Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksa-arvot koholla, mikä voi olla syynä?

Vierailija
01.07.2022 |

Alkoholi 2-6 annosta max. Viikossa. 1-2 annosta enintään kerrallaan. Ei lääkkeitä. BMI normaalin ylärajalla kolesteri vähän koholla. Ei pitäisi tällä alkoholin käytöllä olla nelinkertaisia maksa-arvoja. Mikä muu voi olla?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glukoosi-fruktoosisiirappi näyttää kuitenkin olevan aineenvaihdunnalle haitallisempaa kuin sakkaroosi. Sen  käytön onkin havaittu olevan yhteydessä ylipainoon ja maksan rasvoittumiseen. Sen käyttö näyttäisi myös nostavan veren triglyseridi arvoja.

Vierailija
22/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollisuutta B-hepatiittitartuntaan?

En keksi kyllä mistä olisin sen saanut olin lisäksi ottani 3 rokotetta a ja b hepatiittia vastaan 2005. Toki en ole varma suojaavat vielä.

Toki en kyllä myöskään keksi mistä olisin b hepatiitin saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinut on määrätty/ suositeltu labraan maksaarvoista

Vierailija
24/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Glukoosi-fruktoosisiirappi näyttää kuitenkin olevan aineenvaihdunnalle haitallisempaa kuin sakkaroosi. Sen  käytön onkin havaittu olevan yhteydessä ylipainoon ja maksan rasvoittumiseen. Sen käyttö näyttäisi myös nostavan veren triglyseridi arvoja.

Triglyseridit oli normaalit. Kokonaiskolesterolinja LDL koholla, mutta ei

Mahdottomasti. Pitää perehtyä tuohon glugoosi-fruktoosisiirappiin että tietäisi mistä sitä saa. Ruokavalio ei tosin ole muuttunut.

Vierailija
25/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattumalöydös. Pyysin kontrollia itse. Matala hb, jota seurattu. Hb:n mataluudelle on selittävä syy ja se on parantunut.

Vierailija
26/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triglyseridit oli normaalit. Kokonaiskolesterolinja LDL koholla, mutta ei

Mahdottomasti. Pitää perehtyä tuohon glugoosi-fruktoosisiirappiin että tietäisi mistä sitä saa. Ruokavalio ei tosin ole muuttunut.

Lue tuoteselosteita.

Vierailija
27/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennös lääkäriin, muutoshan tuossa oleellista, eikä sen pohtiminen auta että mistä voisi tulla.  

Vierailija
28/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipussi päivässä aiheuttaa kahdessa viikossa rasvamaksan.

Kaikki nopeat hiilarit on myrkkyä maksalle. Leivän syönti on lähes myrkyllinen tapa.

Vierailija
29/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät lue tuoteselosteita? Syövät juustoja joissa ei ole yhtään juustoa. Vispipuuroa jossa oin 2. prosenttia puolukka ja joka on värjätty punertavaksi punajuurella.

Vierailija
30/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennös lääkäriin, muutoshan tuossa oleellista, eikä sen pohtiminen auta että mistä voisi tulla.  

Jos luit ketjua niin ehkä huomasit, että lääkäri on jo määrännyt kontrollilabrat viikon päähän ja olen siis ollut jo lääkäriin yhteydessä. Viimeksi tänään. Kaipasin vain jos jollain olisi kokemusta, kun valehtelisin jos väittäisin etteikö hieman pelotakin. Mietin vaan voisiko tuo kollageenilisä olla se selitys, mutta missään ei ole tietoa, että se voisi nostaa maksa-arvoja niin ei kai se sitten ole selitys. Viikon päästä toki olen viisaampi siinäkin asiassa.

Vierailija
32/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattumalöydös. Pyysin kontrollia itse. Matala hb, jota seurattu. Hb:n mataluudelle on selittävä syy ja se on parantunut.

Selittävä syy on parantunut, hb on parantunut vai molemmat? Se, että maksa on kovilla, voi myös aiheuttaa lievää anemiaa. Äidillänikin on ALAT koholla ja hb turhan matala. Hänellä tilanne johtuu liiasta lääkkeiden ja vitamiiniporetablettien käytöstä. Muistisairaana hän on popsinut niitä ylenmäärin.

