Miten jotkut ovat niin äärimmäisen tapohinsa pinttyneitä, vaikka järkevämpi toimintamalli säästäisi selvää rahaa?
Minulla on esimerkiksi joitakin kavereita, jotka eivät ikinä halua käyttää bussia, vaan aina taksia. Ymmärrän jos on useampi tyyppi ja lyhyt taksimatka, ettei silloin bussin käytössä välttämättä ole järkeä. Nyt taasen meillä olisi illanvietto yhden tällaisen kaverin kanssa naapuripaikkakunnalla ja hän haluaa välttämättä käyttää taksia kotiinpaluuseen, joka maksaa varmaan 50 euroa. Sieltä menisi busseja tunnin välein lähes ilmaiseksi taksimatkaan verrattuna, mutta ei. Selittää kaikkea, että ei medän kannata ruveta säätämään ym. Ei ole kovin kummoinen homma säätää, että kävelee pysäkille tiettyyn aikaan ja hyppää bussin kyytiin. Ennemmän säätämistä mielestäni siinä taksin tilaamisessa on ja sen kyttäämisessä, että milloin se saapuu paikalle.
En minäkään yleisesti ottaen illanvietossa jokaista euroa laske, mutta kyllä nyt terveen järjen pyrin pitämään päässä.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Jos heillä on vaikka rahaa niin paljon, ettei sitä tarvitse erikseen alkaa säästämään?
No toki se on jokaisen oma mielipide, että mikä on paljon rahaa, mutta eivät he minun silmissä mitään varakkaita ole.
Ap
Enemmän "säätämistä" on tuijotella bussin aikatauluja, etsiä sopiva pysäkki ja tarkkailla kelloa puoli iltaa. Lisäksi mahd. kävelymatka pienessä sievässä ja mikähän mahtaa olla keli.
Itselläni menisi kyllä ainakin loppuilta täysin pilalle.
Taksi tulee tilatessa ovelle ja vie ovelle ilman muita kommervenkkejä. Mukavuus maksaa, säästää voi jossain yksinkertaisemmassa asiassa.
Provolle vastasin, voi harmi, tämänkin aikani olisin voinut säästää.
Jos joku haluaa maksaa ekstraa asioiden helposta sujumisesta niin miten se on pihimmältä pois?
Se menee bussilla joka haluaa. Se menee taksilla joka haluaa. Ongelma?
Elämässä on muutakin kuin rahan säästäminen. Itse käytän yksityistä lääkäriä, vaikka on tarjolla YTHS, työterveys sekä julkinen terveydenhuolto.
Miksi huolehdit kavereitesi elämä ja rahan käyttö?Ei kuulu sinulle yhtään?
Ne, jotka haluu taksin, menee taksilla ja ne, jotka haluaa mennä bussilla, menevät bussilla. Ellei sitten taksilla huruttelijat ole sellaisia "ei oo rahaa, ellei mennä kimpassa, ja siks sun täytyy liikkua sillä tavalla kuin minä haluan". Jos asiat on näin, niin heitä sellasilla bilekavereilla vesilintua. Jos ei oo varaa taksiin, ja bussi ei kelpaa, niin jääköön kotiin murjottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa maksaa ekstraa asioiden helposta sujumisesta niin miten se on pihimmältä pois?
On ongelma. Moniko kaveri ei ota siitä nokkiin, jos toinen sanoo, että mene sinä vain taksilla, minä menen bussilla. Aivan varmasti latistaa tunnelmaa, se puhuu paskaa joka muuta väittää.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu, jos minä joudun olemaan osana maksajana illanvietossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ongelma. Moniko kaveri ei ota siitä nokkiin, jos toinen sanoo, että mene sinä vain taksilla, minä menen bussilla. Aivan varmasti latistaa tunnelmaa, se puhuu paskaa joka muuta väittää.
Miksi ihmeessä ottaisin nokkiini siitä, jos kaverini haluaa mennä bussilla?
Taksi ei nykyään ole helppo eikä turvallinen. Reittejä ei osata eikä varsinkaan naisena kannata baarista huppelissa taksilla mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ottaisin nokkiini siitä, jos kaverini haluaa mennä bussilla?
