Kuukautiskierto pillereiden jälkeen?
Moi, olen 31-vuotias nainen jolla on kauhee vauvakuume, mut pelkään että pillerit on sotkeneet mun kuukautiskierron ja hormonitasapainon:
Lopetin pillerit 15.9. Olin syönyt kolme liuskaa putkeen niitä mm. häitten ja häämatkan takia, mutta olin myös pari kertaa unohdellut pillereitä niin että tihkuvuotoa oli tullut pari kertaa. Pillereiden lopettamisen jälkeen tuli tyhjennysvuoto 19-21.9.
Ensimmäiset " oikeat kuukautiset" alkoi viime su 15.10. mutta ne on tosi niukat ja pelkkää ruskeeta tuhruvuotoa ainakin tähän päivään ke asti. Oliko mulla edes oikea ovis vai onko tää kaikki pillereitten seurauksena tulevaa " valevuotoa" tms. Vai mistä tämä johtuu? Olen ennenkin lopettanut pillerit ja silloin vuoto on palautunut heti normaaliksi.
Kuinka nopeasti kaikki normalisoituu ja on mahdollisuus tulla raskaaksi? TUntuu, että jokin on vialla ainakin nyt...
Kommentit (3)
Olin syönyt pillereitä noin 10 v kun alettiin esikoista yrittämään. Kierto venähti 5-8 viikon mittaiseksi. Lopulta tulin kuitenkin raskaaksi ja poika syntyi 07/05. Sitten söin taas puoli vuotta minipillereitä ja 3 kk yhdistelmiä. Sitten kun aletiin kakkosta suunnittelemaan ja jätin pillerit pois niin kierto oli hyvin tarkkaan 4 viikkoa. Kesällä tulin raskaaksi, mutta se meni kesken 7 viikkoa sitten ja nyt sitten edelleen odotellaan niitä menkkoja.. Toivottavasti ei veny kierto yhtä pitkäksi kuin silloin pari vuotta sitten.
Voin lohduttaaa teitä, että mulla kesti noin 4 kk eikä mitään merkkejä kierrosta ollut... No, gyne totesi PCO-tyyppiset eli monirakkulaiset munasarjat. Terolutilla sain vuodon, mutten ovulaatiota.
En olisi lainkaan huolissani vielä kuukauden jälkeen, mutta käynti gynekologilla voi toki olla paikallaan jos yhtään epäilee jotain häiriötä.
Itse olen miettinyt pillereiden syömisen vaikutusta: kuitenkin ennen pillereiden aloittamista (n. 6 vuotta sitten aloitin 22-vuotiaana tms.) mulla oli kuukautiskierto suht. normaali, joskin epäsäännöllinen! Kumma, että nyt sitten kuukautisia ei tulekaan itsestään...
kanssasi Pihlajatytto. Lopetin pillerit kesalla ja sitten tuli kuukautiset oikein saannollisesti kokonaista kaksi kertaa ja tunsin ovulaationkin. Oli ihmeellista, kun noin 10v jalkeen tunsin ovulaation ;) Nyt on sitten pari lyhyempaa kiertoa takana, mutta kuitenkin kuukautiset tulee ja ovulaationkin uskoisin tuntevani. Osalla kavereistani kuukautiset on alkaneet saannollisella kierrolla heti pillereiden peraan ja osa taas on joutunut odottelemaan pidempaankin. Taas kaikki on niin yksilollista. Tama nyt ei paljon sinua auttanut, mutta lohdutuksena vain voin sanoa, etta kaikilla kavereilla on kuitenkin muutamien kuukausien jalkeen kuukautiset alkaneet ja vauvatkin on jo syntyneet :)