen auta että mistä voisi tulla.
Jos luit ketjua niin ehkä huomasit, että lääkäri on jo määrännyt kontrollilabrat viikon päähän ja olen siis ollut jo lääkäriin yhteydessä. Viimeksi tänään. Kaipasin vain jos jollain olisi kokemusta, kun valehtelisin jos väittäisin etteikö hieman pelotakin. Mietin vaan voisiko tuo kollageenilisä olla se selitys, mutta missään ei ole tietoa, että se voisi nostaa maksa-arvoja niin ei kai se sitten ole selitys. Viikon päästä toki olen viisaampi siinäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumalöydös. Pyysin kontrollia itse. Matala hb, jota seurattu. Hb:n mataluudelle on selittävä syy ja se on parantunut.
Selittävä syy on parantunut, hb on parantunut vai molemmat? Se, että maksa on kovilla, voi myös aiheuttaa lievää anemiaa. Äidillänikin on ALAT koholla ja hb turhan matala. Hänellä tilanne johtuu liiasta lääkkeiden ja vitamiiniporetablettien käytöstä. Muistisairaana hän on popsinut niitä ylenmäärin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä artikkeli, kiitos täytyy lukea. Tosin minulla ei ollut lievästi koholla vaan paljon koholla. Tämänkin lääkäri minulle eritteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittävä syy on parantunut, hb on parantunut vai molemmat? Se, että maksa on kovilla, voi myös aiheuttaa lievää anemiaa. Äidillänikin on ALAT koholla ja hb turhan matala. Hänellä tilanne johtuu liiasta lääkkeiden ja vitamiiniporetablettien käytöstä. Muistisairaana hän on popsinut niitä ylenmäärin.
Minulla matalan hb aiheutti myooma. Hb oli alle sata. Nyt normaali.
Hb on siis nyt normaali, mutta maksa-arvot selvästi koholla. Aiemmin hb matala, mutta maksa-arvot normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä artikkeli, kiitos täytyy lukea. Tosin minulla ei ollut lievästi koholla vaan paljon koholla. Tämänkin lääkäri minulle eritteli.
Kun ne taustatiedot on selvitetty eli alkoholin käyttö, ravitsemustottumukset ja niiden muutos muut elintavat perussairaudet jne tärkein olisi mielestäni mitata arvot uudelleen ja kotrolloida onko arvot ennallaan vai tapahtuuko niissä jotain muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ne taustatiedot on selvitetty eli alkoholin käyttö, ravitsemustottumukset ja niiden muutos muut elintavat perussairaudet jne tärkein olisi mielestäni mitata arvot uudelleen ja kotrolloida onko arvot ennallaan vai tapahtuuko niissä jotain muutosta.
Tätä reittiä lääkäri näyttääkin etenevän.
Maksa-arvot alkavat usein nousta vasta siinä vaiheessa, kun maksa on jo vaurioitunut. Eli vahinko on voinut tapahtua jo aikaisemmin, ja nyt vasta alkaa tulla ilmi.
No, maksan ongelmille on ainakin seuraavia syitä:
-sokeri
-ylipaino
-alkoholi
-lääkeaineet
-luontaistuotteet ja yrtit (myös itsekerätyt, esimerkiksi yrttiteenä)
-perimä
-maksan kasvaimet (primääri tai etäispesäke)
-hepatiitti
-sappitulehdus
Muitakin maksaan vaikuttavia sairauksia on kuin hepatiitti. Maksa yleensä reagoi "kaikkeen" rasvamaksana tai maksakirroosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä alko kokonaan pois, jos se oli se, niin sitten johtui alkoholista. Helppoa, ellei ole alkoriippuvuus.
Näin teen ja ei ole ongelma olla ilman alkoa. Jätän nyt myös maidon ja punaisen lihan sekä vähennän sokeria ja kahvin juontia.
Suodatinkahvi mustana on hyväksi maksalle
Et näköjään syö kolesterolilääkitystä. Minä jouduin lopettamaan sen välittömästi, kun maksa-arvot alkoivat nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit ketjua niin ehkä huomasit, että lääkäri on jo määrännyt kontrollilabrat viikon päähän ja olen siis ollut jo lääkäriin yhteydessä. Viimeksi tänään. Kaipasin vain jos jollain olisi kokemusta, kun valehtelisin jos väittäisin etteikö hieman pelotakin. Mietin vaan voisiko tuo kollageenilisä olla se selitys, mutta missään ei ole tietoa, että se voisi nostaa maksa-arvoja niin ei kai se sitten ole selitys. Viikon päästä toki olen viisaampi siinäkin asiassa.
Mitä niissä kollageenipillereissä/valmisteessa on? Kaikki ihmepillerit, luontaistuotteet ym. voi jonkun maksalle olla hurjaa myrkkyä.