Oletko noin dootti, vai esitätkö vain? Kyllähän siinä illanvietto katkeaa kun mennään eri reittejä ja aikatauluja.
Jos taksi maksaa 50e ja se maksettaisiin vaikka neljään pekkaan niin ei se mielestäni kovin kallista ole? Bussista maksaisi jokainen esimerkiksi 3 euroa = yhteensä 12e. Jokainen säästäisi bussilla kulkemalla noin kympin verrattuna taksiin. Eihän sillä saa baarissa kuin yhden drinkin?
Mielestäni kumpi vaan voisi joustaa, koska eikö asia ole lopulta aika sama ja tärkeintä olisi hauska bileilta, joka ei joka tapauksessa ole ilmainen? Mutta tiedän kyllä mistä ap puhuu, jotkut vierastavat esim. juuri bussia kamalasti ja se on vähän outoa. En tiedä onko kyse siitä, että ei tunne käytäntöä bussissa (mihin istutaan, huikataanko "kiitti" poistuessa, pitääkö painaa nappia), vai siitä, että bussi nähdään köyhien kulkuvälineenä ja sitä hävetään, eikä haluta millään tavalla olla bussiin yhdistettävissä koska on sen yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ase ohimollako sinut pakotetaan siihen taksiin? Olet jo ihan iso tyttö tekemään omat ratkaisusi.
Ja jos se taksimatka maksetaan yhdessä ei se paljon kalliimmaksi tule kuin se bussilippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ase ohimollako sinut pakotetaan siihen taksiin? Olet jo ihan iso tyttö tekemään omat ratkaisusi.
Ja jos se taksimatka maksetaan yhdessä ei se paljon kalliimmaksi tule kuin se bussilippu.
En ole ensinnäkään nainen ja toisekseen, kaksi matkustajaa 50 euron kyytiin tekee 25 euroa per nokka, joka on hyvinkin paljon enemmän kuin muutaman euron bussimatka. Vielä kun baariin menee 100-150 euroa, niin ennemmin säästän kyydeissä, koska se on helpompaa eikä ole iso ongelma, sen kun kävelee pysäkille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No pikkasen koen että rupeaa jo kuulumaan, kun ystävä aivan täysin jokaisen viestin kirjoittaa "vaan eipä oo meillä varaa", "kunpa vaan jostain sais euroja" tm pskaa.
Nyt viimeksi "voitettiin tällainen mökkireissu mut taitaa jäädä käyttämättä kun ei oo varaa matkoihin...."
OK, harmi juttu, mutta saman 24h sisään hän on myös postannut someen miten teki löytöjä kirpparilla, alennusmyynneistä oli "tällainen hauska" "pakko ostaa" "kun halvalla sai", liian kuuma tehdä ruokaa, piti hakea sushia, ja uusi tatska niin himottaa...
JOS jättäisi "kun halvalla sai" jutut ostamatta, ei tarvitsisi minulta matkarahoja kerjätä (tiedän ja tajuan, että tämä oli tarkoitus, olen häntä joskus auttanut ja näennäisesti vietin varakkaampaa elämää, joten mun postausten kommentit häneltä on aina tyyliin "hyvä kun toisilla on varaa ihan mihin vaan, mistäpä meille..." (siis ei mitään Thaimaan matkoja vaan esim keittämään kalakeittoa appisten mökillä....j
Vierailija kirjoitti:
Jos taksi maksaa 50e ja se maksettaisiin vaikka neljään pekkaan niin ei se mielestäni kovin kallista ole? Bussista maksaisi jokainen esimerkiksi 3 euroa = yhteensä 12e. Jokainen säästäisi bussilla kulkemalla noin kympin verrattuna taksiin. Eihän sillä saa baarissa kuin yhden drinkin?
No jos vaihtoehtona on bussi (kk-kortilla "ilmainen" ) tai 12,5€ taksimatkasta niin ymmärrän hyvin että moni haluaa käyttää bussia. Ainakin menomatkalla.
Illalla palatessa sitten taas tulee myös bussiaikataulut ja yleinen turvallisuu huomioitavaksi..
Jos heillä on vaikka rahaa niin paljon, ettei sitä tarvitse erikseen alkaa säästämään?