Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä alalla on vielä "akateeminen vapaus"?

Vierailija
01.07.2022 |

Puhumme siis yliopistosta.

Valmistuin kandiksi neljä vuotta sitten ja olen siitä saakka ollut vakityössä. Haluaisin kuitenkin suorittaa maisterintutkinnon mutta en omalta alaltani. Jaksaminen loppui kandiin koska joka hiton kurssissa oli läsnäolopakko suurimmalla osassa luennoista (en opi mitään luennoilla istumalla, tarvitsen hiljaisen ympäristön jossa voin edetä omaan tahtiini ja pitää usein lyhyitä taukoja) ja en muista kuin yhden kurssin johon ei sisältynyt ryhmätyötä. Kuormitun ryhmätyöskentelyssä suunnattomasti, oma tahtini on paljon hitaampi kuin muiden keskimäärin ja ryhmätyöt paitsi kuormittavat myös estävät minua oppimasta itselleni tehokkaalla tavalla. Pahinta oli joutua tekemään jopa kandityö parityönä, eikä siitä mitään tullut. Yhtä säätämistä ja lopulta rimaa hipoen läpi jättäen jälkeensä vain turhautuneen olon.

Mitä olen kysellyt eri alojen viime vuosina opiskelijoilta, tuntuu joka alalta se kuuluisa akateeminen vapaus kadonneen. Läsnäolopakkoa tungetaan jopa etäluentoihin ja ryhmätyötrendi vaan kasvaa.

Suosittele alaa jossa edes suurin osa opiskelusta on suoritettavissa itsenäisesti. Pidän kirjatenteistä ja matikka sujuu vaivatta. Kielet on poissuljetut. Olisi myös plussaa jos alalta myös oikeasti työllistyisi (kohtuullisesta liksasta plussaa, mutta se ei ole tärkeintä).

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustieteellinen on aikalailla sellainen, että käydään tentissä ja se on siinä.

Vierailija
2/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimustyössä ei millään, koska rahoittajat määräävät kaiken. 

Vierailija
4/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustyössä ei millään, koska rahoittajat määräävät kaiken. 

No, ei se näin mene. Tutkija laatii suunnitelman ja rahoittaja päättää myönnetäänkö projektille rahoitusta vai ei. Jos rahoittaja määräisi, niin se laatisi myös tutkimussuunnitelman ja etsisi sille tutkijan toteuttamaan projektin.

Vierailija
5/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon valmistunu maisteriksi jo, ja täytyy sanoa, että vähiten opin ja vähiten jäi oppia mieleen niiltä kursseilta, joissa oli ryhmätöitä.

Vierailija
6/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma tahtisi on hitaampi kuin muiden keskimäärin, kuinka monta vuotta suunnittelit käyttäväsi maisteriin?

Kuulostaa siltä, että kandityön tekeminen parityönä oli onnenpotku. Vaikka väität muuta, olisitko muuten saanut työtä valmiiksi?

Vierailija
7/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen DI ja maisterivaiheen sain suorittaa aika lailla yksin etänä. Kunhan kävin tenteissä ja palautin harkkatyöt.

Vierailija
8/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oma tahtisi on hitaampi kuin muiden keskimäärin, kuinka monta vuotta suunnittelit käyttäväsi maisteriin?

Kuulostaa siltä, että kandityön tekeminen parityönä oli onnenpotku. Vaikka väität muuta, olisitko muuten saanut työtä valmiiksi?

Noh, kandin suoritin normaalin kolmen vuoden sijasta neljässä, tosin syytän siitä pitkälti juurikin sitä että en voinut toteuttaa melkein missään kurssilla itselleni tehokkainta oppimistapaa. Sen yhden kirjatenttikurssin jonka sain opiskella omaan tahtiini ja itsenäisesti sain parhaalla mahdollisella arvosanalla läpi.

Tällä hetkellä haaveilen että löytäisin alan jossa voisin suorittaa työn ohella vaikka kurssi tai kaksi kerrallaan avoimessa yliopistossa ja sitten hakea tutkinto-opiskelijaksi niin että päätoiminen opiskeluaika olisi suunnilleen kolme vuotta. Haluaisin tällä kertaa oikeasti syventyä asiaan, ottaa aikaa ja opiskella aihealueita läpi laajemmin kuin mitä tentin läpäiseminen vaatii. Omaan tahtiini ja rauhassa.

9/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan puolella toi on ihan mahdollista, mutta haastavaa. Olen amk-inssi ja suoritin maisteriohjelmaa yliopistolla osittain oman työn ohessa ja opintovapaalla.

Suoritettava määrä oli 160 op (oikeasti hiukan enemmän) ja tavoiteaika oli 2,5 v. Sain työnantajan kanssa sovittua, että teen liukumia ja voin pitää niitä sitten tarvittaessa pakollisiin luentoihin. Työaika oli normaali eli 37,5 h/viikossa.

Työn ohessa sain suoritettua 5-8 op:t periodissa. Haasteena oli se, että demoissa oli tiukat aikarajat ja usein läsnäolopakko. Opintovapaalla sain suoritettua 12 - 15 op:t periodissa. Opintovapaalla haasteena, että osa läsnäolopakollisista kursseista ei osunut yhteen vapaan kanssa, jolloin tuli pitkiä taukoja väliin, että olin töissä enkä saanut suoritettua lisää op:tä vaan vain odottelin seuraavan vapaan ja läsnäolopakollisen kurssin alkua.

Opinnot kesti lopulta 8 vuotta ja välissä oli pari vuoden mittaista taukoa, etten ehtinyt opiskelemaan yhtään.

10/10 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaanohjelmiston koodaus. tee mitä haluat ja käyttäjät rahoittavat lahjoituksilla. ei vältsist onnistu lipastolla. sano niille, että uusi Linux syntyy hetkellä millä hyvänsä. matematiikan luulisi olevan myös vapaata yhteiskunnalisista paineista.