Vierailija
33/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.duodecimlehti.fi/duo13315

Hyvä artikkeli, kiitos täytyy lukea. Tosin minulla ei ollut lievästi koholla vaan paljon koholla. Tämänkin lääkäri minulle eritteli.

Vierailija
34/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittävä syy on parantunut, hb on parantunut vai molemmat? Se, että maksa on kovilla, voi myös aiheuttaa lievää anemiaa. Äidillänikin on ALAT koholla ja hb turhan matala. Hänellä tilanne johtuu liiasta lääkkeiden ja vitamiiniporetablettien käytöstä. Muistisairaana hän on popsinut niitä ylenmäärin.

Minulla matalan hb aiheutti myooma. Hb oli alle sata. Nyt normaali.

Hb on siis nyt normaali, mutta maksa-arvot selvästi koholla. Aiemmin hb matala, mutta maksa-arvot normaalit.

Vierailija
35/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä artikkeli, kiitos täytyy lukea. Tosin minulla ei ollut lievästi koholla vaan paljon koholla. Tämänkin lääkäri minulle eritteli.

Kun ne taustatiedot on selvitetty eli alkoholin käyttö, ravitsemustottumukset ja niiden muutos muut elintavat perussairaudet jne tärkein olisi mielestäni mitata arvot uudelleen ja kotrolloida onko arvot ennallaan vai tapahtuuko niissä jotain muutosta.

Vierailija
36/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne taustatiedot on selvitetty eli alkoholin käyttö, ravitsemustottumukset ja niiden muutos muut elintavat perussairaudet jne tärkein olisi mielestäni mitata arvot uudelleen ja kotrolloida onko arvot ennallaan vai tapahtuuko niissä jotain muutosta.

Tätä reittiä lääkäri näyttääkin etenevän.

Vierailija
37/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa-arvot alkavat usein nousta vasta siinä vaiheessa, kun maksa on jo vaurioitunut. Eli vahinko on voinut tapahtua jo aikaisemmin, ja nyt vasta alkaa tulla ilmi.

No, maksan ongelmille on ainakin seuraavia syitä:

-sokeri

-ylipaino

-alkoholi

-lääkeaineet

-luontaistuotteet ja yrtit (myös itsekerätyt, esimerkiksi yrttiteenä)

-perimä

-maksan kasvaimet (primääri tai etäispesäke)

-hepatiitti

-sappitulehdus

Muitakin maksaan vaikuttavia sairauksia on kuin hepatiitti. Maksa yleensä reagoi "kaikkeen" rasvamaksana tai maksakirroosina.

Vierailija
38/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä alko kokonaan pois, jos se oli se, niin sitten johtui alkoholista. Helppoa, ellei ole alkoriippuvuus.

Näin teen ja ei ole ongelma olla ilman alkoa. Jätän nyt myös maidon ja punaisen lihan sekä vähennän sokeria ja kahvin juontia.

Suodatinkahvi mustana on hyväksi maksalle

Vierailija
39/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et näköjään syö kolesterolilääkitystä. Minä jouduin lopettamaan sen välittömästi, kun maksa-arvot alkoivat nousta. 

Vierailija
40/60 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit ketjua niin ehkä huomasit, että lääkäri on jo määrännyt kontrollilabrat viikon päähän ja olen siis ollut jo lääkäriin yhteydessä. Viimeksi tänään. Kaipasin vain jos jollain olisi kokemusta, kun valehtelisin jos väittäisin etteikö hieman pelotakin. Mietin vaan voisiko tuo kollageenilisä olla se selitys, mutta missään ei ole tietoa, että se voisi nostaa maksa-arvoja niin ei kai se sitten ole selitys. Viikon päästä toki olen viisaampi siinäkin asiassa.

Mitä niissä kollageenipillereissä/valmisteessa on? Kaikki ihmepillerit, luontaistuotteet ym. voi jonkun maksalle olla hurjaa myrkkyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi